یک ساعت کلاس حضوری مفیدتر از چند ساعت کلاس مجازی است
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با بازشگایی مدارس برای دانش آموزان پایه اول و دوم دبستان در شهرهای زرد و آبی گفت: ما معتقدیم یک ساعت آموزش حضوری معادل چندین ساعت آموزش مجازی است و چون کودکان به تنهایی توانایی یادگیری ندارند، نقش مربی در یادگیری مفید است.
_ روزنامه ایران نوشت: سرانجام بعد از سه ماه خانهنشینی و آموزش مجازی دانشآموزان، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت دانشآموزان کلاس اول و دوم را از اول بهمن ماه راهی مدرسه کند. آنطور که وزیر آموزش و پرورش گفته است کلاسها حداکثر با تعداد ۱۰ نفر شروع میشود و تا اول بهمن ماه هم مدیران مدارس در سراسر کشور فرصت دارند برنامهریزی لازم را برای حضور این دانشآموزان انجام دهند. این تصمیم در حالی گرفته شده است که بر اساس اعلام معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بسیاری از خانوادهها از این تصمیم استقبال کردهاند، آنطور که رضوانه حکیمزاده میگوید: «یک میلیون و ٤٥٠ هزار دانشآموز در پایه اول ابتدایی تحصیل میکنند که بسیاری از خانوادههای دانشآموزان کلاس اولی علاقهمند تشکیل کلاس حضوری به شکل محدود در یک یا دو روز در هفته هستند.»
البته این علاقهمندی هم بهخاطر اهمیت کلاس اول و تسلط کامل بر حروف الفبا عنوان شده است، با این همه باید پرسید که آیا وزارتخانه برنامه جدیدی برای یادگیرى این دانشآموزان دارد و چقدر برگزاری همین کلاسهای محدود به آموزش دانشآموزان کلاس اولی و دومی کمک میکند. معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به این سؤالات پاسخ میدهد.
حکیم زاده در رابطه با برنامه ریزی وزارتخانه برای حضور دانشآموزان به مدرسه گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا این اجازه را به وزارت آموزش و پرورش داد که بتوانیم مدارس را برای برخی دانشآموزان بازگشایی کنیم. بر اساس مصوبه ستاد، دانشآموزان پایههای اول و دوم در مناطق زرد و آبی با رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانند در مدرسه حاضر شوند. همچنین دروس عملی دانشآموزان رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش بهصورت حضوری خواهد بود. علاوه براین، مدارسی که کمتر از ٥٠ نفر جمعیت دانشآموزی دارند هم باز خواهند شد. این مدارس عمدتاً هم در مناطق روستایی و عشایری هستند. به رؤسای مناطق آموزش و پرورش دستور دادیم که این بازگشایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی باشد. به خانوادهها هم اطمینان میدهیم که پروتکلها با همراهی دانشآموزان انجام خواهد شد. ما جلسات منطقهای را برگزار کردهایم و در مناطق هم حتماً مدیران توجیه میشوند و ساعت و گروهبندی کلاسها مشخص میشود. یادگیری دانشآموزان پایه اول برای ما بسیار مهم است و فکر میکنیم باید الفبا را حضوری آموزش ببینند.
وی درخصوص حضور و یادگیری دانشآموزان بیان کرد: بر اساس مسائلی که دانشآموزان داشتهاند، برنامهریزی جدیدی انجام شده است. این برنامه در قالب بخشنامه و با امضای وزیر آموزش و پرورش به مدارس ارسال شد. در این بخشنامه مدارس ما با توجه به شرایطی که دارند برای دانشآموزان تصمیمگیری میکنند. چگونگی اجرای این مصوبه هم برعهده مدرسه است و مدرسه باید با خانوادهها در زمینه آموزش هماهنگ باشد.
حکیم زاده در پاسخ به سوال آیا دانشآموزان پایههای دیگر مقاطع ابتدایی یا دوره متوسطه اول و دوم هم این اجازه را دارند که به مدرسه بروند؟، اظهار کرد: خیر. در حال حاضر مصوبه برای دانشآموزان پایههای اول و دوم و کلاسهای عملی هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش است. درباره حضور دانشآموزان اول و دوم هم سختگیری در مدرسه وجود دارد. با توجه به اینکه تعداد دانشآموزان کلاس اول و دوم بسیار است و شرایط فیزیکی مدرسه هم ممکن است متفاوت باشد از شورای مدرسه خواستهایم درباره چگونگی حضور دانشآموزان برنامهریزی کنند، این کار باید با همفکری خانوادهها و معلمان انجام شود.
استقبال خانوادهها از حضور دانشآموزان در مدارس
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با افت تحصیلی دانشآموزان اظهار کرد: خوشبختانه وقتی اعلام کردیم که کلاسهای این دو پایه حضوری شده است، بسیاری از خانوادهها استقبال کردند و پیامهای زیادی را از مناطق محروم دریافت کردیم که خانوادهها و همکاران فرهنگی از این تصمیم خوشحال شدند. این هم به این دلیل است که نگرانی جدی از افت تحصیلی برای دانشآموزان در پایههای اول و دوم وجود دارد، بویژه در بین دانشآموزان مناطق محروم که از حمایت خانوادهها هم نمیتوانند برخوردار باشند. ما به همکاران آموزشی در سراسر استانها گفتهایم که با هر مدل آموزشی که میتوانند برنامهریزی لازم را انجام دهند تا بتوانیم از این فرصت محدود هم استفاده کنیم، هر چند نگرانیهای ما بسیار زیاد است، ولی با توجه به انگیزهای که در همکاران وجود دارد و با همکاری خانوادهها میتوانیم بخشی از این افت تحصیلی را جبران کنیم. امیدواریم با یک برنامه خوب و منسجم بتوانیم این خلأ را جبران کنیم.
وی بیان کرد: ما پیامهای بسیاری داشتیم که خانوادهها از این تصمیم ابراز خوشحالی کردند، به این دلیل که بعد از مدتی که دانشآموزان در منزل بودند خانوادهها متوجه کارکرد مدرسه شدند. آنها فهمیدند که کار تربیت و تعلیم کودکان بویژه در پایه اول و دوم ابتدایی یک کار تخصصی است که خانواده هر چقدر هم تلاش کند نمیتواند جای معلم را بگیرد.
حکیم زاده در رابطه با کلاسهای حضور گفت: اگر شرایط تغییر نکند که امیدوار هم هستیم شرایط همین گونه ثابت باشد ما کلاسها را حضوری برگزار میکنیم. اما اگر شرایط تغییر کند ستاد اعلام خواهد کرد.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درخصوص یادگیری دانشآموزان پایه اول و دوم افزود: ما از هر فرصتی برای آموزش استفاده میکنیم و فکر میکنم هم این فرصتها کمک میکند. دانشآموز کلاس اول ما بدون اینکه درکی از معلم داشته باشد، نمیتواند با معلم ارتباط برقرار کند و یادگیری الفبا و سواد خواندن و نوشتن قطعاً در گرو تعامل و حضور دانشآموز و مربی است. ما معتقدیم یک ساعت آموزش حضوری معادل چندین ساعت آموزش مجازی است، این برای کودکان مهم است، چون کودکان به تنهایی نمیتوانند یاد بگیرند و نقش مربی در یادگیری مهم است.
وی در پایان در رابطه با تقویت پایه دانشآموزان پایه اول گفت: قطعاً در طول تابستان باید روی این موضوع کار کنیم. بحث بسیار مهمی است که همان زمان اعلام خواهیم کرد. به نظر شما بیشترین مشکلی که دانشآموزان ابتدایی داشتند، چیست؟ مشکل اصلی دانشآموزان مشکل ارتباط با معلم، نداشتن تمرکز و پایش یادگیری بوده است. معلم با دانشآموز کلاس اول باید ارتباط برقرار کند و همین ارتباط حضوری به یادگیری دانشآموز کمک میکند، معلم در فضای حضوری با کمترین تلاش بازخورد خوبی خواهد داشت، اما در فضای مجازی اینگونه نیست؛ همین باعث کاهش یادگیری شده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *