چرا ۶۰ درصد خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی اطراف شهر مراجعه میکنند؟
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اندازهگیری پیوسته کیفیت هوای تهران توسط ۲۱ ایستگاه سنجش شهرداری تهران و ۱۴ ایستگاه سنجش سازمان حفاظت محیط زیست در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: شهروندان میتوانند نتایج این اندازهگیریها را به طور آنلاین از طریق گوشی تلفن همراه خود مشاهده کنند.
- بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده با بیان اینکه برخی آلایندهها که به آنها «آلایندههای معیار» میگویند، به طور مداوم اندازهگیری میشوند، افزود: ازجمله این آلایندهها، ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون است.
وی با اشاره به اینکه مهمترین آلاینده هوای تهران در زمستانها ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون و در تابستانها آلاینده اُزُن است، اظهار کرد: پاکترین ماه امسال پایتخت، فروردین بود که بر اساس روش جدید محاسبه شاخص، ۱۵ روز هوای پاک داشتیم و آلودهترین ماه تابستان تیرماه بود که ۲۰ روز، آلاینده اُزُن بالاتر از حد مجاز رفت.
شهیدزاده با بیان اینکه در آذر نیز هوای تهران ناسالم بود و اصولاً هر سال با سرد شدن هوا، ارتفاع لایه مرزی پایین میآید و باد کم میشود و همزمان، ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون افزایش مییابد، تصریح کرد: سال ۹۷ وضعیت کیفیت هوای تهران نسبت به سالهای پیش از آن عالی بود، زیرا که پایتخت، متلاطمترین جو و پربارشترین سال را پشت سر گذاشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه از سال ۹۶ که «قانون هوای پاک» ابلاغ شده است تا الآن، هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است در صورتی که بر اساس این قانون، قرار بود به ازای تولید هر موتورسیکلت نو یک موتورسیکلت آلاینده اسقاط شود، تأکید کرد: با توجه به آمار کم خودروهای دارای معاینه فنی برتر، برآورد میشود کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب باشد که نسبت به تعویض آنها اقدام نمیشود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه در تهران بیش از سه میلیون دستگاه خودرو وجود دارد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه آن به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده و بقیه به دلیل انجام معاینه فنی استاندارد و سختگیرانه در مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران به مراکز اطراف شهر مراجعه میکنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه نظارت کافی بر روی این مراکز وجود ندارد و در صورت برخورد با متخلفان هم این برخورد، بسیار ضعیف و غیر بازدارنده است.
بیشتر بخوانید:
وی با اشاره به اینکه مهمترین آلاینده هوای تهران در زمستانها ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون و در تابستانها آلاینده اُزُن است، اظهار کرد: پاکترین ماه امسال پایتخت، فروردین بود که بر اساس روش جدید محاسبه شاخص، ۱۵ روز هوای پاک داشتیم و آلودهترین ماه تابستان تیرماه بود که ۲۰ روز، آلاینده اُزُن بالاتر از حد مجاز رفت.
شهیدزاده با بیان اینکه در آذر نیز هوای تهران ناسالم بود و اصولاً هر سال با سرد شدن هوا، ارتفاع لایه مرزی پایین میآید و باد کم میشود و همزمان، ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون افزایش مییابد، تصریح کرد: سال ۹۷ وضعیت کیفیت هوای تهران نسبت به سالهای پیش از آن عالی بود، زیرا که پایتخت، متلاطمترین جو و پربارشترین سال را پشت سر گذاشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه از سال ۹۶ که «قانون هوای پاک» ابلاغ شده است تا الآن، هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است در صورتی که بر اساس این قانون، قرار بود به ازای تولید هر موتورسیکلت نو یک موتورسیکلت آلاینده اسقاط شود، تأکید کرد: با توجه به آمار کم خودروهای دارای معاینه فنی برتر، برآورد میشود کاتالیست حدود ۹۰ درصد خودروهای تهران خراب باشد که نسبت به تعویض آنها اقدام نمیشود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه در تهران بیش از سه میلیون دستگاه خودرو وجود دارد که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه آن به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده و بقیه به دلیل انجام معاینه فنی استاندارد و سختگیرانه در مراکز مکانیزه معاینه فنی تهران به مراکز اطراف شهر مراجعه میکنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه نظارت کافی بر روی این مراکز وجود ندارد و در صورت برخورد با متخلفان هم این برخورد، بسیار ضعیف و غیر بازدارنده است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *