ایران جزو ۲۰ کشور اول جهان از نظر ظرفیت ناوگان کشتیرانی
- محمد راستاد در گفتوگوی زنده تلویزیونی گفت: ناوگان تحت پرچم و مالکیت شرکتهای ایرانی، از نظر نوع و کاربری متنوع هستند و از نظر اندازه و ظرفیت نیز تنوع قابل توجهی در ناوگان کشتیرانی وجود دارد.
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی ناوگان منطقهای داریم که عمدتا در آبهای خلیج فارس و دریای عمان تردد دارند که برای صادرات، واردات و کاپوتاژ (جابهجایی کالا بین بنادر و جزایر داخلی) استفاده میشوند و عمده ناوگان تحت مالکیت اشخاص و شرکتهای ایرانی است.
راستاد با بیان اینکه در حال حاضر ۶ هزار فروند لنج سنتی ثبت شده وجود دارد که ۴ هزار فروند آن فعال هستند، درباره کشتیهای اقیانوس پیما گفت: تعداد ۳۰۰ فروند انواع شناور اقیانوسپیما تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی ایران است که در آبهای بین المللی تردد دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این ناوگان از نظر تناژ بالاترین سهم را به خود اختصاص میدهند، تصریح کرد: در مجموع از نظر ظرفیت ناوگان تحت مالکیت شرکتهای ایرانی، جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان ۲۰ کشور اول دنیا مطرح است.
وی درباره پرداخت تسهیلات برای ساخت شناور اظهار کرد: سازمان بنادر تسهیلات را به خریداران شناورهای مسافری پرداخت میکند که این مبلغ از محل وجوه اداره شده سازمان پرداخت میشود.
راستاد اظهار کرد: در پرداخت تسهیلات به شناورها، این طرحها مطرح و به کمیته بررسی ارسال میشود و با همکاری بانکهای عامل در این زمینه تسهیلات به سازندگان داخلی پرداخت خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه تسهیلات مدنظر برای این شناورها تنها به سازندگان پرداخت میشود، افزود: این تسهیلات به نفع خریداران است، اما تسهیلات به حساب سازندگان واریز میشود تا این مبالغ در مسیر ساخت شناورها صرف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به محدودیت در منابع ناوگان منطقهای، ناوگان گردشگری و مسافری دریایی در اولویت برای پرداخت این تسهیلات هستند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در مجموع ۲۷۲ قرارداد ساخت انواع شناورها منعقد شده که ۲۲۳ فروند به بهره برداری رسیده و ۴۹ فروند هم در حال ساخت است.
راستاد تاکید کرد: تاکنون بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت انواع شناورها پرداخت شده و به تناسب نوع قرارداد بخشی از سود تسیهلات به صورت یارانهای توسط سازمان بنادر و دریا نوردی پرداخت میشود.
وی افزود: بازپرداخت پس از دوره ساخت شناور آغاز و اقساط تسهیلات هم به صورت مساوی پرداخت میشود. در این زمینه بخشی از سود تسهیلات هم از طریق سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت میشود و اولویت آنها هم برای شناورهای مسافری و گردشگری است.