پاسخ به چند پرسش درباره حذف دفترچههای بیمه درمانی
- ایسنا نوشت: شهرام غفاری در پاسخ به اینکه آیا ثبت نام و احراز هویت در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین الزامی است؟ اظهار کرد: ثبت نام در سامانه، ضرورت شروع طرح ما نیست، در بخشنامه حذف دفترچههای بیمه، گفتیم که بیمه شدگان میتوانند اطلاعات هویتی شان را در سامانه تکمیل کنند. در آینده ممکن است الزام باشد، اما در حال حاضر جزو الزامات ما نیست.
وی افزود: علت درخواست برای ثبت نام بیمه شدگان در سامانه از این بابت است که اگر بیمه شده بخواهد اطلاعات مربوط به استفاده از خدمات درمانی را رصد کند و این خدمات برای او پیامک شود باید شماره تلفن همراهی معرفی کند که ترجیحا شماره تلفن خودش باشد.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه دفترچههای فعلی که در دست مردم هستند تا چه زمانی قابل استفاده اند و آیا مراجعه به شعب برای دریافت دفترچه و اسحقاق درمان به کلی متوقف خواهد شد؟ گفت: بله، از ابتدای اسفند نیازی برای صدور دفترچه جدید نیست. بیمه شدگان میتوانند دفترچههای قدیم را استفاده کنند و اگر برگه دفترچه شان تمام شد دیگر به شعب مراجعه نکنند.
غفاری ادامه داد: در این صورت بیمه شده میتواند با کارت ملی به مراکز درمانی مراجعه کند، مراکز بهداشتی و درمانی خدمات لازم را به وی ارائه میدهند.
وی همچنین درباره مشکلات احتمالی دریافت دارو بدون دفترچه بیمه گفت: قبلا پزشک داروها را در برگ دفترچه بیمه مینوشت و بیمار آن را به داروخانه میبرد که از این پس دارو را در سربرگش مینویسد و در کنار نام و نام خانوادگی، کدملی را هم ثبت میکند. داروخانه با کدملی تشخیص میدهد که مراجعه کننده بیمه شده است و استحقاق درمان دارد یا خیر و دارو را طبق تعرفههای بیمهای ارائه میدهد.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه اگر داروخانهای به سامانه تایید نسخ متصل نباشد میتواند برای بیمار نسخه بپیچد گفت: اگر سامانه داروخانه متصل نباشد چه با دفترچه و چه بی دفترچه، نمیتواند دارو بدهد، ولی اگر متصل باشد هم با دفترچه بیمه و هم با سربرگ پزشک میتواند دارو بپیچد و بهای آن را طبق تعهدات بیمهای محاسبه کند.