صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هومان حسن پور: جامعه هنوز آماده پذیرش نمایشگاه مجازی کتاب نیست/فضای حوزه نشر همچنان غبارآلود از رکود است

۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵:۱۲
کد خبر: ۶۹۴۸۳۷
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: امیدوارم مردم نیز از نمایشگاه مجازی کتاب استقبال کنند اگرچه تبلیغات برای این نمایشگاه بسیار محدود انجام شده و بسیاری از اقشار و افراد در جامعه از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اطلاعات چندانی ندارند.

هومان حسن پور در گفت‌وگو با پیرامون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: نمایشگاه مجازی کتاب برای اولین بار است در کشور برگزار می‌شود ناشران نیز برای جبران خسارت‌های ناشی از رکود كرونا درخواست داشتند تا در این رویداد فرهنگی جدید شرکت داشته باشند.

وی در همین راستا ادامه داد: قبل از برگزاری نمایشگاه نمی‌توان در مورد تاثیر آن نظر داد، زیرا اجرا کردن یک برنامه فرهنگی نیازمند ساز و کار‌ها و بستر‌های فراوانی است و در عین حال می‌تواند مورد توجه و علاقه مخاطبان قرار گرفته و یا خلاف این امر رخ دهد به هر حال اجرای هر برنامه فرهنگی جدید قاعدتاً ایراداتی را ممکن است با خود به همراه داشته باشد، ولی با هر بار اجرای مجدد به رفع عیوب نیز پرداخته می‌شود و در نتیجه پس از چند سال شاهد عملکرد مطلوب یک برنامه فرهنگی خواهیم بود.

حسن پور پیرامون نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران نمایشگاه مجازی کتاب طی چند ماه گذشته کاری بسیار فشرده را پیش رو داشتند، گفتگو با آنان و سخنانشان حاکی از این امر است که تلاش کرده‌اند طی برگزاری چندین نمایشگاه در شهرستان‌های مختلف به تست، آزمون و خطا‌های نمایشگاه مجازی کتاب پرداخته و توانسته اند آن را برطرف کنند این عمل بسیار ارزشمند است و امیدوارم که بتواند در عرصه عملی و نمایشگاهی به موفق دست یابد شكل گيرى نمایشگاهی فرهنگی با ساز و کار‌های فراوان تنها در طی ۴ ماه نیازمند برنامه ریزی دقیقی است و کاری بزرگ و ارزنده است. امیدوارم هیچگونه مشکلی برای ناشران و یا علاقمندانی که برای خرید و یا اطلاع از آخرین کتاب‌های منتشر شده مى خواهند وجود نداشته باشد.

وی یکی از علل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را کمک به کاهش ضرر‌های ناشران دانست واظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب چندین هدف را با خود به همراه داشت که یکی از آن‌ها کمک به بهبود وضعیت ناشران و رفع بخشی از ضرر‌های آنان است در این راستا ناشران نیز از فروش کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب استقبال کردند و تعداد زیادی از آنان در این نمایشگاه شرکت کردند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیرامون استقبال مردم از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب افزود: امیدوارم مردم نیز از نمایشگاه مجازی کتاب استقبال کنند اگرچه تبلیغات برای این نمایشگاه بسیار محدود انجام شده و بسیاری از اقشار و افراد در جامعه از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اطلاعات چندانی ندارند.

***فضای اجتماعی جامعه هنوز آماده پذیرش نمایشگاه مجازی کتاب نیست

حسن پور نقش تیلیغات دربرگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را یکی از عوامل تاثیرگذار بر استقبال مردم دانست و تاکید کرد: تبلیغات همواره به عنوان بازوی قدرتمند برای حوزه فرهنگ و معرفی کتاب شناخته می‌شود هنگامی که تبلیغات به همراهی نمایشگاه مجازی کتاب نیاید نمی‌توان شاهد استقبال قابل توجه مخاطبان و علاقمندان از نمایشگاه مجازی کتاب بود لذا تبلیغات قطعاً باید همگام با زمینه سازی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به آماده سازی اذهان عمومی جهت پذیرش و شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب اقدام كرد لذا از آنجا که در سال‌های گذشته نمایشگاه فیزیکی کتاب در موعد خاصی برگزارشده بود و این رویداد در طی سالیان متمادی با همان سبک و سیاق برگزار می‌شد لذا بیشتر مردم از برگزاری آن اطلاع داشتند و خود را برای حضور در آن آماده می‌کردند من احساس می‌کنم فضای اجتماعی جامعه هنوز آماده پذیرش نمایشگاه مجازی کتاب نیست با این همه باید منتظر ماند و نتایج آن را پس از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

*** فضای حوزه نشر همچنان غبارآلود از رکود است

وی فضای حاکم بر حوزه نشر را مورد بررسی قرار داد و افزود: متاسفانه رکود همچنان در حوزه نشر شرایط را برای ادامه حیات بسیاری از ناشران و تولیدکنندگان کتاب سخت و دشوار کرده است با نگاهی به میزان تولیدات کتاب همچنین میزان فروش کتاب در کتابفروشی‌ها می‌توان فهمید که حجم ضرر و زیان‌های حوزه نشر بسیار زیاد بوده لذا کتاب زیادی در طی این مدت تولید نشده و فضای حوزه نشر همچنان غبارآلود از رکود است. دشواری‌هایی که شرایط اقتصادی کرونا بر ناشران تحمیل کرد و تعطیلی‌هایی که طی سال بر حوزه نشر و فروش کتاب تحمیل شد راه را برای برون رفت از چالش‌های موجود در حوزه نشر فراهم نکرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد ناشران ضرر‌های بسیار شدیدی کردند برخی نیز با چنگ و دندان تلاش دارند تا این دوره را پشت سر بگذارند تعدادی از ناشران نیز نتوانستند دشواری‌های اقتصادی را تاب بیاورند و منحل شدند با توجه به این موارد پیش بینی در مورد آینده نشر درابهام است، زیرا مسئله کاغذ همچنان لاینحل باقی مانده و تامین آن برای ماه‌های آینده با، اما و اگر‌های فراوانی روبروست حتی ناشران فعال و توانمند نیز در این شرایط به سختی می‌توانند روزگار بگذرانند.

حسن پور پیرامون وام‌های ارائه شده به ناشران خاطرنشان کرد: تسهیلات و کمک‌هایی که به ناشران انجام می‌شود تنها حکم یک مسکن را دارد که برای مدتی کوتاه می‌تواند بخشی از مشکلات آنان را حل کند وقتی صحبت از تولید به میان باشد وام‌ها تنها می‌توانند مشکلات را عقب بیاندازند و نمی‌توانند به حل چالش‌ها کمک کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *