ماجرای تغییر لوگوی موزه به کجا رسید؟
- فارس نوشت: روز دوشنبه ۸ دیماه نشست رسانهای ارائه گزارش درباره مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران و معرفی هویت بصری جدید موزه با حضور «رضا عابدینی» طراح آن برگزار شد.
عابدینی در این نشست با اشاره به «هویت دیداری پویا» که بسیاری از موزههای مدرن و معاصر دنیا از آن برخوردار هستند، به تمجید از لوگوی کنونی موزه هنرهای معاصر تهران پرداخت که در ابتدای دهه ۷۰ توسط جواد پویان طراحی شده است. او البته با ترسیم خطوطی نشان داد که پرسپکتیو بادگیرها (به عنوان نماد موزه) در این لوگو صحیح نیست.
وی سپس با نمایش نقشه هوایی موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد که بر اساس مربعی بدون گوشه، سعی در خلق هویت بصری جدید موزه هنرهای معاصر تهران کرده است.
نقشه هوایی موزه هنرهای معاصر و استفاده از مربع بدون گوشه برای طراحی هویت بصری جدید
در این نشست عنوان شد که از هویت بصری موزه در سربرگها، پوسترها، شبکههای اجتماعی و ... استفاده خواهد شد.
* نارضایتیها از لوگو جدید
یک روز پس از این برگزاری نشست، اعلام نارضایتیها از این هویت جدید در فضای مجازی آغاز شد. برخی در دفاع از نشان قبلی برآمدند و برخی هم با تشبیه آن به «کانل کولر» به استهزاء آن پرداختند.
عده دیگری عنوان کردند لوگوی قبلی توانایی توسعه را دارد و برای آن مثالهایی با ذکر شکل عنوان کردند.
کاربران دیگری، تغییر لوگوی جاافتاده و شناختهشده به یک لوگوی مدرن را اقدامی غیرعلمی دانستند. برخی هم با انتشار تصاویر از صفحات موزههای مهم دنیا از جمله لوورف تصریح کردند که این موزهها چیزی به نام هویت بصری ندارند و برای صفحه یک موزه، داشتن محتوا مهمتر از هویت بصری است.
کاربران دیگری هم طراحی هویت بصری جدید توسط عابدینی را بسیار بعید دانستند و عنوان کردند توقعشان از این چهره گرافیک ایران و جهان، بیش از اینهاست.
* تغییر لوگو منتفی است
به هر روی، پس از این اتفاقات، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران تأکید کرد همانطور که در نشست خبری هم گفته، نشان موزه تغییر نخواهد کرد و همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به نظر میرسد، نارضایتیها و اعتراضات در فضای مجازی از سوی کاربران عمومی و برخی کارشناسان گرافیک، موجب عقبنشینی مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران از تصمیم خود شده است.