صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دست درازی به جیب مردم به بهانه بسته‌بندی/ بسته‌بندی تخم‌مرغ به نفع فروشگاه‌هاست نه مردم

۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸:۱۵
کد خبر: ۶۹۱۵۸۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
بسته‌بندی کالا یکی از عوامل مهم در افزایش فروش و ضمانت نسبی برای حفظ کیفیت و سلامت کالاست که البته باعث افزایش ارزش افزوده کالا می‌شود و از این جهت الزام آن در عرضه کالا در شرایط اقتصادی فعلی می‌تواند معیشت بخشی از جامعه را در تنگنا قرار دهد.
- بسته‌بندی کالا به جز حفاظت، حمل و نقل راحت و و رعایت مسائل بهداشتی و افزایش ماندگاری، یکی از بخش‌های مهم در بازاریابی و فروش کالاست که در تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به هزینه‌هایی که بسته بندی به بخش تولید تحمیل می‌کند، معمولا تولید کننده تلاش می‌کند تا با انجام عملیاتی بر روی کالا، این هزینه را جبران کند به عبارت دیگر به دلیل فرآیندی که معمولا در جریان بسته‌بندی صورت می‌گیرد کالا با ارزش افزوده بیشتری به مصرف کننده عرضه می‌شود و این سود بیشتری را برای تولیدکننده به ارمغان می‌آورد.
 
مهدی نجف‌پور در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه برخی از اقلام ضرورتی به بسته‌بندی ندارند گفت: وقتی در ضوابط قیمت‌گذاری، برای بسته‌بندی‌ها هم قیمت گذاری می‌کنیم و به آن مشروعیت می‌دهیم در واقع برای عرضه کالا با بسته‌بندی ضابطه تعیین می‌کنیم.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به هزینه بسته‌بندی و وابستگی آن به نرخ ارز، افزایش قیمت تمام شده کالا را یک امر بدیهی در کالاهای بسته‌بندی شده دانست و افزود: در شرایط اقتصادی کشور، انتظار نمی‌رود که برای بسته‌بندی ضوابط و قیمت تعیین شود.
 
در شرایط جنگ  اقتصادی نمی‌توان همه چیز را با استانداردهای معمول دنیا بسنجیم
وی با تاکید بر اینکه بسته‌بندی یک بخش مهم و مورد تایید در حوزه فروش و تجارت است تصریح کرد: در شرایطی که می‌گوییم جنگ در حوزه اقتصادی حاکم است نمی‌توان همه چیز را با استانداردهای معمول دنیا بسنجیم و مقایسه کنیم و یکی از این استانداردها، بسته‌بندی است.
 
نجف‌پور با اشاره به موضوع الزام فروش تخم مرغ بصورت بسته بندی گفت: از قدیم الایام، مردم تخم‌مرغ را بصورت شانه‌ای یا عددی خریداری می‌کردند و بسته‌بندی برای آن آنقدر ضرورتی ندارد و بنظر می‌رسد موضوع عرضه تخم مرغ بصورت بسته‌بندی در فروشگاه‌ها، منجر به افزایش قیمت این کالا می‌شود و این اتفاق بیشتر به نفع فروشگاه‌هاست.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تنوع در بسته‌بندی را یک عامل دیگر در افزایش قیمت کالا‌ها در بازار عنوان کرد و افزود: وقتی بسته‌بندی‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت در بازار ارئه می‌شود، مصرف کننده سردرگم می‌شود که کدام قیمت واقعی است و این موضوع چند نرخی در کالا‌های بسته‌بندی و در کنار آن عرضه کالا به‌صورت فله به نوسانات قیمت دامن می‌زند.

نجف‌پور بحث کرونا با بیان اینکه بحث کرونا در این موضوع بیشتر یک بهانه است تا دلیل گفت: متاسفانه در این خصوص نه تنها نظارتی وجود نداردکه گاهی دستگاه‌های دولتی، ضوابطی برای بسته‌بندی تعیین می‌کنند و آن را ترویج می‌دهند و در ستاد تنظیم بازار پیشنهاد‌هایی در این خصوص مطرح می‌شود.

این در حالی است که سید فرزاد طلاکش، درگفت‌وگوی تلویزیونی ممنوعیت فروش فله تخم مرغ را اطلاعیه مشترک وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی عنوان کرد و با استناد به مصوبه جلسه ۱۱۶ و تاکید جلسه ۱۱۸ ستاد تنظیم بازار گفت: انجمن تخم مرغ شناسنامه دار با نظارت سازمان حمایت آنالیزی از قیمت تخم مرغ را اعلام می‌کند و پس از تصویب، قیمت نهایی اعلام خواهد شد.

دبیر کل انجمن ملی طیور با یادآوری تفکیک وظایف بین وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت در عرضه مرغ و تخم مرغ تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در کنترل بازار موفق نبوده است و در حال حاضر مردم تخم مرغ را با قیمت بین ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان تهیه می‌کنند و در صورتی که قیمت مصوب در اختیار بسته‌بندی قرار بگیرد قیمت‌ها حداقل تا ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

در همین راستا وحید ایقانی، معاون دفتر امور طیور  وزارت جهاد کشاورزی، در انتقاد از این تصمیم، با اشاره به اینکه ۶ ماهه دوم، دوران پیک مصرف تخم مرغ است آن را چالشی برای توان تولید در کشور دانست و خواستار بررسی کارشناسانه برای تعیین قیمت مصوب تخم مرغ بسته‌بندی شد.
 
تامین کالا برای سلایق مختلف در بازار و ارائه کالا‌ها به صورت بسته بندی در کنار ارائه کالای فله، یکی از حقوق مصرف کنندگان است و البته در شرایط فعلی معیشت مردم و وضعیت قیمت‌ها در بازار به‌ویژه کالاهای اساسی، تحمیل هزینه بسته‌بندی می‌تواند بخشی از جامعه را به چالش بکشاند؛ و بنظر می‌رسد بررسی بیشتر با یک نگاه کارشناسانه به این تصمیم برای جلوگیری از افزایش تنش در بازار ضروری است تا علاوه بر حفظ منافع تولیدکنندگان، حقوق مصرف کنندگان نیز رعایت شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *