صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فضای مجازی و خطر شبهه‌افکنان آلبانی

۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰:۰۱
کد خبر: ۷۰۲۲۲۸
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
بعضاً ناخواسته شبهه، شایعه، برچسب و سناریو‌های متعددی که شبهه‌افکنان در آلبانی در میز‌های تخصصی‌شان برای ایران و اسلام‌هراسی ایجاد می‌کنند، را بازنشر ندهیم.
- عشرت شایق فعال سیاسی- هدف از حضور افراد در فضای مجازی و علت جذابیت این بستر که ممکن است به اعتیاد هم منجر شود، همواره اما و اگرهایی را پیش روی برنامه ریزان و تصمیم گیران عرصه اجتماعی و فرهنگی گذاشته است. 
 
اهداف حضور در فضای مجازی
شاید یکی از جذابیت‌های فضای مجازی، پیامک‌های طنز و مناسبت‌دار است؛ خصوصاً برای ما شرقی‌ها و بالاخص برای ما ایرانی‌ها؛ چرا که درون گرا هستیم و خیلی از حرف‌های دلمان را نمی‌توانیم رودررو مطرح کنیم.
 
خیلی اوقات ممکن است برایمان پیش آمده که خواسته‌ایم به یکی از همکاران، دوستان و اعضای خانواده حرفی بزنیم، ولی در ارتباط چهره به چهره نتوانسته‌ایم راحت مکنونات قلبی‌مان را به زبان بیاوریم. البته افراد در گذشته با ارتباطات تلفنی حرف‌های خود را راحت‌تر مطرح می‌کردند. در فضای مجازی، پیامک‌ها حکم حرف‌های در دل مانده را دارد.
 
گذران وقت، عامل مهم دیگری است که پای افراد را به فضای مجازی باز می‌کند؛ افراد بدون اینک متوجه باشند ساعت‌ها از وقت با ارزش خود را در فضای مجازی و پای مطالب بیهوده صرف می‌کنند.
 
طبق بررسی‌های صورت گرفته، تماشای عکس‌های مربوط به مخلوفات الهی از جمله پرندگان زیبا، جنگل‌ها، آبشارها و موجودات اهلی و وحشی گرفته تا چهره کودکان زیبا، مناطق جغرافیایی و صنایع دستی نیز جزو اهداف برخی افراد برای گذران وقت در فضای مجازی محسوب می‌شود. 

شاید باور این نکته کمی سخت باشد اما دریافت لایک و جذب دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی نیز  یکی دیگر از اهداف افراد از حضور در فضای مجازی است. گاهی دیده می‌شود برخی هنرمندان برای رفع این دغدغه، اقدام به خرید دنبال کننده می‌کنند؛ لذا هدف اینگونه افراد، عمدتاً رفع نیازهای عاطفی و ارتباط برقرار کردن با دیگران است. غافل از اینکه این افراد را به درستی بشناسند.
 
در این نوع ارتباط عاطفی مجازی که به‌واسطه فقدان همدلی پیش می‌آید؛ افراد با یکدیگر ارتباط می‌گیرند، ساعت‌ها با هم گفت‌وگو می‌کنند ولی همدل نیستند و این روند به‌تدریج در قلب و روح انسان حفره ایجاد می‌کند.

اخلاق در فضای مجازی
پس از بررسی برخی از علل حضور افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که چند سالی است، رونق عجیبی هم در ایران پیدا کرده و محلی برای افشاگری‌های به‌حق و نابحق مطالب بسیاری شده است، گزینه اخلاق مداری و حفظ آبروی افراد و چگونگی ظاهر شدن در این فضا بیشتر رخ می‌نماید.
 
اولین مسئله‌ای که در موضوع اخلاق در فضای مجازی باید مدنظر داشته باشیم اینکه ما یک شیعه خوش اخلاق، خوش مرام، خوشفکر و خوش سخن برای زنده کردن حق باشیم.‌
 
در این راستا کارهای زیادی در عمل می‌توانیم انجام دهیم، چنانچه یک آیه از قرآن کریم را با گرافیک و صورت زیبا کار کنیم یا احادیثی از زندگی انبیاء و اولیا که جالب و درس آموز است را در صفحات اجتماعی خود انتشار دهیم.
 
یک کاربر متدین شیعه باید در فضای مجازی احیاگر باشد؛ مطالبی درباره حق و حقیقت دین، توحید نظری و افعالی، مکتب رفتاری ائمه (ع) منتشر کند؛ چنین رفتاری یک جهاد فکری و فرهنگی در بستر فضای مجازی استیکی از اقدامات مثبت دیگری که می توان در فضای مجازی انجام داد اینکه اخلاق‌مان را چارچوب‌دار کرده و اندیشه مان را باورمند کنیم. در این راستا می‌تون، نگاهی به اصول مربوط به قانون اساسی و همچنین قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی انداخت انداخت.
 
متأسفانه با کم شدن سرانه مطالعه در کشور، خیلی از مردم ما از اطلاعات و حقوقی که باید از آن آگاهی داشته باشند، بی خبر هستند. به طور مثال، بیمه زنان خانه‌دار در مجلس هفتم مصوب شده اما چرا تاکنون اجرایی نشده است؟ چرا یک جمع چند ۱۰ میلیونی نباید حق و حقوق خود را از بیت‌المال که مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز هست، بگیرند. 
 
غیر از بانوان، متأسفانه اقشار دیگر  جامعه هم این‌گونه هستند در صورتی که باید حقوق خود را در چارچوب قوانین مصوب بدانند و اساساً افراد در جامعه مدرن مدنی باید مطالبه‌گر باشند.
 
اصلاً مطالبه‌گری در بستر فضای مجازی یکی از بهترین رفتار‌ها و خلقیات یک کاربر مسئولیت‌پذیر و صاحب رسالت انتظار برای ظهور منتظر است. مطالبه‌گری فواید چندگانه‌ای دارد و انسان را وارسته می‌کند از سوی دیگر باعث افزایش آگاهی و مطالعه او می شود.
 
برای تحقق آن می توانیم، در گروه‌های مختلف شبکه های اجتماعی که عضو هستیم صرفا به کپی‌کردن نپردازیم. گاهاً ناخواسته شهبه، شایعه، برچسب و سناریو‌های متعددی که شبهه‌‌افکنان در آلبانی در میز‌های تخصصی‌شان برای ایران و اسلام‌هراسی ایجاد می‌کنند، را بازنشر می دهیم. 
 
انسان باید بداند هر مطلبی را که باز نشر می‌دهد، چه محصولی دارد؛ باید بدانیم در فضای مجازی چه بذری می‌کاریم؟ تنها نباید اتلاف وقت و هزینه داشته باشیم. 
 
پرهیز‌های سلبی
یکی از موارد سلبی در فضای مجازی؛ پرهیز از انجام بحث‌های بیهوده است. وقتی می‌بینیم طرف مورد بحث، فردی عنود و لجباز است چرا باید به ادامه بحث با او بپردازیم که هم ضرر اقتصادی و هم جانی برای‌مان داشته باشد؟ بحث کردن بیهوده هیچ محصولی  ندارد، لذا عدم ادامه مجادلات بیهوده، همان انجام اخلاق نیکو و عبادی در فضای مجازی است.
 
فحاشی‌ها، لفاظی‌ها و مجادلات بی‌حاصل در فضای مجازی، مانند سرعت گیر در خط سیر معرفتی انسان‌ها هستند و از همه مهم‌تر انسان را بی‌حوصله و عصبی می‌کنند و در این حالت انسان ضربه‌پذیر تر می‌شود. برخی افراد در این بحث‌های بیهوده دچار افسردگی ذهنی می‌شوند و بعد در رفتارشان هم عیان می‌شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد سلبی در فضای مجازی، پرهیز از جوک و لطیفه‌هایی است که دین، عبادت، مقدسات، اشخاص و قومیت‌ها را مورد استهزاء قرار می‌دهد، چرا باید به قومیت‌های مختلف کشور اهانت کنیم. اینکه به هموطنان خود بخندیم چه ارزشی دارد، آیا با چنین اقدامی رشد کرده و کامل می‌شویم؟
 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *