صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پرتردد‌ترین استان‌ها در دوره ممنوعیت تردد

۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰:۰۱
کد خبر: ۶۹۵۵۸۲
آمار سفر‌های بین‌شهری در استان‌هایی که نامشان در فهرست «سفر ممنوع» قرار گرفته‌بود نشان می‌دهد که

- روزنامه همشهری نوشت: ممنوعیت تردد میان شهر‌ها راهکاری است که بسیاری از کشور‌های جهان به محض آغاز همه‌گیری به اجرا گذاشتند؛ راهکاری که در دوره‌های بلند‌مدت در کشور‌هایی مانند نیوزیلند و استرالیا به قطع کامل زنجیره همه‌گیری منجر شد.

از ابتدای آغاز همه‌گیری در ایران، این طرح با خساست و تامل فراوان و به‌صورت دوره‌های کوتاه‌مدت به اجرا گذاشته‌شد، اما آغاز موج سوم کرونا در کشور و بالارفتن آمار مرگ‌ومیر و ابتلا باعث شد دولت در نهایت تصمیم به اجرای طرح تعطیلی فراگیر در کشور بگیرد. به این ترتیب از اول آذرماه ۱۳۹۹ تمامی شهر‌های وضعیت قرمز کشور مشمول تعطیلی گسترده مشاغل و ممنوعیت تردد میان‌شهری شدند.

طرح جدید بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت از بار بیماری و میزان بستری روزانه بیماران در شهرستان‌ها تدوین و ۳ سطح هشدار در این طرح برای هر شهرستان تعریف شد. سطح هشدار ۳ شامل شهر‌ها و شهرستان‌های قرمز، سطح هشدار ۲ شامل شهر‌ها و شهرستان‌های نارنجی و سطح هشدار یک شامل شهر‌ها و شهرستان‌های زرد است که محدودیت‌ها بر اساس این سطوح اعمال می‌شوند و هر دو‌هفته یک‌بار وضعیت شهرستان‌ها بررسی و ارزیابی می‌شوند تا در صورت نیاز محدودیت‌ها تسهیل، تمدید یا تشدید شوند.

در ابتدای اجرای طرح بیش از ۱۰۰ شهر و شهرستان دارای وضعیت قرمز بودند، حدود ۱۵۰ شهر و شهرستان وضعیت نارنجی داشتند و حدود ۱۵۵ شهر و شهرستان هم در وضعیت زرد به سر می‌بردند. تا اواسط دی‌ماه به واسطه اجرای طرح ممنوعیت تردد، وضعیت این شهر‌ها به ۷ شهر قرمز، ۳۰ شهر نارنجی و ۴۱۱ شهر زرد تغییر یافت.

بر اساس این طرح خودرو‌ها با پلاک بومی اجازه خروج از شهر‌های قرمز و نارنجی و پلاک‌های غیربومی اجازه ورود به شهر‌های قرمز و نارنجی را نداشتند. در این میان برای افرادی که دلایلی موجه مانند الزام به‌کار یا درمان در شهری دیگر را داشتند، از سوی فرمانداری استان‌ها مجوز صادر می‌شد.

اما همزمان خودرو‌های زیادی به‌دلیل تردد غیرمجاز مشمول جریمه‌های سنگین ۵۰۰ هزار تومانی (برای ورود به شهر‌های نارنجی) یا یک‌میلیون تومانی (برای ورود به شهر‌های قرمز) شدند. به‌منظور اجرای دقیق این طرح بیش از ۱۰ هزار نفر از نیرو‌های پلیس راهور ناجا در هزار‌و ۹۸۳ منطقه مستقر شدند تا کنترل تردد‌های میان‌شهری و شبانه را به‌دست بگیرند.

بر اساس گزارش‌های پلیس راهور، تا پایان‌ماه آذر، حدود یک‌میلیون‌و ۱۸۴ هزار خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه و میان‌شهری تذکر لسانی گرفتند و بیش از یک‌میلیون‌و‌دویست هزار خودرو جریمه شدند. همچنین در بازه‌ای یک‌ماهه حدود یک‌میلیون‌و ۳۷۴ هزار پیامک جریمه برای رانندگان خاطی ارسال شد.

با این همه با گذشت حدود ۲ هفته از نخستین‌ماه زمستان و همزمان با کاهش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، بر اساس گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای میزان تردد‌های جاده‌ای به‌تدریج افزایش پیدا کرد.

این افزایش که از ۲۰ دی‌ماه و با لغو محدودیت تردد میان تعدادی از شهر‌ها افزایش پیدا کرد، در حالی رخ داد که هنوز خبری از پایان‌یافتن کامل محدودیت‌های تردد میان‌شهری نیست و تنها امکان سفر رفت و برگشت میان شهر‌های زرد و آبی وجود دارد. ریز آمار و ارقامی که تاکنون درباره میزان تردد شهر‌ها از سوی پلیس راهور ناجا منتشر شده است از این قرارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *