صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مشکلات رانندگان تاکسی؛ از نوسازی خودروهای فرسوده تا واکسن کرونا و بیمه

۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰:۵۱
کد خبر: ۷۰۳۱۵۷
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در رابطه با واکسیناسیون رانندگان تاکسی گفت: با توجه به ورود واکسن کرونا به کشور و اولویت بندی مشاغل حساس برای در اولویت قرار گرفتن رانندگان تاکسی به ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست ارسال شده است.
_ باشگاه خبرنگاران نوشت: مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اظهار کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت کارکنان یکی از مشاغلی که در معرض ویروس کرونا قرار دارند، رانندگان فعال در حوزه حمل ونقل عمومی هستند.
 
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد:دستورالعمل‌هایی در این بخش اعمال شد که اجرای آن‌ها بسیار موثر بود و همکاری و همیاری رانندگان در اجرای این دستور العمل‌ها بسیار مطلوب بود.
 
ضامنی افزود: با توجه به ورود واکسن کرونا به کشور و اولویت بندی مشاغل حساس نامه‌ای درحال تدوین است که درخواست و پیگیری را برای اولویت قراردادن رانندگان تاکسی برای دریافت واکسن کرونا انجام دهیم و این نامه از وزارت کشور به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده است. امیدواریم همیاری لازم توسط وزارت بهداشت و ستاد کرونا مثل گذشته انجام شود تا با اولویت بندی این کار به سرانجام برسد.
 

مراحل نوسازی تاکسی‌های فرسوده 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دو روش انجام می‌شود، اول خرید نقدی است که افرادی که نیاز به تسهیلات بانکی ندارند، ثبت نام را انجام می‌دهند، فرآیند انتقال وجه اتفاق می‌افتد و خودرویشان اسقاط خواهد شد و در نهایت فرآیند نوسازی تکمیل می‌شود. گروه دوم افرادی هستند که می‌خواهند خودرویشان را نوسازی کنند، ولی نیاز به تسهیلات بانکی دارند.
 
وی ادامه داد:متاسفانه در موضوع تسهیلات بانکی در یکسری از شهر‌ها هنوز شهرداری‌ها ورود نکرده اند و بانک‌ها همکاری لازم را انجام نمی‌دهند به همین دلیل پرداخت تسهیلات بانکی محدود به چند شهر شده که شهرداری‌ها مشارکت داشته‌اند و بانک‌ها تسهیلات را فراهم کرده‌اند. در این شهر‌ها که شهرداری‌ها و بانک‌ها همکاری می‌کنند، فرآیند به این شکل است که راننده درخواست خود را ثبت می‌کند و در فرآیند دریافت تسهیلات بانکی قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: وقتی مراحل پرداخت تسهیلات بانکی نهایی شد، پیش فاکتور توسط شرکت سازنده خودرو صادر خواهد شد و خودروی فرسوده آن شخص مراحل اسقاط را طی می‌کند، مابه تفاوت وجه تا قیمت کلی خودرو توسط راننده تامین می‌شود و فرآیند نوسازی تکمیل می‌شود.
 

چند تاکسی فرسوده در کشور  اسقاط شده است؟

ضامنی بیان کرد: مشکلی که داریم این است با انبوهی از خودرو‌های فرسوده مواجه هستیم، از چند سال قبل از سال ۹۵ طرح نوسازی خودرو‌های فرسوده متوقف شده بود که این انباشت به وجود آمد و علی رغم اینکه از سال ۸۵ تا کنون بالغ بر ۷۵ هزار دستگاه تاکسی را توانستیم نوسازی کنیم، اما این انباشت فرسودگی باعث شده که حدود ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی داشته باشیم که به سن فرسودگی رسیده اند.
 
وی اظهار کرد:از طرفی خودرو‌هایی که مشمول شماره گذاری با پلاک تاکسی هستند، محدودند و صرفا متعلق به یک شرکت خودروسازی هستند و به نوعی فرآیند نوسازی متناسب با تولید خودرو‌ها در شرکت مربوطه اتفاق می‌افتد. امسال با توجه به مشکلاتی که در هر حوزه خودروسازی وجود دارد، برنامه نوسازی ۱۰ هزار دستگاه را داشتیم و تا کنون ۸ هزار خودرو نوسازی شده و امیدواریم تا پایان سال فرآیند نوسازی ۲ هزار دستگاه باقی مانده هم به اتمام برسد.
 
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: این عدد بسیار اندک نسبت به انباشت فرسودگی است که وجود دارد، امیدواریم با بهتر شدن شرایط و کاهش این شرایط تحریمی که داریم، خودروساز بتواند خودروی بیشتری تولید کند تا ما هم بتوانیم پاسخ بیشتری به نیازی که رانندگان تاکسی‌های فرسوده دارند، بدهیم. از طرفی دیگر نیازی که در این بخش است نیاز به تسهیلات بانکی است، به واقع بحث نوسازی تاکسی‌های فرسوده یک موضوع فرا سازمانی است و دستگاه‌های مختلف باید همکاری لازم را انجام دهند تا فرآیند نوسازی تحقق پیدا کند.
 
وی تصریح کرد:بانک‌ها در دو سال گذشته کم لطفی داشتند و ورود نکردند، مثل ابتدای طرح که پرداخت تسهیلات را داشتند. از طرفی قیمت خودرو هم در سال جاری هر سه ماه یکبار بالاتر رفته و این از برنامه ریزی درست جلوگیری می‌کرد. امیدواریم برای سال‌های آینده این ثبات را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و بانک‌ها نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند که تعداد خودروی بیشتری را در فرآیند نوسازی قرار دهیم.
 

آیا در اسقاط تاکسی‌های فرسوده تفاوتی بین خرید نقد و اقساط وجود دارد؟

ضامنی در این باره گفت: زمانی که تکمیل وجه اتفاق می‌افتد، اگر تسهیلات بانکی باشد یک فرآیند بانکی برای دریافت تضامین و اقدامات دیگر وجود دارد که نمی‌توان این موضوع را به تأخیر در تحویل خودرو‌ها نسبت داد. از زمانی که تکمیل وجه چه به صورت نقدی و چه به صورت تسهیلاتی نزد خودروساز تکمیل می‌شود، ظرف یک ماه خودرو به متقاضیان تحویل داده می‌شود، اما در این دو ماه گذشته به دلیل مشکلاتی که در تأمین قطعات برای شرکت خودروساز پیش آمد درخواست کند که این زمان تا حداکثر تا سه ماه پیش بینی شود، لذا امیدواریم در سال جدید این زمان را به همان یک ماهی که در سال‌های گذشته بود، بازگردانیم.
 

فرآیند نوسازی خودرو در تهران و شهرستان‌ها تفاوت دارد؟

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: متقاضیان در هر شهری از کشور درخواست خود را باید در تاکسیرانی یا شهرداری شهر مربوطه ثبت کنند، پرونده و وجه را تکمیل کنند تا فرآیند نوسازی انجام شود، اینکه بگوییم در تهران این فرآیند زودتر از شهر‌های دیگر انجام می‌شود، درست نیست، اما تهران از شهر‌هایی است که شهرداری ورود کرده و تسهیلات بانکی برای رانندگان فراهم کرده است و رانندگان می‌توانند از آن تسهیلات بانکی استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: در سایر شهر‌ها که تعداد آن‌ها هم بسیار زیاد است، شهرداری‌ها ورود نکرده و تسهیلاتی نیز فراهم نکرده‌اند و قاعدتا در آن شهر‌ها خرید به صورت نقدی انجام می‌شود. با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور توانستیم میزان اندکی تسهیلات برای سایر شهر‌ها فراهم کنیم که در مرحله اجرا است، اما تعداد آن‌ها نسبت به انباشت فرسودگی موجود در شهر‌ها بسیار ناچیز است و لازم است که شهرداری‌ها ورود کنند.
 

آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی

ضامنی گفت: به دنبال تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها، رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل شهری هم مشمول استفاده از بیمه تامین اجتماعی با یارانه دولتی شدند، حق بیمه ۲۷ درصد است که قاعدتا افراد باید پرداخت کنند، به صورت دوره‌ای فهرست‌هایی به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شد و رانندگان مشمول دریافت بیمه می‌شدند، اما از سال ۹۲ سازمان تامین اجتماعی، فهرست جدیدی را نپذیرفت و اعلام کرد که با توجه به بودجه‌ای که وجود دارد افراد جدیدی را نمی‌توانیم به فهرست اضافه کنیم. حدود سه سال است که ما پیگیری می‌کنیم تا یک بروزرسانی از اطلاعات موجود در سازمان صورت گیرد تا با ساماندهی که انجام می‌شود، رانندگان بتوانند بیمه را دریافت کنند.
 
وی افزود: در تفاهم نامه‌ای که در سال گذشته بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان تامین اجتماعی منعقد شد و قرار شد که فهرست افرادی که به اسم راننده در حال استفاده از بیمه رانندگان هستند در اختیار ما قرار بگیرد تا ما با بانک‌های اطلاعاتی مرجع رانندگان که در وزارت کشور موجود است این‌ها را پالایش کنیم و نهایتا افرادی که به اسم راننده در حال استفاده از این امکان هستند، حذف شوند تا رانندگان فعال به لیست اضافه شوند. نهایتا در ماه آبان این اطلاعات پالایش شد و بالغ بر ۵۰ درصد فهرستی که در سازمان تامین اجتماعی است یا راننده نبودند یا فعالیت در این حوزه را متوقف کرده‌اند و درخواست حذف این افراد را داده‌ایم.
 
وی خاطر نشان کرد: مقرر شد که وزارت کشور موضوع حذف ۷ هزار نفر را به صورت آزمایشی تأیید کند و ۷ هزار راننده فعال را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد. در ۹۹/۰۸/۱۱ این فهرست توسط وزارت کشور در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داده شد و منتظر هستیم که اتفاقی در حوزه تامین اجتماعی رخ دهد. با این مدل ساماندهی نیازی به اعتبار جدید نیست و برای دولت هم صرفه جویی خواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *