صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مشکلات کنونی کشور ناشی از کم توجهی به بیانیه گام دوم انقلاب است

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱:۱۹
کد خبر: ۷۰۲۲۳۲
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راهی برای تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی است،گفت: این در حالی است که دو سال از صدور این بیانیه گذشته، اما متأسفانه کمتر به آن عمل شده است.
- بنا بر اعلام خانه ملت، نشست دبیران استانی و دبیران کمیسیون‌های کشوری مجمع مشورتی نظام مسائل کشور صبح امروز (دوشنبه، ۲۷ بهمن ماه) با حضور بابک نگاهداری مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و پژمان پشمچی‌زاده معاون نظارت مجلس شورای اسلامی به منظور عینیت بخشی به بیانیه گام دوم انقلاب در سالروز صدور آن از سوی رهبر معظم انقلاب با هدف نیل به ادبیات مشترک در این حوزه و با ۴ رویکرد اعم از عظمت انقلاب، عظمت کارکرد‌های انقلاب، عظمت چشم‌انداز‌های انقلاب و عظمت نقش محوری جوانان برگزار شد.

اجرای بیانیه گام دوم انقلاب به ایجاد تحول بزرگ در کشور منجر می‌شود

علیرضا زاکانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با بهره‌مندی از ۳ ویژگی انگیزه الهی، غایت حکومت اسلامی و اهداف بلند آن و وحدت کلمه به پیروزی رسید، افزود: استمرار این حرکت انقلابی منوط به عمل کردن به وصیت‌نامه امام خمینی (ره) است که باید سرلوحه تمام نسل‌ها، در تمام اعصار قرار گیرد ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که دهه اول انقلاب به دلیل دوران دفاع مقدس، جهاد اصغر بوده، اما در شرایط کنونی در جهاد اکبر قرار داریم که در آن مسئولیت سنگینی را بر عهده داریم که به طور قطع ایجاد شرایط مناسب جهت برون‌رفت از مشکلات در گرو اجرای بیانیه گام دوم انقلاب با بهره‌مندی تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه مسلم است بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راهی برای تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی است ضمن اینکه باید به این مهم توجه شود که این سند بالادستی سرلوحه انجام تمام امورات کشور قرار گیرد که هم شرایط امروز را به طور دقیق تبیین کرده و هم چشم‌اندازی در تمام فصول و حوزه‌ها بیان می‌کند که همچون حلقه‌های زنجیر، دژ محکم و راهی روشن را برای نیل به اهداف نظام ایجاد می‌کند و این در حالی است که دو سال از صدور این بیانیه گذشته، اما متأسفانه کمتر به آن عمل شده است.

وی با بیان اینکه راه برون‌رفت از مشکلات کنونی، نظام مسائل است، تصریح کرد: ما برای اینکه به سرعت به اهداف تعیین شده نظام دست پیدا کنیم باید موانع داخلی و خارجی را رفع کنیم ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم دشمنان و موانع خارجی ضعیف شدند، اما برای رفع آفت‌های تحمیل شده در داخل باید تحول بزرگ در کشور ایجاد کنیم که سند دستیابی به این مهم اجرای بیانیه گام دوم انقلاب است که ما باید بر مبنای اهم و مهم به آن بپردازیم.

زاکانی یاداور شد: ما مسئولیت خطیر شناخت مسائل کشور در دو حوزه ملی و محلی را برعهده داریم کما اینکه در مرکز پژوهش‌های مجلس از ۱۴ رویکرد تحولی که تعیین شده، رویکرد ششم به نظام مسائل پویای کشور در این دو حوزه می‌پردازد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نظام مسائل محلی باید به طرق علمی و به طور دقیق احصاء شده تا مشخص شود امروز در کشور با چه مسائلی مواجه هستیم، اما برای نظام مسائل محلی باید مشکلات مختص هر منطقه که زندگی مردم را مختل کرده، مورد بررسی قرار گیرد که نتیجه آن نظام مسائل فوریت‌های ملی را تشکیل می‌دهد که این موضوع در مجلس از اهمیت بسزایی برخوردار است و دبیران استان‌ها در این حوزه سرپنجه‌های هوشمندی هستند که می‌توانند ما را در قانونگذاری و نظارت کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: کشور بر مدار نیروی انسانی فرهیخته خفته که لازم است با بهره‌مندی از ایده‌پردازی‌های آن‌ها بیدار شود و این امر مسئولان را در تصمیم‌گیری یاری می‌کند و باعث می‌شود دایره توانمندی آن‌ها و تحرک در مسیر توسعه کشور گسترش یابد بنابراین لازم است با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان کشور هم از سرخوردگی و حاشیه‌نشینی آن‌ها جلوگیری کنیم و هم اداره کشور را در مسیر صحیح قرار دهیم.

زاکانی با یادآوری اینکه دوران دفاع مقدس و حضور در جبهه‌ها، میدان عمل و آزمون جدی ایجاد کرده و تجارب گوهرمداری را برای افراد به همراه داشت، اظهار کرد: هم اکنون باید شرایط جدیدی برای جمعیت جوان و فرهیخته کشور ایجاد کنیم و هم به آن‌ها میدان داده و هم عرصه را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. از سوی دیگر ایران از ۱.۱ جمعیت دنیا و یک جغرافیای سیاسی ممتاز و مکتب عظیم اسلامی برخوردار است، اما به خوبی از این امکانات استفاده نمی‌شود بنابراین لازم است یک طرحی نو در این زمینه ایجاد کنیم.

مردمی‌سازی اداره کشور به ایجاد دولتی انقلابی در آینده منتهی می‌شود

بابک نگاهداری با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب جوهره اصلی تغییر در شیوه حکمرانی کشور در ۴۰ ساله دوم انقلاب است، افزود: حکمرانی کشور در ۴۰ سال اول انقلاب با رویکرد دولت محور صورت گرفت بنابراین ۴۰ سال دوم قرار است به رویکرد مردم‌محور تغییر پیدا کند که در آن جوانان مومن انقلابی نقش کلیدی برای راهبری این بیانیه برعهده دارند و در واقع آن‌ها پیشران تحقق گام دوم انقلاب برای تغییر الگوی حکمرانی کشور هستند.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی سیستم اداره کشور دولت محور باشد، نگاه مردم پیوسته به دست دولت بوده و آن را پدر خانواده می‌دانند که باید معیشت و حقوق آن‌ها را تأمین کند و این رویکرد باعث می‌شود همه به دنبال فعالیت در مشاغل دولتی باشند.

وی یادآور شد: قرار بر این است با اجرای گام دوم انقلاب تحولی جدید در این نگاه و نحوه حکمرانی کشور ایجاد شود و سرآمد پیشبرد کشور در سال‌های آینده باشد ضمن اینکه این تغییر پارادایم باعث می‌شود که نمایندگان مجلس به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جهت ثروت‌آفرینی در حوزه انتخابیه خود باشند و دولتمردان نیز زیرساخت‌ها و مسیر‌های لازم برای بهره‌مندی از مشارکت حداکثری مردم را فراهم کنند و از این طریق سنت الهی که مورد تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بوده در اداره امور کشور تجلی پیدا می‌کند.

نگاهداری تأکید کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی برای تحقق این مهم مردمی‌سازی را در اولویت ۴ رویکرد اصلی مجلس قرار داد که در پی آن از حداکثر ظرفیت‌های مردمی برای اداره بخش‌های مختلف کشور استفاده می‌شود و مردم از این طریق سرنوشت خود را تعیین می‌کنند بنابراین مجلس یازدهم به دنبال ایجاد بستری در جهت بهره‌مندی از مشارکت عینی مردم در مسیر تقنین و نظارت به عنوان دو بال اصلی خود است بنابراین مردمی‌سازی را محور تحول قرار داده است.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی با یادآوری اهداف نظارت‌های میدانی رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌ها در پی سفر به استان‌ها خاطر نشان کرد: مجلس یازدهم به دنبال نظارت مردمی است به این صورت که هرگونه تخطی در اجرای قوانین که در اقصی نقاط کشور مشاهده می‌شود از طریق سامانه نظارت مردمی مجلس قابل پیگیری است.

وی افزود: مردمی‌سازی نیاز به الگو دارد بنابراین باید بین مردم و حاکمیت یک حلقه‌های واسطی وجود داشته باشد که امکان تحقق این مهم را فراهم کند که به طور قطع گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی همچون بسیج نقش مهمی در این زمینه دارند.

نگاهداری اظهار کرد: اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه از دیگر رویکرد‌های رئیس مجلس شورای اسلامی بوده که بدون حضور مردم در روند اداره کشور امکان‌پذیر نیست.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر مردمی‌سازی در اداره کشور محقق شود از این طریق بستری برای شکل‌گیری دولتی انقلابی در آینده فراهم می‌شود که متعهد به مردمی‌سازی امور با روحیه جهادی باشد.

نظارت‌های میدانی رئیس مجلس به منظور رفع مشکلات منطقه‌ای و تسریع اجرای پروژه‌ها صورت می‌گیرد

پژمان پشمچی‌زاده معاون نظارت مجلس شورای اسلامی از نظارت میدانی به منظور بررسی مسائل منطقه‌ای و پیگیری روند اجرای پروژه‌ها به عنوان هدف سفر رئیس مجلس شورای اسلامی و روسای کمیسیون‌ها یاد کرد و افزود: ضرورت تقویت بعد نظارتی مجلس از مهم‌ترین مسائلی است که پیوسته مورد تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی یادآور شد: هرجا مشکلی وجود داشته باشد یا شاهد سرعت پایین اجرای پروژه‌ها باشیم، حاکی از این است که قوانین به درستی اجرا نشده، ضوابط معطل مانده و مقررات نادیده گرفته شده است بنابراین باید مسائل منطقه‌ای شناسایی شود تا زمینه ایجاد توسعه در آن محدوده جغرافیایی فراهم شود.

پشمچی‌زاده تأکید کرد: سند آمایش استانی تدوین شده تا مسائل منطقه شناخته شده و با توسعه محلی و در نهایت توسعه ملی پیوند پیدا کند ضمن اینکه مسائل کوچک و بزرگ باید بر اساس دامنه تأثیرات آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع آن‌ها بر اساس اولویت‌بندی برنامه‌ریزی شود.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در پایان از پیگیری جدی مسائل مناطق مختلف که در پورتال مجلس ثبت می‌شود به عنوان یکی از برنامه‌های مهم مجلس از بعد نظارتی یاد کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *