صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

در چه مواردی می‌توان از پلیس شکایت کرد؟

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰:۴۰
کد خبر: ۶۹۳۷۱۵
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره نحوه شکایت از ماموران انتظامی در مراجع قضایی و نیز از طریق سامانه 197 پاسخ داده‌اند.

به گزارش پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره نحوه شکایت از ماموران انتظامی این است:

سلام. لطفا نحوه ارائه شکایت در دادسرای نظامی از رئیس یا معاون یا مامور پاسگاه انتطامی را توضیح دهید. آیا امکان شکایت از طریق سامانه اینترنتی امکان پذیر است؟ و دیگر آیا می توان بصورت اظهارنامه از رئیس یا معاون پاسگاه قبل از شکایت توضیح خواست؟ با تشکر شهروند ار شهرستان ارومیه.
 
پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
در صورتی که جرم در رابطه با وظایف مامور نباشد دادسرای عمومی محل وقوع جرم صلاحیت داشته لکن در صورتی که جرم در رابطه با وظایف مامور باشدشاکی لازم است به دادسرای نظامی محل وقوع جرم مراجعه و با تقدیم شکوائیه و ابطال تمبر، شکایت خود را مطرح نماید. در صورتی که سازمان قضایی نیروهای مسلح صلاحیت رسیدگی به شکایت را داشته باشد، پس از تعیین شعبه، پرونده در شعبه دادیاری یا بازپرسی ثبت و قاضی دستورات لازم را برای پیگیری صادر می نماید.
در مورد بخش دیگر سوال، امکان ارسال اظهارنامه نیز وجود دارد؛ اما الزامی برای پاسخ دادن به آن نیست.
اما از طریق سامانه 197 نیز امکان شکایت وجود دارد. ازجمله مواردی که می توان بواسطه وقوع آنان از پلیس شکایت کرد به شرح ذیل است:
1) اخذ بی‌مورد مدارک
2) عدم پاسخگويی به موقع به مراجعين به دلايلي همچون صرف صبحانه، ناهار و يا برگزاري مراسم
3) افشاي اطلاعات موضوع پرونده توسط كاركنان كلانتری،
4) تغيير موضوع شكايت توسط مأموران كلانتری،
5) عدم عودت وسايل شخصی و مدارك اخذ شده از مراجعان،
6) مفقود شدن مدارك مراجعان
7) عدم رعايت حقوق شهروندي و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فيزيكي
8) سهل انگاري در اجرا و ابلاغ احكام قضايي
9) موكول نمودن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسيدگي
10) كم و زياد كردن اوراق پرونده
11) عدم تشكيل به موقع پرونده به هنگام مراجعه شكات با توجه به جدول زمان رسيدگي
12) مطالبات نامشروع و غيرقانوني
13) عدم تشكيل پرونده در كلانتري حتي اگر موضوع در حوزه ديگري اتفاق افتاده باشد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *