صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیت الله اعرافی: تهذیب و تربیت به پایه عقلی و منطقی نیاز دارد

۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰:۰۸
کد خبر: ۶۸۸۶۷۰
دسته بندی‌: سیاست ، دفاعی و مقاومت
مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: کار تهذیبی - تربیتی شوق و احساس می‌خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می‌ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

بنا به اعلام حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در ارتباط تصویری با نشست معاونان تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مشهد، با بیان اینکه بشر به یافتن هویت معنوی و انسانی دعوت شده و این خودسازی همواره مطرح بوده است، گفت: برخی معتقد به عزلت و گوشه نشینی حداکثری هستند و به طور کلی دنیا را کنار می‌گذارند و فقط به آخرت می‌پردازند، بعضی نیز کار عبادی را تنها در امور محدود و حداقلی می‌دانند که نوعی از جریانات عملگراست و مبارزه را اصل و بحث‌های معنوی و عبادی را کم می‌شمرند و از مسیر خودسازی و تهذیب فاصله می‌گیرند.


مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: ما از قرآن و در مکتب اسلام و اهل بیت (ع) آموخته ایم که این دوگانه را باید به نحو احسن برنامه ریزی کرد و به شکل متناسب در کنار هم قرار بگیرند.

وی، درباره نظریه جمع دنیا و آخرت، درباره نمودها، نامه‌ها و تضاد‌های این دو عرصه، گفت: «تهذیب و تحصیل»، «فعالیت علمی، اخلاقی، روحی، معنوی و عبادی»، «خانواده و تهذیب»، «نظم، انضباط و تهذیب»، «آراستگی ظاهری و تهذیب»، «کار و اشتغال و تهذیب و فعالیت معنوی و اخلاقی»، «شئونات و تشریفات در روابط اجتماعی و روح معنوی و پاکی درون» و «مسائل سیاسی، اخلاقی و معنوی» از جمله همین امور است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: برخی اصل را تهذیب می‌دانند و مابقی را با نگاه تزاحمی و تعارضی به حداقل رسانده یا حذف کرده اند که نوعی معنویت گرایی نامعقول، ناپسند، شکل گرا و ظاهری است و در مقابل، نظریه دوم می‌باشد که به حداقل عبادت معتقد است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: همه این مباحث با نگاهی دیگر، نه تنها معارض نیست، بلکه ابزاری برای رشد و پیشرفت اخلاقی است. در واقع، مظاهر طبیعت طبق دیدگاه قرآن، می‌تواند منشأ تکامل و تعالی شود و آن را ابزاری در صحنه عمل و آزمایش به شمار آورد تا رشد اخلاقی و معنوی را به دست آورد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: بسیاری از استعداد‌های آدم زمانی بروز و ظهور می‌کند که به صحنه عمل آورده شود نه اینکه گوشه‌ای بنشیند.

وی ادامه داد: ورود به عرصه‌های تهذیبی که ابزاری برای رسیدن به کمال روحی و اخلاقی است، با هوشیاری، هوشمندی و... می‌تواند محقق شود که البته دعا، عبادت، مستحبات فردی و خلوت و محاسبه نفس نیز در این عرصه‌ها نیاز است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: عرصه‌های عمل مانند جهاد و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و ... با تهذیب می‌تواند با یکدیگر ترکیب شود که از دو نظریه اول جداست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معاونان تهذیب، نگهبان، هدایتگر و پیشتاز هستند، ابراز کرد: مدیر و سایر معاونان مدارس همراه امر تهذیب و تربیت هستند و تشکیلات نباید روح معنوی و اخلاقی را از انسان دور کند.

آیت الله اعرافی گفت: کار تهذیبی - تربیتی شوق و احساس می‌خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می‌ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان، سلیقه، اخلاق و عمل فرد را در فعالیت و برنامه ریزی تهذیب مهم دانست و رعایت توان متربیان و بکارگیری آنان را در مسائل اخلاقی و معنوی مهم برشمرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *