صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پایان جنگ یمن به معنی پایان حمایت آمریکا از عربستان نیست

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰:۰۱
کد خبر: ۷۰۰۶۷۱
دسته بندی‌: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا حمایت از عربستان در جنگ یمن را متوقف خواهد کرد، اما این به معنای ایجاد تغییر و تحول گسترده در روابط میان آمریکا و عربستان نخواهد بود.
روح‌اله سوری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اظهارات بایدن و تیمش مبنی بر عدم حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن، اظهار داشت: آن چیزی که آقای بایدن مخصوصا در اولین سخنرانی خود بر آن تاکید کرد، اذعان صربح بر دو نکته بود یکی قصد دولت وی برای پایان دادن به جنگ یمن و دیگری البته تعهد آمریکا بر حمایت از حق دفاع عربستان از خود در برابر حملات به این کشور. قرار دادن این دو در کنار هم ما را به این نتیجه خواهد رساند که آمریکا حمایت از عربستان در جنگ یمن را متوقف خواهد کرد، اما این به معنای ایجاد تغییر و تحول گسترده در روابط میان آمریکا و عربستان نخواهد بود.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این اتفاق به احتمال خیلی زیاد درباره جنگ یمن رخ خواهد داد، افزود: چند دلیل برای تمایل آمریکا به پایان دادن به جنگ یمن وجود دارد دلیل اول اینکه جنگ یمن با نقض گسترده حقوق بشر همراه بوده که نمی‌توان در آن شکی داشت و این مسئله‌ای بوده که در کشور‌های اروپایی چه در سطح دولت‌ها و چه در سطح افکار عمومی با مخالفت‌ها و واکنش‌هایی همراه بوده است.
 
وی ادامه داد: دلیل بعدی این است که بایدن با بحث دیپلماسی وارد انتخابات شد و شعار آن‌ها بازگشت آمریکا به دیپلماسی بوده است به همین خاطر پیدا کردن یک راه حل دیپلماتیک برای بحران یمن عملا هم‌راستا با شعار و برنامه اعلام شده از سوی بایدن است.

سوری یادآور شد: مسئله مهم دیگر می‌تواند بحث ایران باشد. به هرحال آمریکا بحث‌هایی در برجام با ایران دارد و اگر بایدن بخواهد یک چشم‌اندازی در مذاکره با ایران برای خودش متصور شود، به نظر می‌رسد رفع تنش‌ها بین ایران و عربستان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر روند احتمالی مذاکرات با ایران خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: موضوع جنگ یمن در مقاله‌ای از سوی جیک سالیوان، مشاور ارشد بایدن و همچنین سند انتخاباتی دموکرات‌ها، آورده شده بود که یکی از اولویت‌های بایدن در صورت پیروزی این بود که بتواند از طریق دیپلماتیک به جنگ یمن پایان بدهد.
 
سوری در پایان با بیان اینکه جنگ یمن عملاً به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده که نه تنها نتیجه خاصی به همراه ندارد؛ بلکه باعث افزایش تنش‌ها در منطقه شده است، خاطرنشان کرد: یمن یکی از مشکلات مهمی است که بایدن سعی می‌کند به سمتی برود که راه حلی برای این قضیه پیدا کند و موضوع توقف فروش سلاح و حمایت نظامی از ائتلاف سعودی در این جنگ را در اولویت دولت خود قرار داده است و به سمت اجرایی شدن آن خواهد رفت.
 
 

برچسب ها: آمریکا یمن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *