رد آلودگی هوا به دلیل استفاده از مازوت در نیروگاهها و پالایشگاهها/ فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی؛ آشکارترین عامل بروز آلودگی هوا
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: بنا بر پژوهشهای علمی صورت گرفته و به واسطه تجربهام در عرصه مدیریت شهری، گواهی میدهم که آشکارترین عامل در بروز آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی وعدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی است.
محسن پیرهادی در گفتوگو با میزان، با اشاره به آلودگی کلانشهرها در کشور گفت: کنترل آلودگی هوا به چالش مدیریتی نیمه دوم سال بدل شده است، به فصل سرما که می رسیم پدیدهی وارونگی عیان میکند که بازهم معضل همچون گذشته به قوت خود باقی است. در حالی که سالهاست این مسئله ریشه یابی شده و علل ظهور و بروز آن عیان است، برغم روشن بودن صورت مسئله، اما گاه عمل که میرسد با سهل انگاریهای صورت گرفته هر بار گرهای تازه بر آن زده میشود و موضوع چنان جلوه میکند که گویی فاکتور جدیدی عامل شکل گیریش شده و روایت داستان تغییر میکند.
وی افزود: جدیدترین روایت از چرایی آلودگی هوای کلان شهرها، سوخت مازوت در نیروگاهها و پالایشگاههاست، روایتی که با کمی پرس و جو نادرستی آن ثابت یا دست کم بار اصلی اتهام از گردنش ساقط میشود. از چرایی طرح این فاکتور در تابع عوامل دخیل در آن که بگذریم، به این مهم میرسیم که قرار بود ۵ سال پیش و در پی ابلاغ سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری مسئله حل وفصل شود، اما مسئله نه تنها حل نشد که تنها ثمره اش تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ شد و خروجی آن نشستهای بی نتیجهای که حتی از تفاهم بر سر معرفی عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عاجز مانده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: بنا بر پژوهشهای علمی صورت گرفته و به واسطه تجربه ام در عرصه مدیریت شهری، گواهی میدهم که آشکارترین عامل در بروز آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی وعدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی است.
پیرهادی بیان داشت: امری که در الگوی مدیریتی کلانشهرهای جهان ثابت شده است وآنها توانستهاند با ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش حمل و نقل ریلی، گاز سوز کردن خوردوهای درون شهری و موتور سیکلت ها، استفاده از خودروهای هیبریدی، جایگزین سوخت شهری با سوختهای پاک و... از پس این معضل شهری برآیند یا حداقل تحت کنترل قرارش دهند.
وی ادامه داد: در این میان، اما ما برغم شناسایی ریشه معضل از دریچه پژوهشهای کارشناسانه داخلی وآگاهی به موفقیت الگوهای جهانی ترجیح دادهایم معضل را همچنان مسئله بحرانی نیمه دوم سال نگه داریم، چرا که برغم شعارها و وعدههای انتخاباتی هرگز این مهم در اولویت کاری قرار نگرفته است، در عوض سطح ورود به مسئله را به اقدامات اورژانسی در بزنگاههای حساس تقلیل دادهایم، چنانکه هر زمان نفس شهروندان به شماره افتاده است با اقدامات اورژانسی، چون تعطیلی شهرهای آلوده، رافع مسئولیت از خود شدهایم.
این نماینده مجلس بیان داشت: دریغ از اینکه پرداختن به معضل آلودگی هوا به عنوان یک مسئله ملی نیازمند عزم جدی است و اهتمام مدیریتی ویژهای در همه ابعاد میطلبد. اهتمامی که در ۵ سال اخیر در نشستهای مجریان قانون هوای پاک نه تنها هویدا نشده است که برعکس به محل جدل نمایندگان ۲۰ نهاد مسئول در آن بدل شده آنچنان که هنوز که هنوز است مانع اتفاق نظر بر سر معرفی عامل اصلی است.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس تاکید کرد: در بحث آلودگی هوا دولت، شهرداری و مجلس و دیگر نهادهای مستقیم وغیرمستقیم امر دخیل و تاثیرگذارند، تنها رویکردی که میتواند بن بست پیش آمده را بشکند، نشستن دغدغهمند نمایندگان آنها بر سر یک میز و رسیدن به ضرورت حل مسئله است. تا پرونده این موضوع را به عنوان مسئلهی ملی یکبار برای همیشه ببندد.
وی بیان داشت: پیچیده کردن معضلات و ساختن کلافهای سردرگم ازآنها آفتی است که در حوزههای مدیریتی ناخواسته به آن دچار شدهایم، آن هم درحالی که مردم از ما به عنوان مسئول توقع گشایش در امور و حل معضلات را دارند، باور کنیم مردم از جدلها و تنازعات مدیریتی خسته شدهاند و افزون شدن مشکلات و مسائل بر دوش آنها سنگینی میکند، در جایگاه رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی وظیفه خود میدانم با ورود جدی به این مهم، حل معضل را با تمام توان پیگیری کنم.
این نماینده مجلس تاکید کرد: پیشنهاد میکنم مسئولان دخیل در امربه میزبانی فراکسیون مدیریت شهری بر سر میز مشترک بنشینند و مسئولانه و مجدانه حل مسئله را تکلیف شرعی و ملی خود بدانند، ما برای حل موضوعات تا ابد فرصت نداریم، اولویت کارباید مطالبات ملی باشد، چشم و نگاه مردم به اقدامات وتعهد ما در خدمت به کشور و خدمت رسانی به آنهاست.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *