صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵:۰۱
کد خبر: ۶۹۴۶۳۹
سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینما‌ها بار دیگر شاهد بازگشایی شد.

 - سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد. 

بازگشایی سینماها در آستانه جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم در نوع خود خبری خودب برای دوست داران هنر هفتم است و باید دید تا پایان سال و دو ماه باقی مانده از زمستان این بازگشایی چه نتیجه ای را برای سینمای کشور رقم می زند. 

اختصاص یک سالن ویژه به اهالی رسانه در جشنواره فیلم کوتاه تهران

سالن ۶ پردیس سینمایی ایران مال در ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش فیلم‌های حاضر در این رویداد برای اهالی رسانه اختصاص دارد. خبرنگاران، منتقدان و اصحاب رسانه که موفق به دریافت کارت برای حضور در جشنواره شده‌اند، می‌توانند با حضور در سالن شماره ۶ پردیس سینمایی ایران مال به تماشای آثار جشنواره بنشینند. این گروه از مخاطبان جشنواره همچنین امکان رزرو بلیت و تماشای فیلم‌ها در سایر سالن‌ها را نیز در اختیار دارند.

به جهت محدودیت سانس‌ها انیمیشن‌های حاضر در جشنواره در سالن ۶ نمایش نخواهند داشت و اهالی رسانه می‌توانند فیلم‌های انیمیشن را در سالن‌های دیگر تماشا کنند.

همه مهمانان جشنواره همچنین می‌توانند تماشای فیلم‌های این رویداد را از طریق سامانه‌های برخط هاشور (خانه آنلاین جشنواره)، ویدئو و تیوال نیز دنبال کنند. ستاد برگزار کننده سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران موارد و نکات بهداشتی را جهت حفظ سلامت مخاطبان خود رعایت کرده و از همه مهمانان کاخ جشنواره تقاضای همراهی در این بخش را دارد.

نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمن‌ماه ۹۹ صورت می‌گیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

ایسفا نشست‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران را برگزار می‌کند

سلسله نشست‌های تخصصی معرفی و بررسی آثار راه یافته به بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، همچون سال‌های گذشته با مدیریت و اجرای انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) برگزار خواهد شد.

این نشست‌ها همزمان با برگزاری جشنواره از اول تا پنجم بهمن ماه، با حضور کارشناسان عضو ایسفا و منتقدان سینمای ایران برگزار می‌شوند و طبق زمان بندی که اعلام خواهد شد همه روزه در چند نوبت از طریق پلتفرم‌های اعلام شده توسط دبیرخانه جشنواره به شکل آنلاین پخش خواهند شد.

دبیر این نشست‌ها وحید حسینی نامی از اعضای ایسفا خواهد بود.

مجید مظفری به «کوچه ژاپنی‌ها» پیوست

مجید مظفری در فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی‌ها» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین ثقفی و تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی به ایفای نقش می‌پردازد.

«کوچه ژاپنی‌ها» پنجمین فیلم سینمایی امیرحسین ثقفی بعد از فیلم‌های «همه چیز برای فروش»، «مرگ کسب و کار من است»، «مردی که اسب شد» و «روسی» است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده: «تو نمیتونی با پول همه چیز و همه کس و بخری یه روزی یه جایی یه شب یه وقتی یکی بالا سرته، کوچه ژاپنی‌ها»

همچنین تهیه کننده و مجری طرح: علی اکبر ثقفی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گلسفیدی، صدابردار: علیرضا پاک نهاد، طراح صحنه و لباس : شراره سروش، طراح گریم: محمدرضا قومی، مدیربرنامه ریزی و دستیار اول کارگردان : علی نوابی، منشی صحنه و دستیار کارگردان: فاطمه ثقفی، مدیرتدارکات : اصغر بازگشا عوامل این فیلم سینمایی هستند.

احتمال انصراف «پسر دلفینی» از «فجر ۳۹»

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» با اشاره به اینکه اگر همچنان به انیمیشن توجه نشود، از حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر انصراف می‌دهند، تاکید کرد انیمیشن جدی گرفته نمی‌شود.

محمدامین همدانی تهیه‌کننده انیمیشن «پسر دلفینی» که به عنوان تنها انیمیشن سینمایی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: اینکه برای انیمیشن در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغی در نظر گرفته نمی‌شود، تنها یکی از گلایه‌های ما است. معتقدم برای دیده شدن این انیمیشن در جشنواره باید اتفاقی رخ دهد که در شأن این پروژه باشد چرا که تولید آن چند سال طول کشیده است و به نمایندگی از جامعه انیمیشن نباید اجازه داد تجربه کم لطفی جشنواره در دوره‌های گذشته تکرار شود.

این تهیه کننده انیمیشن توضیح داد: خوشبختانه بازخوردهای عالی داخلی و خارجی از نمایش‌های خصوصی این انیمیشن داشته‌ایم که نشان از به ثمر نشستن تلاش‌های یک تیم بزرگ است، و به نظر می‌رسد اگر جشنواره فیلم فجر به دلیل جو سلبریتی هایی که طبعاً دچارش می‌شود، طبق معمول بخواهد انیمیشن را زیر دست و پا قرار دهد، ممکن است که تصمیم دیگری برای «پسر دلفینی» گرفته شود.

وی تاکید کرد: متأسفانه مطابق سنوات گذشته این احتمال وجود دارد که «پسر دلفینی» در رشته‌های همسان با دیگر آثار داوری نشود، رشته‌هایی مثل فیلمنامه، تدوین، موسیقی، صداگذاری و … مساله دیگر این است که براساس قانون جشنواره فیلم فجر، زمانی که یک انیمیشن در جشنواره حضور دارد، در بخش مسابقه شرکت نمی‌کند و در خارج از مسابقه به آن پرداخته می‌شود که این کار برای انیمیشنی که حاصل زحمت چندین ساله استودیو اسکای فریم و حمایت سرمایه‌گذاران بوده کابوس است و اگر این پاسخ روشن نشود انصراف می‌دهیم.

همدانی بیان کرد: معمولاً پیش از جشنواره فیلم فجر وعده‌های خوبی به آثار انیمیشن داده می‌شود اما در طول برگزاری جشنواره می‌بینیم که حتی نام آن در جدول پخش برنامه‌ها به درستی درج نمی‌شود و یا حتی سالن خوب و نشست خبری مناسبی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود، این در حالی است که مهمترین هدف برای ما این است که «پسردلفینی» توسط مردم دیده شود.

وی ادامه داد: امیدوارم شرایطی فراهم شود که انیمیشن در همه بخش‌های همسان با فیلم‌های دیگر وارد داوری شود و اکران‌های آن همانند دیگر فیلم‌ها باشد. معمولاً معتقدند که انیمیشن برای کودکان است و جشنواره فیلم فجر هم بچه بازی نیست و به همین دلیل انیمیشن را در اولویت‌های آخر قرار می‌دهند.

همدانی در پایان گفت: مساله دیگر این است که وقتی یک فیلم در جشنواره فیلم فجر توسط هیأت داوران دیده شود، نمی‌تواند سال آینده در جشنواره شرکت کند، به همین دلیل اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود باید قبل از دیده شدن فیلم توسط هیأت داوران باشد.

جزییات اکران اینترنتی ۴ فیلم کوتاه/ هدف ارتباط با عموم مردم است

محمدرضا میقانی کارگردان فیلم کوتاه «کلینر» که در حال حاضر به صورت اینترنتی در حال اکران است بیان کرد: فیلم من در بسته‌ای از فیلم‌های کوتاه تحت عنوان «رکوئیم» قرار دارد که این بسته شامل چند فیلم دیگر از جمله «افرا شماره ۱۲» به کارگردانی نهال دشتی، «کلوچه‌های شکلاتی» به کارگردانی سمیرا نوروز ناصری و «پسری که ناپدید شد» به کارگردانی آیدا علی مددی هم هست که مدتی است اکران اینترنتی آن‌ها آغاز شده است.

این کارگردان جوان ادامه داد: هر چهار فیلم تقریباً مضمون مشترکی درباره جدایی، مرگ و نیستی دارند. ما با توجه به اینکه این چهار فیلم این مضامین مشترک دارند اسم پکیج را «رکوئیم» گذاشتیم. رکوئیم قطعه آوازی درباره موسیقی مردگان است و معروف‌ترین اثر موسیقایی که در این زمینه ساخته شده یکی از قطعات موتسارت به نام «رکوئیم» است. فیلم‌ها البته تفاوت‌هایی هم با هم دارند و در ژانرهای متفاوتی ساخته شده‌اند اما هر چهار فیلم تقریباً درام هستند و به همین دلیل در این پکیج کنار هم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: ما تصمیم داشتیم این پکیج را در «هنر و تجربه» به نمایش بگذاریم ولی به دلیل استمرار کرونا و مسئولیت اخلاقی که داشتیم خواستیم آنها را به صورت آنلاین اکران کنیم که مخاطبان بتوانند راحت‌تر فیلم‌ها را ببینند. ضمن اینکه اکران آنلاین به دلیل تعطیلی سینماها، برای ما امکان تازه‌ای بود و با آن شکل قبلی رو به رو نبودیم هرچند در شیوه اکران فیزیکی «هنر و تجربه» از اکران فیلم‌ها حمایت مالی و هزینه بخشی از تبلیغات را تقبل می‌کرد اما در اینجا خودمان همه کارها را پیش بردیم و این تجربه جدیدی برای ما بود چون کارها به صورت مستقل پیش رفت.

میقانی توضیح داد: در حال حاضر پلتفرم‌های اصلی که آثار را به‌صورت اینترنتی اکران می‌کنند، فیلم‌های کوتاه را به نمایش نمی‌گذارند در حالی که مخاطب عادی در آنجا به راحتی می‌تواند با فیلم‌های کوتاه آشنا شود. از همین رو ما با دو پلتفرم تخصصی کار کردیم. با توجه به اینکه عام مردم با این دو وی او دی آشنا نیستند، امکان جذب مخاطب برای ما سخت است. اگر پلتفرم‌های اصلی فیلم‌های ما را به نمایش می‌گذاشتند ما می‌توانستیم بازخورد واقعی مردم را دریافت کنیم ولی در این دو پلتفرم تخصصی بیشتر با بچه‌های فیلم کوتاه و علاقه‌مندان به این حوزه سر و کار داریم. از همین رو نمی‌شود به صورت دقیق سنجید که فیلم کوتاه با چه استقبالی مواجه شده است.

این کارگردان ادامه داد: ما گفتگویی با صاحبان یک پلتفرم عمومی هم داشتیم و دوست داشتیم برای آثار ما بلیت فروشی مستقل انجام شود ولی به ما گفتند ما برای فیلم کوتاه چنین قابلیتی را نمی‌بینیم از همین رو این فیلم‌ها می‌توانند به صورت عادی در پلتفرم ما قرار بگیرند و ما اجاره‌ای بابت آنها پرداخت کنیم اما همانطور که گفتم دوست داشتیم بلیت فروشی برای این آثار صورت بگیرد. به نظرم اگر صاحبان پلتفرم‌های اصلی نظر خود را تغییر بدهند اتفاق بهتری رخ می‌دهد ضمن اینکه اگر همزمان این آثار در چند پلتفرم به نمایش دربیایند می‌توانیم استقبال واقعی مردم را بسنجیم. ما دوست داشتیم فیلم‌های ما از دایره علاقه‌مندان این حوزه خارج شود و با عموم مردم ارتباط برقرار کند حتی حاضر بودیم بلیت آن با قیمت‌های پایین‌تری عرضه شود.

میقانی گفت: با توجه به اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران آغاز شده و بچه‌های فیلم کوتاه پیگیر این رویداد هستند فکر کردیم ممکن است مخاطبان ما فرصت تماشای فیلم‌های ما را نداشته باشند از همین رو اکران این فیلم‌ها یک هفته دیگر تمدید شده است یعنی پیش از این نمایش فیلم‌ها تا ۵ بهمن ماه بود ولی حالا یک هفته دیگر تمدید می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *