صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خرید دویست اتوبوس و مینی بوس بدون کمک دولت

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶:۳۳
کد خبر: ۶۹۹۶۲۹
محمود میرلوحی گفت: از سال ۹۵ شورای اقتصاد مصوبه‌ای داشته که طبق آن نوزده هزار اتوبوس تولید کنند و به داخل داده شود. از این نوزده هزار اتوبوس با همت و تلاش مدیریت شهری تهران با منابع داخلی شهرداری که هیچ ارتباطی با دولت ندارد دویست اتوبوس و مینی بوس آورده شده و امیدواریم که این رقم تا عید به پانصد عدد هم برسد.
محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره سرانجام تعهدات دولت در قبال حمل و نقل عمومی به میزان گفت: ما از دولت در موضوع حمل و نقل و خرید اتوبوس در جای خود انتقاداتی داریم. درحال حاضر پانزده سال است که اتوبوس جدیدی برای تهران خریداری نشده و واگن‌هایی هم که استفاده می‌شود به جز هفتاد مورد که سال گذشته مونتاژ شد و روی ریل‌ها قرار گرفت بین هفت تا هشت سال است که واگن جدیدی اضافه نشده است.
 
وی ادامه داد: با وجود اینکه در این زمینه سه قانون قرص و محکم وجود دارد، اما دولت محترم به هیچ کدام از این‌ها عمل نکرده است. این سه قانون عبارتند از قانون یارانه ها، قانون بهینه سازی سوخت و قانون حمایت از حمل و نقل ریلی. این‌ها هیچ تردیدی ایجاد نمی‌کند که دولت حداقل از این سه طریق باید ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و واگن مترو را تامین کند. اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.
 
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ شورای اقتصاد مصوبه‌ای داشته که طبق آن نوزده هزار اتوبوس تولید کنند و به داخل داده شود. از این نوزده هزار اتوبوس با همت و تلاش مدیریت شهری تهران با منابع داخلی شهرداری که هیچ ارتباطی با دولت ندارد دویست اتوبوس و مینی بوس آورده شده و امیدواریم که این رقم تا عید به پانصد عدد هم برسد.
 
میرلوحی تصریح کرد: اگر دولت محترم لااقل در همان دوره برجام همت کرده بود می‌شد تعدادی اتوبوس از خارج خریداری کرد. یا درمورد خرید واگن هم تا آمدن ترامپ و شروع تحریم‌ها ما دو سال فرصت داشتیم. در آن دو سال می‌شد کار‌هایی کرد، اما به دلایل مختلف نشد. اول صحبت از تولید داخل شد، اما متاسفانه یا تولیدکنندگان داخلی کم کاری داشتند یا دولت همکاری لازم را نداشت و تصمیمات دقیق و اجرایی نبود. در هر صورت عامل این مساله هرچه بود این هدف محقق نشد.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی بیان کرد: حالا ما با تکیه بر منابع شهرداری این اقدام را برای تامین اتوبوس انجام داده ایم. اگر بتوانیم موفق شویم خود این نشان خواهد داد که در این سختی‌ها گاه می‌شود فرصت‌هایی را ایجاد کرد. خود این هم می‌تواند در عقد قرارداد‌های بعدی با این چینی‌ها که اینقدر هم ابراز دوستی و همراهی دارند موثر باشد. بعد از این ما می‌توانیم از آن‌ها گله کنیم که شما همکاری نکرده اید حال همت کنید ارزانتر و آسانتر این نوع امکانات را در اختیار ما بگذارید. یا با انتقال فناوری که ما بتوانیم در تولید داخل سهم بیشتری داشته باشیم.
 
میرلوحی با اشاره به ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی کشور گفت: کشور ما درگذشته به دلیل موقعیت ارتباطی و جغرافیایی اش از سوی بیگانگان پل پیروزی نامیده می‌شد. الان هم همان وضعیت وجود دارد. موقعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که شمال تا جنوب، شرق تا غرب، کل آسیا و اروپا را می‌تواند به هم وصل کند و همه مراکز انتقال انرژی و همه خطوط ارتباط زمینی و دریایی و هوایی این مناطق را به هم پیوند بزند.
 
وی ادامه داد: اگر کشور‌های دیگر بخواهند ایران را مثل سال‌های اخیر دور بزنند و مثلا بخواهند انرژی را از طریق دبی یا اکراین انتقال دهند باید هزینه‌های مضاعفی را بپردازند. به نظر می‌آید ایران یک وضعیت انحصاری غیرقابل انکاری از نظر موقعیت جغرافیایی دارد. به نوعی کشور ما قلب تحولات انسانی دنیا محسوب می‌شود؛ بنابراین این فرصت‌ها را باید غنیمت بشمریم و در زمینه حمل و نقل اعم از واگن، باری، مسافری و اتوبوس شرایط برای سرمایه گذاری‌های هرچه بیشتر وجود دارد. اخباری که به ما می‌رسد نشان می‌دهد کار به خوبی پیش می‌رود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *