صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

درآمد واقعی شهرداری از تابلو‌های تبلیغاتی چقدر است؟

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۰۲۵۳۳
عدم شفافیت سازمان زیباسازی در اعلام میزان درآمد واقعی از محل تابلو‌های تبلیغاتی و امتناع این سازمان از انتشار میزان درآمد خود در سال ۹۹ شائبه‌های زیادی را ایجاد کرده است.

- برنا نوشت: کلانشهرتهران به عنوان پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور به حساب می‌آید، شهر تهران که از نظر جمعیت رتبه پنجم را در کلان شهر‌های دنیا از آن خود کرده است با بیش از ۸ میلیون ساکن، هر روز میزبان تردد بیش از ۲ میلیون نفر مسافر است از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها و شرکت‌های بازرگانی در این شهر فعالیت دارند به همین منظور تبلیغات در این کلانشهر بازار خوبی دارد و طبق بررسی ها، تبلیغات در این شهرحدود ۴ برابر گرانتر از سایر شهر‌های کشور است البته بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح شهر تهران، موضوع امروز یا دیروز یا سال قبل نیست و طبق گفته مسئولان، حواشی درباره این بیلبورد‌ها و درآمد حاصل از آن‌ها، نزدیک به چندین سال است که از مردم و رسانه‌ها مخفی مانده و کسی هم جرات به دست آوردن اطلاعات آن را ندارد. جالب است بدانید این تابلو‌ها فقط تابلو‌های تبلیغاتی نیست که شما در سطح شهر مشاهده می‌کنید؛ استندها، تبلیغات کنسرت‌ها، تاکسی‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو... از جمله تابلو‌هایی هستند که تعداد آن‌ها به صورت قارچ گونه در پایتخت در حال افزایش است، اما مشخص نیست درآمد آن‌ها چقدر است و سازمان زیباسازی به صورت دقیق چه مقدار از این امر درآمد را کسب می‌کند؟ چرا که متاسفانه درآمد واقعی این سازمان برخلاف شعار شهرداری تهران شفاف نیست. در هر صورت مشخص نیست سازمان زیباسازی درآمد واقعی خود را مخفی می‌کند یا اینکه عدد و رقم اعلام شده صحیح است منتهی با رقم بسیار کم تابلو‌های تبلیغاتی اجاره داده می‌شود؛ اگر مورد اول صحیح باشد با شعار شفاف سازی در تضاد است و اگر مورد دوم صحیح باشد شاهد تضییع حق و حقوق شهروندانی که عوارض می‌دهند و برای شهر خود هزینه می‌کنند هستیم چرا که شهرداری روی این تابلو‌های تبلیغاتی به عنوان درآمد پایدار حسابی باز نمی‌کند در حالی که بخش خصوصی با یک صدم این امکانات می‌تواند رقم‌های کلان از این بخش احصا کند. جالب است وقتی به سایت شفافیت مراجعه می‌کنیم در قسمت سازمان زیباسازی با یک PDF مواجه می‌شویم که حسابرسی سال‌های ۹۸ به ماقبل را نشان می‌دهد و هیچ اثری از میزان درآمد تبلیغات در سال ۹۹ تا این لحظه در دست نیست این اقدام سازمان زیباسازی شهرداری تهران درحالیست که هم اکنون لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران در حال بررسی است و مشخص نیست چرا این سازمان درخصوص درآمد‌های خود شفاف عمل نمی‌کند تا بخشی از این امر به توسعه پروژه‌ها اختصاص پیدا کرده و در ردیف بودجه‌ها به صورت مشخص بنشیند.

محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت توزیع تابلو‌های تبلیغاتی گفت: در حال حاضر تابلو‌های تبلیغاتی در نوبت‌های مختلف به مزایده گذاشته می‌شوند یعنی اینگونه نیست که سالی یکبار انجام شود بلکه معمولا ماهی یک آگهی برای ۱۰ یا ۱۵ تابلوی نقاط مهم تهران منتشر می‌شود و به مزایده گذاشته می‌شود و پاکت‌ها مقابل چشم شرکت کنندگان باز می‌شود گفتنی‌ست که همه شرکت‌ها می‌توانند در مزایده شرکت کنند و این موضوع انحصاری ندارد.

او افزود: معمولا همه مزایده‌ها و مناقصه‌های شهرداری در سامانه شفایت ثبت می‌شوند و اگر اینطور نباشد باید بررسی کرد دلیل آن چیست.

میرلوحی تصریح کرد: قیمت گذاری تابلو‌ها دست ما نیست، چون بازار رقابتی است و به بالاترین قیمت فروخته می‌شود، اما به طور کلی قیمت سال گذشت تابلو‌ها به عنوان قیمت پایه تابلو‌های امسال قرار می‌گیرد و سپس به مزایده گذاشته می‌شوند وگرنه ما هم دوست داریم واحد‌های اقتصادی سود بیشتری کنند و چرخه‌شان شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درمورد درآمد شهرداری از تابلو‌های تبلیغاتی گفت: در حال حاضر درآمد شهرداری از تابلو‌های تبلیغاتی به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد البته در این مدت، کرونا و بازار اقتصادی نامناسب باعث شد تبلیغات از رونق بیفتد و به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های خارجی از ایران بروند به همین دلیل ما در کمیته اقتصادی از همین ۵۰۰ میلیارد تومان هم راضی نیستیم، اما تنها کاری که انجام دادیم این است محدودیت‌ها را برداریم، چون در گذشته شرط و شروط بسیاری برای شرکت کنندگان مزایده وجود داشت، اما ما سعی کردیم محدودیت‌ها را برداریم و راه را برای ورود شرکت کنندگان باز کنیم تا شرکت‌های تبلیغاتی بیشتری بتوانند وارد شوند.

زمانی که درآمد تابلو‌های تبلیغاتی را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کردند، ۷۰۰ میلیارد تومان بود

محمد حقانی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران درخصوص وضعیت درآمد شهرداری از تابلو‌های تبلیغاتی گفت:  همانگونه که اشاره کردم در زمان ما که هیچ تبلیغاتی وجود نداشت و بودجه شهرداری نیز یک هزارم بودجه فعلی بود، توانستیم یک میلیارد تومان درآمد کسب کنیم بنابراین در سال ۱۳۹۶ که مدعی بودند ۱۵۰ میلیارد تومان از تابلو‌های تبلیغاتی درآمد دارند، من خبر داشتم این رقم بیش از ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تبلیغات زیباسازی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *