صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تاثیر شیوع کرونا بر افزایش فقر در جهان

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۰۰۲۱۹
همه گیری ویروس کرونا در جهان موجب شده تا نتیجه چندین دهه تلاش برای مبارزه با فقر در جهان از میان برود.

- بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و این ویروس تاکنون به ابتلای حدود ۱۰۷ میلیون نفر و جان باختن حدود ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار نفر شده است.

این ویروس و محدودیت‌های ناشی از آن تبعات بسیاری را به ویژه برای اقتصاد جهان در پی داشته و میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان با فقر مطلق مواجه کرده است.

روزنامه گاردین در گزارشی به موضوع فقر در جهان در پی همه گیری ویروس کرونا پرداخته و می‌نویسد «شیوع کرونا در کنار بحران آب و هوایی و افزایش فلج کننده سطح بدهی‌ها به یک افزایش بی سابقه در سطح فقر منجر شده است.»

این گزارش می‌گوید «۲ دهه تلاش برای کاهش فقر مطلق که از میان برداشتن آن یکی از اهداف بنیادین توسعه بوده، به دلیل تاثیرات کرونا، روند فزاینده اضطرار آب و هوایی و افزایش بدهی ها، در یک روند معکوس قرار گرفته است.»

همزمان با هشدار بانک جهانی درباره «افزایش بی سابقه سطح فقر در جهان طی سال جاری» و افزایش درخواست‌ها مبنی بر بخشش بدهی ها، کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که طی سال‌های آینده بخش‌های مختلفی ازجمعیت جهان نوعی بحران را تجربه می‌کنند.

فقر جهانی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون شاهد روندی کاهشی بوده است- زمانی که حدود ۸۰ درصد از جمعیت جهان در فقر مطلق زندگی می‌کردند- امروز این تعداد به ۱۰ درصد کاهش یافته است و میلیون‌ها نفر از این وضعیت دشوار خارج شده اند.

اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و بحران‌های ایجاد شده، پیش بینی می‌شود که که این ارقام در سال پیش رو افزایش یابند.

کارشناسان طی سال گذشته و همچنین ژانویه سال جاری درباره افزایش افراد فقیر در حهان هشدار داده بودند.

طی ماه‌های اخیر گزارش‌ها درباره افزایش فقر، کاهش سطح تحصیلات، افزایش بیکاری، کاهش دستمزد‌ها به دلیل بسته شدن مشاغل افزایش یافته و دلیل عمده این مسائل نیز شیوع کروناست.

یکی از هشدارآمیزترین این گزارش ها، برآورد سازمان بین المللی کار بود که اعلام کرد در طول شیوع کرونا، کارگران در سطح جهان ۳.۷ تریلیون دلار از درآمد خود را از دست داده اند.

اواخر سال ۲۰۲۰، سازمان بین المللی کار در گزارش سالانه خود اعلام کرد که در ۶ ماهه نخست سال گذشته دستمزد‌ها کاهش یافته و یا روند افزایش آنها بسیار کند بوده و این موضوع در ماه‌های آینده موجب بحران‌های بیشتری خواهد شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *