صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اتصال تهران به حومه؛ نقشه مترو برای دهه ۱۴۰۰

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵:۰۱
کد خبر: ۷۰۵۶۶۱
دورنمای برنامه‌های شرکت متروی تهران از توسعه خطوط هفتگانه و بهره برداری از ۴ خط جدید حکایت دارد و مجموع خطوط یازده گانه مترو به ۵۰۴ کیلومتر خواهد رسید.

- روزنامه همشهری نوشت: کرونا هم خیابان‌های تهران را خلوت نکرد، بلکه فقط از تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومی کاست. کاهش مسافران، ضرر‌های مالی هنگفتی به این بخش، به‌ویژه مترو، وارد آورده است؛ فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، چندی پیش عنوان کرد که به‌طور میانگین کرونا ماهانه بیش از ۷۰ میلیارد تومان به مترو خسارت می‌زند. در منفعت حمل‌ونقل عمومی برای تهران جای شک و شبهه‌ای نیست.

نفع توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا، کاهش سرسام‌آور ترافیک و انضباط شهری است. اما تحریم‌ها، پرداخت نشدن سهم کامل دولت که خود نیز با محدودیت‌های مالی مواجه است، کاهش درآمد‌های شهرداری و از آن‌طرف افزایش هزینه لوازم و تجهیزات در مقابل کاهش درآمد‌ها متأثر از شیوع کرونا، همگی سد راه توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران هستند.

کرونا فعلاً رفتنی نیست و باید از در همزیستی مسالمت‌آمیز با آن درآمد، از طرفی با توجه به تراکم روزافزون جمعیت و تشدید بحران آلودگی هوا و ترافیک، باید در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی کلانشهر تهران تلاش شود تا اقبال عمومی به این بخش برگردد و بار اصلی سفر‌های درون‌شهری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی محول شود. از شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) پیگیر برنامه‌های امسال و دورنمای دهه ۱۴۰۰ این شرکت شدیم.

توسعه خطوط ریلی

در قالب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی، شرکت متروی تهران از یک‌سو به‌دنبال توسعه خطوط در حال بهره‌برداری در قالب انشعابات تازه است، و از سوی دیگر ساخت و راه‌اندازی ۴ خط جدید را مدنظر دارد.

توسعه خطوط در حال بهره‌برداری:

در خط یک، طرح توسعه از میدان قدس به سمت زعفرانیه با راه‌اندازی یک ایستگاه به طول تقریبی یک کیلومتر در برنامه قرار‌دارد. در این خط، طرح توسعه مسیر از ایستگاه شهید حقانی به خیابان، ولی عصر با راه‌اندازی ۲ ایستگاه به طول تقریبی ۲ کیلومتر مدنظر است.

در خط ۲، طرح توسعه از ایستگاه فرهنگسرا تا پارک سرخه‌حصار با راه‌اندازی ۲ ایستگاه به طول تقریبی ۶ کیلومتر در برنامه قرار‌دارد.

در خط ۳، انشعاب مسیر شمال‌غربی از میدان نوبنیاد به سمت خیابان نیاوران و میدان قدس با راه‌اندازی ۳ ایستگاه به طول تقریبی ۶ کیلومتر در برنامه قرار‌دارد. همچنین، در جنوب این خط با اضافه‌شدن یک کیلومتر و یک ایستگاه، خط ۳ به منطقه ۱۸ تهران می‌رسد. این خط در ادامه توسعه جنوبی خود به‌عنوان قطار حومه‌ای به سمت اسلامشهر حرکت می‌کند. این بخش با راه‌اندازی ۵ ایستگاه به طول تقریبی ۱۵.۵ کیلومتر طراحی شده‌است.

در خط ۴ توسعه غربی مسیر از ایستگاه ارم سبز (در تقاطع با خط ۵ مترو) تا میدان چهارباغ با ۳ ایستگاه جدید به طول ۴.۵ کیلومتر در برنامه قرار دارد. توسعه شرقی این خط با ۹ ایستگاه از میدان شهید کلاهدوز به حکیمیه و خاک سفید به طول تقریبی ۸ کیلومتر دیده شده‌است.

توسعه جنوبی خط ۶ در قالب اتصال به خط یک متروی تهران از ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم به سمت شهرری با راه‌اندازی یک ایستگاه و طول تقریبی ۲ کیلومتر در برنامه قرار دارد.

در طرح توسعه خط ۷ از ایستگاه میدان کتاب تا جنت‌آباد شمالی به طول تقریبی ۵ کیلومتر با راه‌اندازی ۳ ایستگاه و رسیدن به پارکینگ شمالی خط ۷ در انتهای بزرگراه شهید باکری مدنظر قرار دارد.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *