آلودگی هوا، عاملی برای مرگ زودرس
این روزها کلانشهرهای ایران با معظل آلودگی هوا؛ چهارمین عامل مرگ زودرس در جهان دست و پنجه نرم میکنند. شرایط نامطلوب کیفی هوا سبب افزایش آمار بیماریهایی مانند سرطان ریه و بیماری حاد تنفسی میشود.
_ روزنامه صبحنو نوشت: به دنیا آمدن نوزادان کم وزن و بیش فعال، اختلال عصبی، حمله قلبی، بیماری تنفسی، دیابت و سرطان ریه فقط بخشی از دهها پیامد آلودگی هواست که امروز تبدیل به جامی از شوکران برای ساکنان کلانشهرها شده است. وجود هر نوع ماده آلاینده اعم از جامد، مایع، گاز یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانوران به خطر اندازد، آلودگی هوا محسوب میشود.
این روزها کلانشهرهای کشور درگیر معضل آلودگی هوا هستند و همه منتظرند تا باد و باران به دادشان برسد. جالب است بدانید تهران در میان آلودهترین شهرهای جهان از نظر ذرات معلق قرار دارد و آن را چهارمین علت مرگ زود رس عنوان کردهاند. این روزها فرماندار تهران، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، معاون نظارت و پایش محیطزیست استان تهران راهکارهایی درباره مبارزه با آلودگی هوای پایتخت عنوان کردهاند که در این گزارش میخوانیم.
در کنار ویروس منحوس کرونا، که گریبان مردم را گرفته است، این روزها آلودگی هوا هم مزید بر علت شده است و درحال حاضر شرایط نامطلوب کیفی هوا در بسیاری از پایتخت شهرها عامل افزایش آمار بیمارییهایی از جمله، بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماریهای حاد و مزمن تنفسی از جمله آسم شده است. عیسی فرهادی، فرماندار تهران در تشریح تغییرات در روند صدور مجوز ترددهای بین شهری گفت: با هدف جلوگیری از تجمع جمعیتی و رعایت پروتکلهای بهداشتی مقرر شد از این پس سایر فرمانداریهای استان تهران نیز مجوز تردد بین شهری را صادر کنند البته مجوزهای تردد به صورت محدود و تنها برای یکبار برای افرادی که واجد شرایط هستند و ضرورت تردد دارند، صادر میشود.
وی افزود: بهدلیل وجود مشکلاتی، چون ازدحام جمعیتی و تعدد درخواستها و همچنین ضرورت رعایت شیوهنامههای بهداشتی و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، با تصمیمات اتخاذ شده، صدور مجوزهای مذکور از روز شنبه (۱۳دیماه) تا سهشنبه (۱۶دیماه) متوقف بوده و پس از آن به صورت آنلاین ارائه خواهد شد و از آن پس مراجعه حضوری نخواهیم داشت.
درخواست پلیس در پی تشدید آلودگی هوای تهران
رییس پلیس راهور تهران بزرگ هم اعلام کرد که ماموران پلیس با حداکثر ظرفیت با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی برخورد میکنند. سردار محمدحسین حمیدی، درباره آلودگی هوای تهران و برخورد پلیس با خودروهای آلاینده گفت: در موضوع آلودگی هوا طرح برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی اجرا و خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربینها و نیز ماموران پلیس راهور جریمه میشوند.
وی با بیان اینکه ماموران پلیس نیز علاوه بر دوربین، اقدام به برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی میکنند، گفت: گاهی ممکن است خودرویی دارای معاینه فنی هم باشد، اما دودزا بوده یا نقص فنی داشته باشد این خودروها نیز توسط ماموران اعمال قانون میشوند.
حمیدی با بیان اینکه چه آلودگی هوا باشد و چه نباشد، این رویه ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی است، گفت: اما طبیعی است که در شرایط آلودگی هوا پلیس راهور با حداکثر ظرفیت با این موارد برخورد میکند. توصیه ما نیز به شهروندان این است که در راستای مسوولیت اجتماعی خودشان هم که شده موارد دودزا بودن و آلایندگی وسایل نقلیه خود اعم از انواع خودرو و موتورسیکلت را رفع کنند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه نقص فنی و نداشتن معاینه فنی در وقوع برخی تصادفات نیز مؤثر است، گفت: در همین راستا نیز لازم است شهروندان حتما نسبت به دریافت معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند.
دغدغه اصلی ما «ذرات معلق» است نه دیاکسید گوگرد
معاون نظارت و پایش محیطزیست استان تهران هم با تاکید بر اینکه دیاکسید گوگرد به تنهایی بهعنوان دغدغه در کیفیت هوای تهران قلمداد نمیشود افزود: باید برای ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵میکرون چاره اندیشی کنیم.
محمد رستگاری، در تشریح روند افزایش دیاکسید گوگرد در هوای تهران گفت: افزایش آلودگی هوا تابع دو موضوع شرایط جوی و انتشار آلایندهها از منابع مختلف است. در حقیقت هنگامی که پایداری داشته باشیم تمام پارامترها افزایش پیدا میکنند، اما شدت این افزایش بستگی به حجم آلایندهها دارد.
وی افزود: در حال حاضر براساس شاخصهایی که جهانی هستند برای حفظ سلامت شاخص ۰ تا ۵۰پاک و ۵۰تا ۱۰۰ را قابل قبول اعلام میکنند؛ دیاکسید گوگرد در هوای بالا رفته، اما جز سه روز که چند ایستگاه موردی از ۱۰۰عبور کردن در بقیه روزها در رنج ۵۰تا۶۰ قرار داشته است لذا در حال حاضر دیاکسید گوگرد دغدغه جدی نیست و مشکل اصلی بحث ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵میکرون هستند.
رستگاری درخصوص ارتباط فعالیت صنایع و افزایش دیاکسید گوگرد نیز گفت: واحدهای عمده مصرفکننده سوخت فسیلی در تهران همچون سیمان تهران تعطیل هستند و نیروگاه بعثت نیز گاز استفاده میکنند لذا به نظر میرسد افزایش دیاکسید گوگرد ناشی از افزایش تجمعی روزهای گذشته هستند که به این آلایندگی اضافه شده است.
وی تاکید کرد: بیتردید اگر صنایع و منابع انتشارشان در تهران تعطیل نمیشدند اعداد برای دیاکسید گوگرد بسیار بالاتر میرفت، فعلا مشکل ما ذرات معلق با قطر متر از ۲.۵میکرون است برهمین اساس هرچند که باید دیاکسید گوگرد مورد توجه قرار گیرد، اما دغدغه اصلی ما نیست و در طول سال دیاکسید گوگرد اکثرا در شرایط پاک است. امروز باید برای ذرات معلق چارهاندیشی کنیم.
توصیههایی برای روزهای آلوده و کرونایی
شروع فصل سرد سال و افزایش غلظت آلایندههای هوا به علت وارونگی هوا و همزمانی کرونا با این موارد همگی دستبهدست هم دادهاند تا زمستان سختی پیش روی ما باشد، اما چگونه میتوانیم عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهیم.
بنابراین؛ توصیه میشود:
به منظور کاهش اثرات سوء ناشی از کرونا در زمان اپیدمی کرونا مرتبا وضعیت کیفیت هوای منطقه محل سکونت خود را از طریق رسانهها بررسی کنید.
در شرایط آلودگی هوا بهترین راه کاهش مواجه با آلایندهها، ماندن در خانه است که این موضوع در زمان اپیدمی کرونا به همراه رعایت فاصلهگذاری فیزیکی بسیار مهم است.
ضروری است هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنید.
هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنید و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهید.
غذاهای سرشار از ویتامین و آنتیاکسیدان شامل میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و از مصرف غذای چرب، فستفود و فرآوری شده خودداری کنید.
اگر در خانه از سیستمهای تهویه هوا استفاده میکنید فیلترهای آن را به موقع تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید.
استفاده از دستگاه تصفیه هوای دارای سیستم ازنساز و اشعه ماورای بنفش به هیچوجه توصیه نمیشود.
ضروری است از فعالیتهایی که باعث آلودگی هوا در فضای بسته میشود مانند روشن کردن شمع و عود خودداری کنید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *