صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نگاهی به نامزد‌های بهترین کارگردانی جشنواره فجر ۳۹/چه کسی سیمرغ را به خانه می‌برد؟

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵:۰۱
کد خبر: ۷۰۰۶۱۴
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان به کار خود پایان داد، هرچند همچنان اکران در سینماهای مردمی جشنواره ادامه دارد اما این جشنواره اکران آثار خود در سینمای رسانه را به پایان برده است.

- سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان به کار خود پایان داد، هرچند همچنان اکران در سینماهای مردمی جشنواره ادامه دارد اما این جشنواره اکران آثار خود در سینمای رسانه را به پایان برده است. 

نبود هیات انتخاب یکی از مهمترین تفاوت‌های جشنواره فیلم فجر طی سال جاری با ادوار گذشته است، در این دوره از جشنواره از همان ابتدا هیات داوران به تماشای آثار نشستند و تنها آثاری راهی جشنواره شدند که حداقل در یک بخش نامزد سیمرغ بلورین شده بودند. 

پس از هشت روز اکران و برگزاری نشست های خبری آثار در حضور هنرمندان و اهالی رسانه در انتهای روز پایانی نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش های مختلف معرفی شدند. نامزدهایی که گاها تعجب برخی از اهالی رسانه را به همراه داشتند. 

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی ، به نامزدهای بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم نگاهی انداخته که به شرح زیر است.

نرگس آبیار در انتظار چهارمین سیمرغ جشنواره فیلم فجر

«نرگس آبیار» کارگردان توانمند سینمای کشور امسال با فیلم سینمایی «ابلق» راهی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد، وی با وجود نقدهایی که بر این فیلم وارد می‌شد توانست در میان نامزدهای کارگردانی این دوره از جشنواره فیلم فجر حاضر باشد. 

آبیار تاکنون سه بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را به خانه برده که از این میان یک سیمرغ متعلق به بخش بهترین کارگردانی بوده است، وی برای کارگردانی فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» این جایزه را از آن خود کرد. 

دریافت سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش ملی سی و چهارمین جشنوارهٔ فیلم فجر دو باری است که آبیار در بخش هایی غیر از کارگردانی این جایزه را از آن خود کرده است. 

***«ارسلان امیری» کارگردانی با نگاهی تازه به سینما

ارسلان امیری از جمله کارگردانان موفق سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است، وی با پرداختن به سوژه ای کهن و با استفاده از اقلیم کردستان توانست اثری تازه و بدیع خلق کند، اثری که در جشنواره فیلم فجر خوش درخشید و در بخش های مختلفی هم نامزد سیمرغ بلورین شد.

زالاوا ساخته این کارگردان جوان در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در ۱۰ رشته شده است.

این فیلمساز به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر در فیلم سینمایی ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده همکاری نموده است؛ ناهید موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ در بخش نوعی نگاه شد.

امیری سه بار در جشنوارهٔ فیلم فجر برای فیلم‌های «قصه داود و قمری»، ناهید و فیلم سینمایی ویلایی‌ها کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه شده اما تاکنون این جایزه را به خانه نبرده است. 

***تکرار موفقیت «مهدی جعفری» از «آن بیست و سه نفر» تا «یِدو»

مهدی جعفری توانست با فیلم سینمایی «آن بیست و سه نفر» به موفقیت های فراوانی دست یابد، فیلمی بی ادعا و تازه در تاریخ سینمای دفاع مقدس که توانست با بازیگرانی تازه کار با نقد مثبت اهالی رسانه روبرو شود. 

حال جعفری بار دیگر با تجربه موفقیت فیلم قبلی خود به سراغ ساخت «یدو» رفته است، فیلمی ساده اما با مفهومی درخشان که در روز هشتم جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست نامزدی کارگردانی جشنواره فیلم فجر را برای جعفری به همراه بیاورد. 

جعفری پیشتر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های ما همه خوبیم و عصر یخبندان شده اما هنوز نه در عرصه فیلمبرداری و نه کارگردانی جایزه ای را به خانه نبرده است. 

وی از ۱۳۷۳ به ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی روی آورد و از سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران مشغول به کار است. مهدی جعفری در کنار فیلمبرداری سینما ساخت چندین مستند کوتاه و بلند را نیز در کارنامه خود دارد. او همچنین عضو هیئت مؤسس انجمن فیلم کوتاه ایران در خانه سینما است. حضور یکی از فیلم‌های کوتاه او به نام کمی بالاتر در میان ده فیلم بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از افتخارات فیلم کوتاه ایران به‌شمار می‌رود.

***«محسن قرائی» و شانس بالای سیمرغ بلورین جشنواره

محسن قرائی امسال فیلم تحسین شده «بی همه چیز» را در جشنواره فیلم فجر داشت، فیلمی که بازیگران فراوانی را در خود می دید و در نهایت برای او نامزدی کارگردانی جشنواره فیلم فجر را به همراه داشت. 

«بی همه چیز» چهارمین ساخته قرائی محسوب می شود، قرائی در سی و هفتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم قصر شیرین شد. وی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۸۶ در مقام دستیار دوم کارگردان با فیلم صدسال به این سال‌ها آغاز کرد.

«بی همه چیز» این فیلم با اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور ملاقات بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات ساخته شده‌است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *