صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۹ سالی بی‌عملی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷:۵۰
کد خبر: ۶۹۶۱۴۲
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مطالعه بازه زمانی ۹ سال گذشته از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکنون، نشان می‌دهد که سند تحول در اجرا با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و نظارت راهبردی بر اجرای سند تقریباً صورت نگرفته است
- بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» آورده است؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف ایجاد تحول در همه ساحت‌ها و ارکان نظام آموزش و پرورش مبتنی‌بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید. براساس فصل هشتم این سند، سیاستگذاری کلان و نظارت راهبردی بر اجرای سند برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب سیاست‌های اجرایی برعهده شورای عالی آموزش و پرورش و اجرای سند نیز برعهده وزارت آموزش و پرورش با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط می‌باشد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مطالعه بازه زمانی ۹ سال گذشته از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکنون، نشان می‌دهد که سند تحول در اجرا با چالش‌های بسیاری مواجه بوده و نظارت راهبردی بر اجرای سند تقریباً صورت نگرفته است. سند در بازه‌های زمانی پنج ساله ترمیم و بازنگری نشده، شش زیرنظام اجرایی سند در بازه زمانی یکساله مقرر در فصل هشتم سند تصویب نشدند و در حوزه قانونگذاری نیز تقریباً هیچ قانونی درخصوص اجرای سند به تصویب نرسید.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ مهم‌ترین موانع و چالش‌های اجرای سند تحول شامل عدم پیش بینی ضمانت اجرایی سند تحول بنیادین، عدم تنقیح قوانین و مقررات آموزش و پرورش متناسب با سند تحول بنیادین، عدم تصویب قوانین پیش بینی شده در سند تحول بنیادین، کوتاهی دولت در ارائه لوایح لازم در این خصوص به مجلس، عدم ارائه طرح‌های قانونی در راستای سند تحول توسط مجلس شورای اسلامی، عدم تهیه نقشه راه برای همکاری سایر نهاد‌ها و دستگاه ها، تأخیر هشت‌ساله در تهیه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین، عملیاتی نبودن زیرنظام‌ها و عدم تهیه شاخص‌های عملیاتی کمی‌وکیفی قابل رصد، سنجش و ارزیابی، هستند.

براساس این آسیب شناسی، در گزارش مرزک پژوهش‌های مجلس پیشنهاد‌هایی جهت ایجاد تحول در آموزش و پرورش با محور‌های تعیین وظایف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ارائه شده است.
 
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *