شکاف هزینه و درآمد در لایحه بودجه به میزان بالایی رسیده است
- مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه بودجه در برنامه تیتر امشب به بررسی مهمترین دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس پرداختند.
طغیانی با بیان اینکه انتقادات به لایحه بودجه از ابتدا مطرح بود گفت: برخی معتقد بودند که باید لایحه بودجه را رد کرد و برخی هم معتقد بودند که باید لایحه را تائید کرد و اصلاحات آن را مجلس بر عهده بگیرد.
وی افزود: پس از اینکه نمایندگان تصمیم گرفتند کلیات بودجه را تائید کنند، همکاران ما بیش از ۴۰ روز در شیفتهای کاری متعدد روی جزئیات آن بحث کردند و بعد از یک فرصت ده روزه که در این مدت نمایندگان میتوانستند روی گزارش کمیسیون تلفیق پیشنهاد بگذارند، این گزارش تقدیم صحن علنی مجلس شد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح محورهای اصلی انتقادات بر لایحه بودجه پرداخت و گفت: بحث کسری تراز عملیاتی لایحه یکی از این مباحث است؛ لایحه بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی داشت، یعنی یک شکاف عمیق بین هزینهها و درآمدها وجود داشت درحالیکه قرار بود در برنامه ششم توسعه، این مقدار را در سال ۱۴۰۰ به صفر برسانیم.
وی افزود: بحث دوم مربوط به صرفه جویی در هزینهها بود در حالیکه ما یک رشد نزدیک به ۶۰ درصد را در لایحه داشتیم ضمن آنکه میبایست درآمد سالم و پایدار مالیاتی را طبق برنامه ششم توسعه به ۵۰ درصد میرساندیم در حالیکه در خوش بینانهترین حالت، درآمدهای مالیاتی حداکثر به ۳۰ درصد میرسد.
طغیانی ادامه داد: در بحث کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هم در مجموع ۳۰ درصد بودجه عمومی ما وابسته به نفت بود که این وابستگی باید کمتر از این عدد میشد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مطالب مورد اشاره شاخصهایی بود که مجلس معتقد به رفع آنها بود، اظهار داشت: این ایرادات بعد از آنکه در کمیسیون تلفیق مورد بحث واقع شد، بخشی از آن بهبود پیدا کرد، ولی رفع نشد و عملکرد مجلس در رد کلیات بودجه رای به عدم تحقق این شاخصها بود.
وی افزود: بحث دوم مربوط به صرفه جویی در هزینهها بود در حالیکه ما یک رشد نزدیک به ۶۰ درصد را در لایحه داشتیم ضمن آنکه میبایست درآمد سالم و پایدار مالیاتی را طبق برنامه ششم توسعه به ۵۰ درصد میرساندیم در حالیکه در خوش بینانهترین حالت، درآمدهای مالیاتی حداکثر به ۳۰ درصد میرسد.
طغیانی ادامه داد: در بحث کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هم در مجموع ۳۰ درصد بودجه عمومی ما وابسته به نفت بود که این وابستگی باید کمتر از این عدد میشد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مطالب مورد اشاره شاخصهایی بود که مجلس معتقد به رفع آنها بود، اظهار داشت: این ایرادات بعد از آنکه در کمیسیون تلفیق مورد بحث واقع شد، بخشی از آن بهبود پیدا کرد، ولی رفع نشد و عملکرد مجلس در رد کلیات بودجه رای به عدم تحقق این شاخصها بود.
در ادامه این بحث پور محمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه در هنگام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اختلاف نظرهای جدی وجود داشت گفت: دربیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اختلاف نظرها با بحثهای کارشناسی به اتفاق نظر رسیدیم، اما در پنج، شش موردی که خط قرمز دولت بود نتوانستیم در کمیسیون تلفیق، به جمع بندی برسیم.
وی افزود: آنچه که امروز در صحن علنی رد شد لایحه دولت نبود بلکه مصوبات کمیسیون تلفیق بود که به صحن مجلس ارائه شده بود که میشد دوباره به کمیسیون تلفیق برگردد و اصلاح شود، اما مجلس ترجیح داد که لایحه به دولت برگردد.
پور محمدی اظهار داشت: کمیسیون تلفیق به جای اینکه کسری تراز عملیاتی را اصلاح کند ۱۶۲ هزار میلیارد تومان آن را تعمیق بخشید و در بحث وابستگی بودجه به نفت هم نه تنها این وابستگی کاهش پیدا نکرد بلکه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان میزان وابستگی بیشتر شد و در بحث بودجه جاری هم، لایحه دولت ۸۴۶ هزار میلیارد تومان بود که به رقم هزار و دویست هزار میلیارد تومان تغییر کرد.