صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انتقال ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی/ تحریم‌ها فرصتی برای تعمیق تولید در حوزه قطعه‌سازی

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶:۱۶
کد خبر: ۶۹۹۹۹۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت افزایش سهم ایران از دریای عمان و خلیج فارس از تکمیل پروژه انتقال آب خلیج فارس به اردکان خبر داد و گفت: با اجرای این سه طرح ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

- علیرضا رزم‌حسینی با حضور در برنامه تلویزیونی پایش درخصوص پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، اجرای این طرح را یک اتفاق بزرگ توصیف کرد و گفت: اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صمت و با سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور اجرا می‌شود و عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد و برای تامین سرمایه اولیه آن تسهیلاتی به ارزش۴۰۰ میلیون دلار از صتدوق توسعه ملی گرفته شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فاز اول این پروژه مدتی قبل افتتاح شد، افزود: به جز ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، مابقی هزینه‌ها توسط شرکت‌های تابعه وزارت صمت و بخش خصوصی تامین شده است و حدود ۷۰ درصد از تاسیسات آب شیرین کن این طرح نیز در داخل کشور ساخته شده است، بیان کرد و اجرای این پروژه نزدیک به ۸ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.


وی هدف از این پروژه را تامین آب واحد‌های معدنی بزرگ کشور اعلام کرد و با اشاره به سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومانی آن تصریح کرد: پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان، خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحد‌های صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند.

وزیر صمت با اشاره به تعامل و همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در اجرای این پروژه، از ادامه مسیر انتقال آب دریای خلیج فارس به سرچشمه و اردکان برای معادن چادرملو ظرف ۲ ماه آینده خبر داد و گفت: طول این مسیر ۸۲۰ کیلومتر از بندرعباس در مبدا تا اردکان و سرچشمه خواهد بود و قطر لوله از هزار میلی متر تا هزار ۶۰۰ میلی متر است؛ میزان غلظت نمک این آب از ۴۵ هزار سی‌سی به ۵۰۰ سی‌سی کاهش می‌یابد که قابل شرب نیز خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سهم کشور از آب دریای عمان و خلیج فارس اجرای این طرح را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری خواند و افزود: این انتقال، بزرگترین پروژه آبی خاکی کشور است که در اردکان حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه تکمیل می‌شود و در طول مسیر شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده این کار هم قابل قبول است و از لحاظ قیمتی نسبت به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ۲۰ درصد ارزان‌تر است، کسب تجربه و دانش و از بین رفتن ترس انجام طرح‌های این چنینی را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: پس از موفقیت خط اول انتقال آب از خلیج فارس، مطالعات برای خط دوم و سوم انتقال آب نیز آغاز شد و در مجموع این سه خط ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.


وزیر صمت طول خط دوم انتقال آب را یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ را ۲۱ باب عنوان کرد و ظرفیت اشتغالزایی آن را ۳۰ هزار نفر برآورد کرد و بیان داشت: انتقال آب از خلیج فارس تا مشهد مقدس با سرمایه گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان و حجم آب انتقالی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۰۴ تکمیل و به اتمام می‌رسد و در خط سوم انتقال نیز آب مورد نیاز برای شرکت‌های فولاد، ذوب‌آهن و صنایع در مسیر تامین خواهد شد.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود در این برنامه تلویزیونی به تاثیر بخش خصوصی توانمند در پایداری کشور اشاره و بر لزوم حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: باید برای تمامی کارآفرینان فرش قرمز پهن کنیم تا به جایگاه بهتری در دنیا برسیم.
رزم‌حسینی ادامه داد: مقام معظم رهبری از کارآفرینان به عنوان عابدان یاد کرده است، باید مسئولان فضا را به‌گونه‌ای برای این بخش آماده کنند تا سرمایه‌گذار با امنیت خاطر به امر سرمایه گذاری بپردازد.
 
نیاز سالانه کشور به خودرو نزدیک به ۲ میلیون دستگاه است
وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص صنعت خودروسازی نیاز سالانه کشور را به خودرو نزدیک به ۲ میلیون دستگاه برآورد کرد و با اشاره به فرصت‌های صادرات در منطقه و کشور‌های همسایه گفت: دولتی بودن، وجود انحصار در این صنعت در کنار تحریم‌ها و افزایش ناگهانی نرخ دلار باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو شد و همچنین شرکت‌های خودرو سازی نیز کشور را ترک کردند، اما علیرغم همه محدودیتها، شرکت‌های قطعه‌ساز صنایع خودروسازی با تمام ظرفیت و به صورت دو یا سه شیفته کار می‌کنند و نتایج خوبی در حوزه ساخت داخل به وجود آمده است و تحریم‌ها فرصت مناسبی را برای تعمیق ساخت داخل در حوزه قطعه‌سازی به وجود آورد که تاثیر خود را در صنعت خودرو خواهد گذاشت.
 
رزم‌حسینی اقدامات صنایع دفاعی در حوزه خودرو را قابل افتخار توصیف کرد و از قرارداد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با وزارت دفاع برای تعمیق ساخت داخل خبر داد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان با انتقاد از اینکه در بخش جانشین‌پروری موفق نبوده‌ایم بر ضرورت تربیت و حمایت از مدیران جوان، شجاع، انقلابی و ریسک‌پذیر تاکید کرد و از پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را به عنوان نمونه‌ای از موفقیت مدیران جوان و ریسک پذیر نام برد و تصریح کرد: بروکراسی در کنار قوانین مازاد و مزاحم باعث شده است که فضایی در کشور به وجود آید تا مسیری سخت برای تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود آید.
 
مجلس انقلابی می‌تواند با رفع قوانین مزاحم در تسهیل رفع موانع تولید پیشگام باشد

وی در خصوص ستاد تسهیل رفع موانع تولید با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز کارگر و توصیه‌های ایشان در خصوص نظام اداری، فضای کسب و کار و قوانین مزاحم، گفت: قوانین مزاحم کسب و کار را احصا کردیم و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده ایم و امروز مجلس انقلابی می‌تواند با رفع این قوانین مزاحم پیشگام باشد.

رزم حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به سامانه جامع تجارت و همکاری و تعامل ایجاد شده بین بین وزارت صمت و گمرک اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر ثبت اطلاعات کالا در سامانه جامع تجارت بیش از ۵۵۰ هزار انبار در سامانه جامع انبار‌ها زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ثبت شده است و تمامی مراحل ثبت سفارش و اخذ مجوز از دستگاه‌های ۲۳ گانه، واردات و صادرات از طریق این سامانه انجام می‌پذیرد؛ این سامانه برای تنظیم بازار، مدیریت واردات و صادرات و همچنین جلوگیری از قاچاق کالا بسیار موثر است که روز به روز در حال تکمیل است.

وی در پایان بر تلاش وزارت صمت در راستای تسهیل واردات و صادرات و ترخیص کالا‌ها از گمرکات تاکید کرد و از پیگیری جدی این وزارتخانه جهت آزادسازی معادن حبس شده در کشور خبر داد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *