صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اجراخوانی نمایش «زخم مدینه» در تالار وحدت/«مرد میدان شجاعت» تماشایی شد

۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۹۳۱۹۹
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

 - پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

اجرای نمایش «آرت» در «مهرگان» از سر گرفته می‌شود

تئاتر «آرت» نوشته یاسمینا رضا و تهیه کنندگی و کارگردانی جلال احمدپور از هفته آینده اجراهای خود را در خانه نمایش «مهرگان» از سر می‌گیرد.

این اثر نمایشی کاری از گروه «تو» به نویسندگی یاسمینا رضا و به تهیه کنندگی و کارگردانی جلال احمدپور است که زمستان سال ۹۸ روی صحنه رفت اما پس از سه نوبت لغو اجرا به علت شیوع بیماری کرونا اجرای خود را متوقف کرده بود.

جلال احمدپور کارگردان این نمایش عنوان کرد: پس از چندین مرتبه لغو اجرا ما هرگز ناامید نشدیم. زیرا وقفه‌ها هر کدام برایمان چالشی عجیب بود اما با امید، همدلی و همراهی تک تک اعضاء توانستیم این مصائب و مشکلات را پشت سر بگذاریم. در اینجا وقت آن است که از تمامی اعضاء گروه خوبمان قدردانی کنم، چرا که شاهد تمام حمایت‌های آنها برای به ثمر نشستن یک تلاش جمعی یکساله بوده‌ام.

وی افزود: باید اعتراف کرد که پشت سر گذاشتن هر چالشی تاوان خاص خودش را دارد، اما ما آگاهیم که بعد از هر شکست تجربه‌ای اندوخته‌ایم و پخته‌تر در این مسیر قدم خواهیم گذاشت و حالا به این باور رسیده‌ایم که هر مشکلی قابل حل است و راه مقابله‌ای دارد. کرونا راه مقابله اش برای ما صبر بود و تمرین و تمرین و تمرین.

نمایش «آرت» داستان سه دوست است که یکی از آنها تابلویی سفید را به قیمتی گزاف خریداری کرده است و حالا هر سه بر سر این تابلو و در واقع آنچه در آن می‌بینند با هم جدل می‌کنند.

یاسمینا رضا نویسنده، علیرضا کوشک جلالی مترجم، جلال احمدپور تهیه کننده و کارگردان، عرفان اطهری، جلال احمدپور، دانیال کریمی، دراماتورژ: مهدی یوسفی مهر، دستیار کارگردان: علی رحیمی، منشی صحنه: بهار احمدی، طراح نور: جلال احمدپور، طراح صحنه: مهسا اسمعیل زاده، عرفان اطهری، جلال احمدپور، دانیال کریمی گروه بازیگران، محمد حسن پور مدیرصحنه، معصومه دهقان مدیررسانه ای و روابط عمومی، آرش افشار و مهسا خاک پناه طراحان پوستر و گرافیک، آرمان روستا آهنگساز، مصطفی سلیقه گریم، مهسا حدادنژاد اپراتورنور، میعاد زرین عکس و فواد تفکری تیزر و تدوین عوامل اجرایی نمایش را تشکیل می‌دهند.

«مرد میدان شجاعت» تماشایی شد

تله تئاتر «مرد میدان شجاعت» که اشاره‌ای به رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه او دارد به زبان انگلیسی، منتشر شد.

تله تئاتر «مرد میدان شجاعت» از مجموعه «قهرمان ملت» که با مضمون زندگی و رشادت‌های شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است، منتشر شد. این تله تئاتر به زبان انگلیسی و با استفاده از پرده کروماکی و جلوه‌های ویژه تصویری ساخته شده است.

این تله تئاترها با عنوان کلی «قهرمان ملت» با پرداختن به ۷ قصه از زندگی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای پخش تلویزیونی و نمایش در فضای مجازی تولید شده است.

عنوان تله‌تئاتر «قهرمان ملت» بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انتخاب شده است. مقام معظم رهبری حاج قاسم را «قهرمان» دانستند و شهید سردار سلیمانی نیز همواره بر «ما ملت امام حسین‌ایم» تاکید داشتند.

کوروش زارعی تهیه کنندگی و کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد. همچنین مرتضی شاه‌کرم و میثم حبیبی کارگردان‌های هنری تله‌تئاترهای «قهرمان ملت» هستند.

مرتضی شاه‌کرم نویسنده ۵ قسمت از این مجموعه است و میثم حبیبی و محمدامین مینویی نویسنده ۲ قسمت دیگر از این مجموعه هستند.

اجراخوانی نمایش «زخم مدینه» در تالار وحدت

نمایش «زخم مدینه» به نویسندگی مهدی متوسلی برداشتی آزاد از نمایش «روایتی دیگر» نوشته محمد اختیاری است که برای اولین بار در سال ۷۳ تولید و در تالار آوینی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اجرا شد.

این نمایش با کارگردانی عبدالرضا کیهانی برای دوازدهمین بار در ۳۰ سال گذشته، روز جمعه ۲۶ دی در تالار وحدت اجراخوانی می شود. این اجراخوانی به همت و پشتیبانی بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مساعدت اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، ساعت ۱۵:۳۰ با میزبانی از تعداد بسیار محدودی تماشاگر، به صحنه می رود.

همچنین این اجرا از طریق تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل پخش آنلاین می شود.

جلیل فرجاد، کرامت رودساز، حسین پارسایی، اسدالله بابایی، علیرضا عابدینی، محمد نصرالهی و علی کیهانی از جمله بازیگران اجراخوانی «زخم مدینه» هستند و سعید ذهنی آهنگسازی این اثر را بر عهده دارد.

پیش از این و در اجراهای گذشته «زخم مدینه»، هنرمندانی چون مرحوم انوشیروان ارجمند، مرحوم ولی الله مؤمنی و شهید محمدجواد حسن زاده به ایفای نقش پرداخته بودند.

تئاتری‌ها تسلیم بحران «کرونا» نشدند

فرهاد قائمیان عضو هیات انتخاب آثار صحنه‌ای سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر درباره شرایط حاکم بر حوزه تئاتر طی سال جاری گفت: دنیا این روزها در شرایط بحرانی به سر می‌برد و همه ما نسبت به این وضعیت آگاهیم. می‌دانیم که همه جا شیوه‌نامه‌هایی برای عبور از این بحران تدوین شده است که طبیعتاً باید اجرا شوند. اگر قرار بر این باشد که بخشی از فعالیت‌ها ذیل همین شیوه‌نامه‌ها همچنان ادامه داشته باشد، چرا این اتفاق در سالن‌های نمایش رخ نمی‌دهد؟ اگر قرار است یک کافی‌شاپ با رعایت شیوه‌نامه‌ها فعالیت خود را ادامه دهد، چرا سالن تئاتر با ظرفیت ۵۰ درصدی نمی‌تواند فعال باشد؟ این یکی از انتقاداتی است که می‌توان درباره شرایط حاکم بر تئاتر امروز مطرح کرد.

وی تاکید کرد: بچه‌های تئاتر امروز از لحاظ روحی و مالی در شرایط خوبی نیستند. در حالی که دیده‌ام و تجربه کرده‌ایم با ظرفیت محدودتر، سالن‌ها می‌توانند به‌صورت استاندارد میزبان اجرای آثار باشند. احساس می‌کنم نگاه تصمیم‌گیران به این حوزه نیاز به آسیب‌شناسی دارد. سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران باید نسبت به نگرانی‌های اهالی تئاتر پاسخگو باشند، حداقل اهالی تئاتر را قانع کنند و جواب منطقی به آنها بدهند. همه می‌دانیم در شرایط فعلی سلامت جامعه و فعالان جامعه هنری در اولویت قرار دارد و رعایت شیوه‌نامه‌ها الزامی است اما جز وضعیت فعلی، راهکار دیگری وجود نداشت؟

قائمیان با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط کرونا ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر فرصتی است که نشان می‌دهد می‌توان در این شرایط هم کار کرد. فعالان هنری در همه رشته‌ها در این شرایط می‌توانند کار کنند و اتفاقاً همین گروه فرهیخته هستند که می‌توانند نگاهی هنری و فرهنگی نسبت به مقوله بهداشت در جامعه ایجاد کنند. چه بهتر که تصمیم‌گیرندگان برای مدیریت این شرایط از اهالی فرهنگ و هنر مشورت بگیرند. ای کاش شورایی وجود داشته باشد که سیاست‌گذاران بتوانند از نظر مشورتی آن استفاده کنند.

این بازیگر یاداور شد: بالاخره امروز تعداد قابل توجهی نمایش آماده عرضه در جشنواره شده است، می‌شود از فرهیختگان این حوزه کمک گرفت و با هم‌فکری آنها شرایط را مدیریت کرد. لطافت و ظرافت برآمده از نگاه هنری، می‌تواند عبور از شرایط بحرانی را تسهیل کند.

وی درباره اینکه آیا در جشنواره امسال هم احتمال دارد با اتفاق ویژه و آثاری خاص مواجه شویم، گفت: باید توجه داشته باشیم که شرایط کار، تحت تأثیر کرونا، شرایط ایده‌آلی نبوده است. ما از شهرستان‌ها و تهران کارهایی را در جشنواره دیدیم که به‌نظرم کارهای قابل قبولی بودند. آثاری که می‌توانند تبدیل به یک ویترین بزرگ برای اهالی تئاتر شوند تا ثابت کنند پرچم‌شان همواره در اهتزاز است. مهم این است که بچه‌های تئاتر تسلیم شرایط نشدند و در عین حال نسبت به محدودیت‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌ها مقاومت هم نکردند.

عضو هیات انتخاب آثار صحنه‌ای جشنواره سی‌ونهم درباره تاثیر کرونا بر آثار جشنواره گفت: بخشی از این آثار پیش‌تر تولید شده و حتی برخی در حال اجرا بودند که با بحران کرونا ناگزیر از توقف کار شدند. در مجموع نفس برگزاری جشنواره و اینکه جریان تولید و اجرای تئاتر همچنان برقرار است را می‌توان بهترین واکنش به بحران کرونا دانست. همین که جشنواره پابرجاست، اهالی تئاتر مقاومت می‌کنند، یعنی در حال مقابله با بحران هستند و ثابت کردند که در این شرایط بحرانی «ما هستیم».

 

قائمیان درباره مهمترین ملاحظات در برگزاری جشنواره سی‌ونهم تئاتر فجر هم گفت: در این شرایط بحرانی همه پیشکسوتان تئاتر، مسئولان و سیاست‌گذاران باید برای عبور از بحران کمک و همیاری داشته باشند. برگزاری آنلاین جشنواره در این شرایط هم یک ظرفیت است که نمی‌توانیم آن را انکار کنیم. این هم بخشی از همان شیوه‌نامه‌هایی است که در همه دنیا به آن تن داده‌اند. هر چند امیدواریم تا چند ماه آینده و یا سال بعد، همه چیز به روال عادی بازگردد و همه دوستان با اجراهایی که دارند روی صحنه حاضر شوند.

وی درباره کیفیت آثار صحنه‌ای حاضر در جشنواره برای اجرای عمومی در طول سال آینده تأکید کرد: فراموش نکنیم تئاتر همیشه زنده است. چه در شرایط بحران و چه در شرایط عادی، تئاتر نیاز به حمایت و مراقبت دارد.

عضو هیات انتخاب آثار صحنه‌ای جشنواره سی‌ونهم تئاتر فجر درباره اهمیت توجه به امر «آموزش» در حوزه تئاتر تأکید کرد: باید فضایی ایجاد شود که آموزش، مقطعی نباشد. این مهمترین نکته‌ای است که باید در همه امور به آن توجه کنیم. به‌خصوص در شهرستان‌ها که شاهد انگیزه‌های بیش‌تری هستیم. جریان آموزش در این حوزه‌ها باید تقویت شود. انجمن‌های فعال در استان‌ها و شهرستان‌ها باید اتاق فکرهایی داشته باشند تا با مرکز، در ارتباط باشند و ملزم به ارائه آموزش‌های به‌روز به‌صورت ماهیانه شوند. این جریان نباید صورت مقطعی داشته باشد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.


برچسب ها: تئاتر تئاتر شهر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *