صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

برای تهران زیبنده نیست که متکی به منابع دولت باشد

۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۷:۰۱
کد خبر: ۷۰۳۵۳۲
محمود میرلوحی گفت: متاسفانه دولت مساعدت هایش در حوزه حمل و نقل از دو دهه پیش مختل شده، ولی حتی اگر شرایط برای دولت هم فراهم شود ما باید ساختار تامین منابع مالی پروژه‌ها را تغییر دهیم.
محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اولویت‌های موجود در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران به میزان گفت: معمولا بودجه دو مرحله دارد. مرحله اول به بحث منابع بر می‌گردد. وقتی تکلیف منابع روشن شد باید سراغ مصارف رفت که مرحله بعدی محسوب می‌شود. با توجه به شرایطی که داریم می‌شود امید‌هایی به ایجاد تغییر در منابع داشت. اما باید در نظر گرفت که ما در سال ۹۹ سختی‌های مضاعفی داشتیم.
 
وی ادامه داد: واقعیت این است که بیماری کرونا به سختی به فضای زندگی مردم و زندگی شهری تهران تاخت. تهران جزو شهر‌های پرخطر است و شدیدترین مواجهه را با کرونا داشت. در کنار این تحریم‌های ترامپ هم پایتخت را در سخت‌ترین شرایط قرار داده و این شهر قبل از شهر‌های کوچک و روستا‌ها تحت تاثیر آثار تحریم‌ها و مزاحمت‌های ترامپ قرار گرفت. در این شرایط تلاش شد تا منابع تامین شود و کار و فعالیت‌های مختلف شهر متوقف نشود.
 
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم سال آینده هم به جهت اینکه مردم تقریبا با کرونا کنار آمده اند و فرایند تهیه و تولید واکسن هم در حال انجام است و هم از طرف دیگر شر ترامپ کم شده شاهد بهبود اوضاع خواهیم بود. با تصمیم‌هایی که ما امسال در قالب دو بسته محرک اقتصادی و سال قبل در قالب سند جامع سرمایه گذاری و بخش خصوصی گرفتیم به نظر می‌آید شرایط آماده‌تر هم شده باشد.
 
وی با بیان اینکه همچنان باید و نباید‌ها در تامین منابع و مصرف آن‌ها را باید رعایت کنیم افزود: نباید منابع پایدار را رها کرد. گرچه انتظار داشتیم و داریم دولت محترم مشخصا در حوزه حمل و نقل عمومی سهم و وظایف قانونی و تکالیفی که قانون مشخص کرده و خودشان هم مکرر اعلام کرده اند را مورد توجه قرار دهند. اگر این کمک‌ها انجام شود شرایط برای جهش در حوزه حمل و نقل عمومی آماده خواهد بود. در این صورت خطوط شش و هفت و باقیمانده خط سه و پایانه‌های مترو تکمیل می‌شود و کل خط شش و هفت را می‌توانیم زیر بار ببریم تا مورد استفاده مردم قرار بگیرد.
 
میرلوحی ادامه داد: یا در مساله واگن خواهیم توانست گام‌هایی را برداریم حالا چه از طریق خرید از خارج و عملی شدن قراردادی که با چینی‌ها داریم یا چه از طریق جدی‌تر شدن کاری که در رابطه با تولید واگن ملی شروع کرده ایم. ما در تلاش هستیم تا بتوانیم تعدادی واگن روی خطوط بیاوریم و اتوبوس و به خصوص اتوبوس برقی و شارژی خریداری کنیم که احتمالا برای سال آینده میسر باشد. ما در تلاشیم اتوبوس‌های جدید را به داخل شهر بیاوریم و کسری اتوبوس را جبران کنیم.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی افزود: مورد دیگر به پروژه‌هایی که در فضا‌های شهری پیش بینی شده بر می‌گردد به خصوص در بعضی نقاط جنوبی شهر مثل مسیر نیلوفری و پروژه‌های کوچک مقیاسی که در محلات پیش بینی شده و منابع خوبی برای آن در نظر گرفته شده است. درباره کسری بعضی محلات هم باید بگویم ما امروز در تهران شش محله بدون بوستان داریم. البته در این دوره مدیریت شهری هدف گذاری مناسبی صورت گرفته و سرانه فضای سبز در این دوره شش دهم متر اضافه شده که این اتفاق مهمی است. این را هم اشاره کنم که پیگیری برای خریداری باغات هم ادامه پیدا خواهد کرد. با این حساب بوستان این شش محله هم تامین می‌شود تا ما محله بدون بوستان نداشته باشیم.
 
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اهالی بعضی محلات انتظار دارند در نزدیکی محلشان بازار میوه و تره بار کفاف شود و در نزدیکی محلات باشد. ما در لایحه بودجه در تلاشیم تا سلسله‌ای از کار‌هایی که در محلات باید انجام شود از جمله مشکل گره‌های ترافیکی یا انتظاراتی که محلات دارند را بتوانیم به سامان کنیم. ما در بودجه سال آینده سیاستی که در طول دوره پیگیر بودیم که پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم را در نظر داریم. از این بابت طرح‌های آب و فاضلاب و پروژه آب تهران هم جزو کار‌هایی است که منابعش جزو مصوبات شوراست. این‌ها را هم اگر بتوانیم دنبال کنیم تصور می‌کنم سال آینده سال مناسب تری نسبت به امسال باشد.
 
وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه همانطور که در سند جامع سرمایه گذاری هم اشاره شده برای تهران زیبنده نیست که فقط متکی به منابع دولت باشد. متاسفانه دولت که مساعدت هایش در حوزه حمل و نقل از دو دهه پیش مختل شده، ولی حتی اگر شرایط برای دولت هم فراهم شود ما باید ساختار تامین منابع مالی برای این پروژه‌ها را تغییر دهیم. نمی‌توان در شهری مثل تهران هیچ پروژه سرمایه گذاری خارجی نداشته باشیم. هیچ پروژه‌ای که حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور هم در آن مشارکت نداشته باشند. در حالی که ده‌ها پروژه را می‌شود برای مشارکت دادن به سرمایه گذاران خارجی تعریف کرد. از جمله پروژه گردشگری، ساخت هتلف پروژه‌های اتوبوسرانی و مترو که می‌شود بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی را برای مشارکت در این پروژه‌ها به کار گرفت. اگر این‌ها کنار این منابع قرار بگیرد در این صورت به شهرداری فشار نخواهد آمد.
 
میرلوحی اظهار داشت: با وجود همه کمبود‌ها ما در این دوره اجازه ندادیم باغات قلع و قمع شود یا شهرفروشی رخ دهد و جلوی دور زدن طرح تفصیلی را گرفته ایم. سر این موارد شورای شهر پنجم قرص و محکم ایستاده است. نباید اجازه داد ضوابط و مقررات دور زده شود و منافع آینده شهر قربانی افتتاح چند طرح کوتاه مدت شود و از آینده شهر غفلت شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *