یک نمایشنامه کودک و نوجوان وارد بازار نشر شد/«گرگاس» اولین بازیگرش را شناخت
- سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.
بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد.
بهناز نازی به عنوان اولین بازیگر «گرگاسها» معرفی شد
بهناز نازی به گروه بازیگران نمایش «گرگاسها یا روز به خیر آقای وزیر» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی پیوست.
«گرگاس ها یا روز به خیر آقای وزیر» که جدیدترین تولید گروه نمایش «شایا» است، داستان مردی است که برای منسب وزارت دارایی انتخاب میشود. او میداند بسیاری از مسئولان و سازمانها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده کشور دست دارند. پس اعلام میکند که بیهیچ ملاحظهای قصد پاکسازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی میکنند او را از خواسته و هدفش دور کنند اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنیهایی که در طول مبارزه مواجه میشود، در مییابد ریشه این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمیگردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیسجمهور دریافت کرده همه را غافلگیر میکند.
این نمایش بهمن و اسفند در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه میرود. سایر بازیگران و عوامل نمایش کمدی «گرگاسها، یا روز بهخیر آقای وزیر» به زودی معرفی میشوند.
انتشار راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین نمایش
راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم نمایش که توسط انجمن هنرهای نمایشی آماده شده است از سوی روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی منتشر شد و در اختیار علاقهمندان قرارگرفت.
راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین نمایش با گردآوری و ترجمه حسین ملکی از سوی انجمن هنرهای نمایشی با هدف پیشنهاد ارائه شکل صحیحی از فرایند ضبط آثار نمایشی و به جهت اطلاع هنرمندان و استفاده گروه های نمایشی منتشر شد.
در مقدمه این دفترچه راهنما آمده است:
«فیلمِ نمایش یکی از مستندات به جا مانده از اجرای زنده است که در سالهای اخیر تبدیل به یک محصول هنری شده است. در دهه گذشته از این محصول بیشتر به منظور یک سند برای ارائه نمایش به کمپانیها و جشنوارهها استفاده میشد اما با فراگیر شدن بیماری کرونا، تماشای فیلمِ نمایش توسط علاقهمندان به هنر نمایش، در حال تبدیل شدن به یک رفتار هنری مرسوم است.
بی شک تفاوت فاحشی میان تله تئاتر و فیلم نمایش وجود دارد. فیلمِ نمایش، تصویربرداری از یک نمایش (نمایش درحال اجرا برای تماشاگران) در محل وقوع رویدادهای نمایشی است. نمایشی که فرم، دکور و نورپردازی صحنهای دارد و این موارد برای تصویربرداری توسط دوربین تنظیم نشدهاند.
تصویربرداری از نمایش های در حال اجرا با چالش های متعددی همراه است و شناخت این چالش ها به کارگردان فیلم نمایشها کمک میکند که تا پیش از وقوع ، برای آنها چاره بیندیشند.
جزوه حاضر یکی از جامعترین و خلاصهترین راهنماهای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین نمایش است. هدف از انتشار این جزوه آرشیو ساختن نمایشها به فرم ویدئویی است که در آن روشهای استاندارد برای ضبط نمایش و تهیه فیلم آن به عنوان یک محصول هنری نیز پیشنهاد شده است.»
یک نمایشنامه کودک و نوجوان وارد بازار نشر شد
نمایشنامه کودک و نوجوان «رویای گمشده لولا» به نویسندگی نفیسه مقیمنژاد توسط انتشارات گیوا با تیراژ ۱۰۰۰ شماره منتشر و روانه بازار کتاب شد.
در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: لولا شخصیت محوری قصه، غرق در بازیهای رایانهای و واقعیت فضای مجازی شده و در ۲ زمان واقعی و غیر واقعی قرار میگیرد. فضایی که میان سه فرشته محافظ با ناهنجی (موجود عجیبی که میخواهد او را از زندگی واقعی دور کند) کشمکش در میگیرد و همچنین جریان موازی لولا با خواهر و دوستانش درگیریهای عجیبی برای او به وجود می آورد ...
نفیسه مقیمنژاد کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی است و از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در زمینه بازیگری، کارگردانی و نویسندگی آغاز کرده است و تاکنون نمایشهای «شب اسرار آمیز په په» نوشته محمدرضا کوهستانی و «لولا» نوشته خود را روی صحنه برده است. وی همچنین از سال ۱۳۹۴ در زمینه تئاتر درمانی و روان نمایشگری کودک و نوجوان مشغول به کار است.
علاقه مندان میتوانند نمایشنامه «رویاهای گمشده لولا» را از طریق کتابفروشیهای معتبر تهیه یا با مراجعه به اپلیکیشن «طاقچه» و «کتابراه»، فایل آن را به صورت آنلاین دریافت کنند.
دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» از محوطه تئاتر شهر آغاز میشود
اجراهای تئاتر دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» که به دلیل محدودیت های کرونایی در تهران و اغلب استان ها متوقف شده بود اجراهای خود را با نمایش «آسمانی دیگر» در محوطه تئاتر شهر از سر می گیرد.
در خلاصه نمایش «آسمانی دیگر» که با بازی امیرحسین مهماندوست اجرا می شود آمده است: آسمان ایران تغییر کرده و گویا مردمانش از بزرگان و ستارگان دفاع مقدس فاصله گرفتند و مردی دستفروش سعی دارد تا خاطرات را روایت کند و شاید حالمان خوب شود.
«آسمانی دیگر» به کارگردانی شهاب راحله روزهای ۲۹و ۳۰ دی و ۱ بهمن در محوطه تئاتر شهر ساعت ۱۶:۳۰ اجرا می شود.
کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری «تئاتر صاحبدلان» در ادوار گذشته، ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را در تهران و استان کشور در بخش صحنه ای،محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد. اما با افزایش فراگیری کرونا در کشور اجرای نمایش های تئاتر صاحبدلان نیز متوقف شد و این روز ها با بهبود شرایط آثار باقی مانده از اجرا در تهران و دیگر استان ها اواخر دی و اوایل بهمن اجرا خواهند شد.
اعلام آثار راه یافته به مرحله بازبینی جشنواره ملی تئاتر «آرخه»
پس از یک ماه بررسی بیش از ۴۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه دومین جشنواره ملی تئاتر آرخه توسط کارشناسان این جشنواره، بیش از ۱۰۰ اثر به مرحله بازبینی این رویداد راه پیدا کرد.
در مرحله بررسی آثار، طرح نمایشنامه و ایده اجرایی کارگردان نمایش مورد بررسی قرار گرفت.
آثار راه یافته به مرحله بازبینی دومین جشنواره ملی تئاتر آرخه به شرح زیر است:
«خوک هندی» به کارگردانی رامین دولت آبادی
«رکوئیمی» به کارگردانی روزبه اختری
«پس از برخورد» به کارگردانی سجاد داغستانی
«من مرتضی تنها هستم» به کارگردانی سید مجتبی حسینی
«شکار مرگ» به کارگردانی نگار عزیزی
«من نمیخوام آدم خوبی باشم» به کارگردانی مهدی عبدی
«شادی مردی که دیوانه شد» به کارگردانی حامد خسروی و نیلوفر محمدی
«تولدی برای طاهره» به کارگردانی ارغوان قاسم نژاد
«انعکاس» به کارگردانی نیلوفر بابازاده
«باران ساعت ۲۵» به کارگردانی سید ایمان فخرایی
«آینه پرواز» به کارگردانی وحید فقیهی
«در لفافه» به کارگردانی رضا جاویدی
«انگار خوبه» به کارگردانی زهره نعیمی
«او در آفتاب» به کارگردانی فاطمه کندری پور
«هفت یادگاری مینو» به کارگردانی رزیتا سلطانی
«خط عرضی» به کارگردانی مرجان ناقور
«بی حسی موضعی» به کارگردانی فرهنگ روشنی
«دو جسمی» به کارگردانی نازنین پورخدابخش
«حمید بهمنش» به کارگردانی امیر ستوده
«در بهشت آباد» به کارگردانی نجلا کنعانی
«روزی که مردم گریزی به میان مردم آمد» به کارگردانی رادمهر کشانی
«سلول آخر» به کارگردانی محبوبه شعبان نژاد
«مونی و کاروان هایش» به کارگردانی مهدی مبهم
«چسب زخم» به کارگردانی نیلوفر عباسی
«ما همه خوابیم» به کارگردانی حامد اسنقی
«سرنوشت» به کارگردانی ماهان صادقی
«کریم آقا» به کارگردانی محمد خیرخواه
«تجربه های اخیر» به کارگردانی مرسا سید موسوی
«دلفین صحرایی» به کارگردانی سجاد صبوری نیا
«وقتی زنجره ها شیهه می کشند» به کارگردانی مجید غلامی
«نمایش ممدکریم» به کارگردانی مقداد ملک حسینی
«استانبول» به کارگردانی محمد امین رقیب دوست
«تازه وارد» به کارگردانی یاسمن خالصی
«سوء قصدهایی به زندگی آن زن» به کارگردانی مرضیه فیلی
«غلامرضا» به کارگردانی اکبر راسخ
«یک شب باد میاد» به کارگردانی رادنوش مقدم
«سینما مولن روژ» به کارگردانی یحیی باوی
«آخرین جوخه» به کارگردانی هاله قاسم زاده
«آکواریوم» به کارگردانی سهند جعفری
«دکلره» به کارگردانی احسان حسین جانی
«امیر ارسلان نامدار» به کارگردانی امیرعلی بدلی
«سوپ» به کارگردانی پوریا رضایی
«قربانیان سیاه» به کارگردانی حامد عباس پور
«بعد از یک نمایش» به کارگردانی امیر رضا اکبری
«پوتین های عمو بابا» به کارگردانی عرفان اشرفی
«نسیم آفتاب خورده» به کارگردانی محمد رضا خردمند
«مسخ» به کارگردانی حمید قیصر پور
«عقاید یک دلقک» به کارگردانی کیمیا نجفی
«زوزه های گرگ» به کارگردانی الهام پوردیان
«رژگونه» به کارگردانی فرشته قادری دهکردی
«گرگ حلبی» به کارگردانی محمد کرمی
«منو» به کارگردانی مهدی ملکی
«در انتظار گودو» به کارگردانی امیر حسین شیخان
«مشکلی نیست» به کارگردانی آیدین نیکو
«تصمیم پریسا» به کارگردانی الهه خوش قامت
«آخرین نوار کراپ» به کارگردانی رضا کاشی لو
«اشقیا خوانی بروزن لاوسکی» به کارگردانی دانیال بیات
«قاعده قالب فلر» به کارگردانی شایان سلطانی
«سایکوسیس» به کارگردانی محدثه هوشیار
«خدا برای چه کسی» به کارگردانی عباس دهقان
«جیران» به کارگردانی حسین لطفی
«خروس سرخ» به کارگردانی رضا سوسنی
«تنهایی پر هیاهو» به کارگردانی عسل کلهر
«زیارت نطلبیده» به کارگردانی سجاد عطاپور
«شزه» به کارگردانی امین غلامی و عارف غلامی
«خلوت جزیره» به کارگردانی امین رنجبر
«اتوبوسی به نام هوس» به کارگردانی مهدی اصغریان
«پارادایم» به کارگردانی امیر رضا مرادی
«خورشت خون» به کارگردانی مرتضی امینی پور
«نجیبه» به کارگردانی لیلا سخی زاده
«ویلون زن پشت بام» به کارگردانی وحید محمدخانی
«نامه نویس بامداد» به کارگردانی سهیل رفیعی
«پرده روشن خیالات» به کارگردانی امین رحیمی
«حسرت آخرین بوسه» به کارگردانی پارمیس عبدوی
«ندامتگاه» به کارگردانی مهری هاشمیان
«پادشاه نوامبر» به کارگردانی پریا علی زاده
«افسانه کیوکشین» به کارگردانی نیلوفر محمدی
«این سه زن» به کارگردانی غزل بویری
«لاتاری» به کارگردانی لاله ابید
«بی نهایت معمولی» به کارگردانی فاطمه کاظمی
«تئاتر بی حیوان» به کارگردانی سجاد همتی
«تالاب» به کارگردانی رضا یاری
«تاریکی همچون رویا» به کارگردانی پرستو دادخواه
«تنیده» به کارگردانی سارا یزدانی
«شلیک به تماشاچی» به کارگردانی زهرا کرمی
«من آمپول نمی زنم» به کارگردانی رضا فقیهی
«اتهام به خود» حسین احمدی برهان
«باگ» به کارگردانی محمدرضا آریان صدر
«د معلق» به کارگردانی نیکو بستانی
«عشق در لبه تیغ» به کارگردانی بهادر احمدی
«عروسکخانه» به کارگردانی قاسم تنگسیر نژاد
«گفتگو در تاریکی» به کارگردانی مسلم خردمند
«بازگشت» به کارگردانی نازنین صنعت کار
«ماندن» به کارگردانی علیرضا حسن پور
«ئازا» به کارگردانی علی رضایی راد
«هملت مسکویی» به کارگردانی امیر آرام
«ابراهیم» به کارگردانی میثم کریمی
«تلفن» به کارگردانی ساناز دانش فر
«بی تو مهتاب شبی» به کارگردانی فرشاد فرهادپور
«ساعت به عقب برنمیگردد» به کارگردانی فرشاد داوودیان
«پشت برده آبی» به کارگردانی سلیمان تاش
«در اتاق باد می وزد» به کارگردانی ثارالله آذریتون
«مجذوب سالک» به کارگردانی پریسا سلمانی
«خواب های عقیم» به کارگردانی لیدا پرندوار
«خواب نامه ملیجکان» به کارگردانی کورش شمس
«باد اسب است» به کارگردانی فائزه امیری
«زن هستم» به کارگردانی صنم سرمد
«اپیدمی» به کارگردانی فرزانه لباف
«پلاک ۱۷ واحد ۱» به کارگردانی امیرمحمد محدثی
«زیرزمین» به کارگردانی الهام بیدار مغز
«پلاک ۱۷ واحد ۱» به کارگردانی امیرمحمد محدثی
«میرا» به کارگردانی صحرا رمضانی
«مبتلا» به کارگردانی بهار کاظمی
«دیوارهای نامرئی» به کارگردانی میلاد اکبری
«ایسخولوس» به کارگردانی کورش بهادری
اسامی اعلام شده بدون اولویتبندی هستند.
دومین جشنواره ملی تئاتر آرخه به ریاست رحمان خوب زاده نیمه دوم تیرماه سال ۱۴۰۰ در شهر تهران برگزار می شود.
آثار اعلام شده صرفاً جهت تایید برای بازبینی معرفی شدند و آثار نهایی جهت حضور در جشنواره پس از مرحله بازبینی و با نظر داوران جشنواره معرفی می شوند.