صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تامین ناوگان مترو با مشارکت بخش خصوصی

۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹:۰۵
کد خبر: ۶۹۲۷۹۵
معاون شهردار تهران گفت: قرارداد تامین ۱۰۵ دستگاه واگن از طریق مشارکت عمومی خصوصی به زودی و برای نخستین بار در تاریخ شرکت مترو تهران، منعقد خواهد شد.
- سید مناف هاشمی با اعلام این خبر گفت: این اقدام در نوع خود بی‌سابقه بوده و حرکتی ارزنده در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای تأمین منابع مالی توسعه شبکه حمل و نقل عمومی به حساب می‌آید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه کمبود ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری، یکی از گلوگاه‌های اصلی و موانع پیش روی حصول بهره‌وری حداکثری از ظرفیت شبکه مترو تلقی می‌شود تصریح کرد: در شرایط کنونی که شهرداری تهران با تنگنا‌های شدید مالی مواجه بوده و از منابع بودجه عمومی کشور هم عملاً بی‌بهره است، یکی از راهکار‌های نوین تأمین منابع مالی، جذب مشارکت بخش خصوصی است. از سوی دیگر، بستر‌های قانونی خوبی جهت تشویق سرمایه‌گذاران این بخش در قانون بودجه سنواتی کشور مهیا می‌باشد که از آن جمله تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ است.

به گفته وی برابر این تبصره قانونی، تأمین مالی طرح‌های جدید، نیمه تمام و آماده بهره‌برداری با استفاده از روش مشارکت عمومی - خصوصی موسوم به PPP و از محل بودجه عمومی کشور در قالب کمک بلاعوض، وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات امکانپذیر شده است.

معاون شهردار تهران در ادامه به مذاکرات متعدد صورت گرفته با سازمان‌های بالادستی از جمله وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اشاره کرد و افزود: به موجب رایزنی‌های گسترده انجام شده در ماه‌های اخیر، مصوبه کارگروه واگذاری ماده ۲۷ جهت جذب منابع بلاعوض دولتی به میزان ۳۰ درصد ارزش ریالی هر پروژه اخذ شده است. از همین رو شرکت مترو تهران در نظر دارد به منظور جبران بخشی از کسری ناوگان یکی از خطوط اعلامی خود، از طریق مشارکت عمومی- خصوصی برای تأمین مالی، ساخت و بهره‌برداری از ۱۵ رام قطار شامل ۷ واگن اقدام کند.
 
بیشتر بخوانید:
دولت درک درستی از مشکلات حمل و نقل عمومی ندارد

هاشمی ادامه داد: در این شکل مشارکت، آورده سرمایه‌گذار بخش خصوصی،۷۰ درصد کل هزینه‌های برآورد شده بوده و بازگشت اصل و سود سرمایه آن تا سقف ۳۰ سال از محل درآمد مستقیم فروش بلیت و سایر درآمد‌های جانبی محقق خواهد شد.

به گفته وی درآمد‌های جانبی عمدتاً شامل درآمد حاصل از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی و درآمد‌های محیطی مانند تبلیغات و استفاده از فضا‌های تجاری ایستگاه‌ها به روش ساخت، تملک و بهره‌برداری یا همان BOO است.

مناف هاشمی در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: فراخوان دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از روز شنبه ۲۰ دی ماه سال جاری در جراید کثیرالانتشار انعکاس یافته که خوشبختانه با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران همراه بوده است. در نهایت امیدواریم با شکل‌گیری و تحقق این نوع مشارکت عمومی - خصوصی، فتح بابی در زمینه بهره‌مندی از راهکار‌های نوین تأمین منابع مالی برای پروژه‌های عام المنفعه و ملی صورت پذیرد.
 

برچسب ها: مناف هاشمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *