چرا روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شد؟
- ایرنا نوشت: مرتضی ضامنی درباره توقف روند نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی افزود: هر سه ماه یک بار شرکتهای خودروساز با ارائه دلایل و ارجاع مستندات خود افزایش و تغییرات قیمت خودرو را اعلام میکنند و این اعلام جدید قیمت و افزایش آن از دلیل ایجاد وقفه در روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی است.
وی ادامه داد: اکنون یک ماه است که این موضوع موجب شده که در روند نوسازی تاکسیها وقفه ایجاد شود و بر این اساس منتظر اعلام قیمت جدید خودرو هستیم.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: اکنون دو هزار نفر از رانندگان تاکسی اقدامات لازم برای نوسازی خودروهای خود را انجام داده، پیش فاکتور نیز برای آنها صادر شده، وجه مورد نظر را پرداخت کرده و خودروهای آنها هم تحویل داده میشود.
ضامنی افزود:، اما دو هزار نفر از رانندگان تاکسی در انتظار صدور پیش فاکتور هستند تا بتوانند وجه مورد نظر را پرداخت کنند این در حالیست که اعلام نشدن قیمتهای جدید خودرو در این زمینه مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد تا با مساعدت خودروسازها و همکاری دیگر مسئولان ذیربط تا پایان سال ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شود.
ضامنی اضافه کرد: به دنبال نوسازی ناوگان تاکسیرانی و همچنین افزایش قیمت خودرو سه هزار و ۴۰۰ فقره تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سازمانهای تاکسیرانی کشور قرار میگیرد که این اقدام میتواند شروع خوبی برای ادامه نوسازی تاکسیهای فرسوده باشد.
وی با بیان اینکه در این طرح سازمان تاکسیرانی شهرها، اولویتهای خود را برای دریافت این تسهیلات اعلام خواهند کرد، گفت: وام ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد خواهد بود و زمان باز پرداخت آن هم ۶۰ ماه و بانک عامل آن هم پست بانک است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور افزود: در مرحله نخست اعطای این تسهیلات شامل سه هزار و ۴۰۰ راننده تاکسی که خودروهای فرسوده دارند، خواهد شد و در حال پیگیری هستیم تا با مساعدت سازمان شهردایها و دهیاریها و همچنین بانک عامل، پرداخت این تسهیلات به منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه یابد.
ضامنی ادامه داد: در این طرح سعی شده، اولویتهای پرداخت تسهیلات متناسب با عملکرد و تعداد تاکسیهای فرسوده سازمان تاکسیرانی هر شهر باشد تا حداقل نوسازی تاکسیهای فرسوده در این شهرها انجام شود.
وی ادامه داد: خودروهای در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شامل سمند و پژو ۴۰۵ با استاندارد و سطح آلایندگی یورو ۵ است و قیمت هم توسط خودرو ساز اعلام خواهد شد.
ضامنی با بیان اینکه شرایط استفاده از مزایای اسقاط تاکسیهای فرسود مانند سابق است، اضافه کرد: بعد از اینکه راننده تاکسی متقاضی فرآیند ثبت نام را انجام دادند به بانک معرفی میشوند و بعد از تکمیل ثبت نام برای آنها پیش فاکتور صادر میشود و مابقی وجه مورد نظر به خودرو ساز از طریق اعطای تسهیلات پرداخت خواهد شد.
ضامنی افزود: اکنون ۱۹۲ هزار تاکسی در سن فرسودگی قرار دارند و این تعداد تاکسی فرسوده تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید.