وزیر راه و شهرسازی: با افتتاح آزادراه غدیر تهران نفس راحتی خواهد کشید
-محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرحهای دولتی که با حضور رییس جمهور برگزار شد اظهار کرد: امروز هدیه بزرگی به ملت ایران داده میشود؛ یک سرمایه گذاری که از فکر و اندیشه تا طراحی و ساخت آن در یک دولت صورت میگیرد.
وی همچنین با بیان اینکه پروژههای عمرانی زمانمند میشوند و دولتهای بعدی وارث افتتاح آن خواهند بود، افزود: آزادراه غدیر که عملیات اجرایی آن با سرمایهگذاری حدود هفت هزار میلیارد تومان در اسفند ۱۳۹۴ آغاز شد تماما در طول یک دولت انجام شده است. آزاده غدیر که عملیات اجرایی آن با سرمایهگذاری حدود هفت هزار میلیارد تومان در اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شد سالانه ۲۰ درصد پیشرفت داشته است که رکوردی در انجام پروژههای زیرساختی و یک رکورد در تاریخ وزارت راه و شهرسازی محسوب میشود.
وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تمام طراحان، مهندسان، سازندگان، کارگران، تکنسینها و اپراتورهای فعال در این ابرپروژه گفت: به طور روزانه ۳۰۰۰ نفر در طول ۵ سال اکثرا به صورت دو شیفت در این پروژه کار کردند تا این پروژه آماده بهرهبرداری شود. این آزادراه که کنارگذر جنوبی البرز و تهران قلمداد میشود، بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی کشور است که شرق و غرب کشور را طی میکند و نقطه تبادلی پنجگانه دارد که با کریدورهای شمال و جنوب اتصالات را برقرار میکند و پیرامون این آزادراه بر اساس طراحیهای صورت گرفته تیرپارکها و پارکهای لجستیک شکل خواهد گرفت که بار سنگینی از حجم فعالیت و آمد و شد در جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب تهران را به آن سوی این آزادراه منتقل میکند که تهران از این بابت نفس خواهد کشید.
وی هدایت ظرفیتها و شرکتهای پیمانکاری به سمت سیاست سرمایه گذاری و شراکت در ایجاد زیرساختها را موضوع مهمی خواند که در وزارت راه و شهرسازی دنبال شده است و تصریح کرد: به این منظور با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان یکی از سازندگانی که در وزارت راه و شهرسازی قراردادهای گوناگونی داشت این الگو را دنبال کرده ایم؛ به طوری که برای نمونه در آزادراه غدیر قرارگاه، سرمایه گذاری ۷۰ درصدی و وزارت راه و شهرسازی سرمایهگذاری ۳۰ درصدی داشته است.
اسلامی در بخش دیگری از این مراسم از پایه گذاری آزادراه ابراهیم خلیل (ع) همزمان با بهرهبرداری آزادراه غدیر با فرمان رییس جمهور خبر داد و گفت: تفاهمنامه و قرارداد این آزادراه ۹۰ کیلومتری که از انتهای ورامین به اتوبان پردیس متصل میشود، آماده شده است تا بتوانیم گره ترافیکی که در شرق تهران متولد میشود را ساماندهی کنیم و بار سنگینی را که از شریف آباد تا افسریه وجود دارد را به سمت شمال و جنوب توزیع کنیم. این طرح زنجیره آزادراهی ما را در کلانشهر تهران و استان البرز کامل میکند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۲ هزار کیلومتر آزادراه در کشور داشتیم، اما این عدد تا پایان دولت به ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید که نشان از رشد ۵۰ درصدی در آزادراههای کشور است. ما ابتدای دولت ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور داشتیم، اما در پایان دولت تدبیر و امید به ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه خواهیم رسید که حاکی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی در این بخش و به معنای ساخت روزانه ۴ کیلومتر بزرگراه در کشور است. این توسعه ۶۰ درصدی بزرگراهها در کشور نسبت به ابتدای انقلاب، افزایش راندمان، ایمنی، بهره وری و رفاه را برای مردم به دنبال داشته و بسیاری از نقاط پرحادثه را نیز برطرف کرده است.
وی در ادامه با اشاره به الگوی تامین مالی پروژههای عمرانی با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه گفت: تامین مالی حدود ۱۹ پروژه جدید در بخشهای آزادراهی و ریلی با موافقت وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و حمایت و تاکید رییس جمهوری از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد و این پروژههای بزرگ و تاریخساز، تحول بزرگی در زیرساختهای حمل و نقل کشور به وجود خواهند آورد و برای پیش بینیهای لازم از طریق این پروژهها برای دهه آینده انجام خواهد شد.