روشهای اعتبارسنجی دفترچههای تامین اجتماعی
از ابتدای خرداد ماه سال جاری بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم حضور در مراکز بیمه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیازی به تمدید دفترچه درمان خود ندارند و انقضای تاریخ اعتبار درج شده در دفترچه مانع ارائه خدمات درمانی به آنان نخواهد بود.
_ ایسنا نوشت: بر این اساس، پزشکان و مراکز درمانی میتوانند با یکی از روشهای ششگانه اعتبار سنجی دفترچه را فوری و به آسانی استعلام و خدمات درمانی لازم را به مراجعه کننده ارائه کنند.
به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی، سالانه بیش از ۹۷ میلیون مراجعه به شعب بیمهای انجام میشود که از این بین یکی از پرمراجعهترین سرویسها مربوط به دفترچه بیمه درمان است که تامین اعتبار، چاپ، تعویض و صدور دفترچه ۵۵ درصد مراجعات را شکل میداد. از ۹۷ میلیون مراجعه، ۳۸ میلیون مربوط به تمدید اعتبار دفترچهها بود.
از ابتدای خرداد سامانههای مختلفی راه اندازی شد که بیمه شدگان، مراکز درمانی و پزشکان میتوانند اعتبار دفترچه بیمه شدگان را استعلام کنند. قبلا باید پای دفترچه مُهر تاریخ میخورد، در واقع بیمه شدگان به کارگزاری مراجعه و همکاران ما استحقاق و اعتبار را کنترل میکردند و مهری را درج میکردند. اما دیگر نیازی به این کار نیست و اگر فرد به مراکز درمانی مراجعه کند آنجا از طریق روشهای اعلام شده استحقاق درمانش را میسنجند. ضمن اینکه خود بیمه شده هم میتواند این کار را برای خودش انجام دهد.
تامین اجتماعی برای سرویس دهی مطلوب به ۴۵ میلیون بیمه شده، شش روش مختلف را تعریف و اعلام کرده است که سه روش بدون نیاز به اینترنت و با استفاده از کدهای دستوری است که با گوشیهای ساده قابل انجام است و سه روش هم از طریق سامانههای اینترنتی انجام میشود.
روشهای ششگانه اعتبار سنجی دفترچه تامین اجتماعی به شرح زیر است:
- روش اول، شماره گیری کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ مربع (#١٤٢٠*٤*) است. با شماره گیری این کد دستوری منویی نمایش داده میشود که باید در آن کدملی را وارد کرد. به محض ورود کد ملی سیستم پاسخ میدهد و پیامی با این مضمون که «شما از حمایت درمانی برخوردار میباشید.» نمایش داده میشود.
- روش دوم، شماره گیری کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ ستاره ۱ مربع (#١*١٤٢٠*٤*) است که در اینجا هم کدملی را وارد میکنیم.
- روش سوم، کددستوری ستاره ۱۶۶۶ مربع (#١٦٦٦*) است که با بیمه سلامت مشترک است. بیمه شده گزینه یک را انتخاب و با ورود کدملی، اعتبار دفترچه را دریافت میکند.
- روش چهارم، بیمه شده میتواند پس از اتصال به اینترنت، در مرورگر pwa.tamin.ir را نوشته و وارد شود. در منو کدملی را وارد و اعتبار دفترچه را استعلام کند.
- روش پنجم، اگر مخاطب از اپلیکیشن موبایلی استفاده میکند میتواند بارکد دفترچه را جلوی موبایل بگیرد که اسکن میکند و اعتبار دفترچه را نمایش میدهد.
- روش ششم، اعتبار دفترچه از طریق مراجعه به آدرس medical.tamin.ir قابل استعلام است.
- اگر هرکدام از بیمه شدگان دچار مشکل شده و با خطایی برخورد کردند میتوانند با ۱۴۲۰ تماس بگیرند، آنجا استحقاق درمان را کنترل میکنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *