صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

زیر پله ای‌های مدرن!

۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰:۰۱
کد خبر: ۶۸۷۸۶۲
محصولات تقلبی این روز‌ها به شیوه‌های مدرنی به جای کالای اصلی به فروش می‌رسند.

- روزنامه خراسان نوشت: شاید تا همین چند وقت پیش، جعل پول کاغذی رایج‌ترین محصول تقلبی در کشور‌ها به شمار می‌رفت که با یک دستگاه تشخیص پول می‌شد تقلبی بودن آن را به راحتی تشخیص داد. اما متقلبان بیکار ننشستند و شروع به ساخت محصولات تقلبی با مارک‌های معروف کشور‌های مختلف کردند از لوازم خانگی گرفته تا مواد خوراکی و لوازم آرایشی! در چند وقت اخیر، چندین گزارش از شگرد‌های این کلاهبرداران که اجناس تقلبی را به نام جنس اصلی به مشتری می‌فروشند چاپ کرده ایم که برای نمونه می‌توان به خرید کارتن‌های خالی محصولات اشاره کرد.

آن‌ها با این کار اجناس بی مارک و تقلبی را با زدن مارک کارتن خالی خریداری شده در کارتن می‌گذارند و به اسم اجناس اصل به فروش می‌رسانند. البته هر حوزه‌ای که سود بیشتری داشته باشد کارگاه‌های زیر پله‌ای به سراغش می‌روند و نمونه تقلبی آن را می‌سازند و برای این که اعتماد مشتری‌ها را هم جلب کنند دست به اقداماتی می‌زنند. امروز ضمن معرفی برخی از شگرد‌های این زیرپله ای‌ها که به روش‌های مدرن مشتریانشان را فریب می‌دهند به راه‌های تشخیص اجناس اصل از تقلبی پرداخته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

تبلیغ‌های اینستاگرامی

در بسیاری از موارد، محصولات ساخته شده در زیر پله‌ها به دلیل این که کیفیت لازم را ندارند در تبلیغ‌های اینستاگرامی و تلگرامی به فروش می‌رود و شما بعد از خرید هیچ دسترسی به فروشنده ندارید تا خدای نکرده در صورت بروز مشکل، پیگیر خسارت‌های واردشده شوید.

در این روش تبلیغ با ویدئو‌هایی جذاب و ادعا‌های غیرواقعی، قربانی تشویق می‌شود که یک کد را به شماره‌ای مشخص شده پیامک کند. حالا کلاهبرداران با قربانی تماس می‌گیرند و محصول تقلبی را برایش ارسال می‌کنند. در کل این فرایند، نه مشخص است که این شرکت متعلق به کجاست و نه هویت مالکانش افشا می‌شود. در این روش فروشنده خیالش راحت است که شما برای پیگیری مشکلات زیادی خواهید داشت و در ضمن هویت فروشنده هم مشخص نیست و راه‌های پیگیری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

وب سایت‌های ساختگی

معمولا این کلاهبردار‌ها برای اعتبار دادن به محصولات تقلبی که زیرپله تولید می‌کنند به جز ادعا‌های عجیب و غریبی که درباره محصول شان دارند، نیاز به این دارند که بگویند ما نماینده یک شرکت معتبر خارجی هستیم به همین دلیل اقدام به طراحی یک وب سایت می‌کنند و ضمن معرفی دروغین خود به عنوان یک نماینده از برند خارجی، محصولات تقلبی شان را به فروش می‌رسانند.

متاسفانه در میان این محصولات دارو هم دیده می‌شود که خدای نکرده ممکن است جان افراد را هم به خطر بیندازد. در این روش هم شما تنها یک سایت طراحی شده را دارید که هیچ ربطی به برند اصلی ندارد و کلاهبرداران فقط با استفاده از یک وب سایت ساخته شده شبیه به وب سایت برند اصلی شما را گول زده اند.
کالای زیر پله‌ای و به خطر افتادن سلامت مردم

معمولا مهم‌ترین خطر کالا‌های زیر پله‌ای به مخاطره انداختن سلامت مردم است، تنها محصولات غذایی و بهداشتی سلامت مردم را به خطر نمی‌اندازد بلکه لوازم خانگی هم می‌تواند به دلایلی از جمله احتمال آتش سوزی و ... سلامت مردم را به خطر بیندازد. این در حالی است که مصرف کننده بی اطلاع از این خطرات احتمالی است.

۱- تولید، بسته بندی، انبارداری و حمل و نقل این کالا‌ها هرگز در شرایط استاندارد نبوده و نیست بنابراین می‌تواند بسیار بسیار خطرناک و تهدیدی جدی برای سلامت مصرف کنندگان باشد.

۲- در اکثر مواقع به خصوص در کالا‌های رنگی آرایشی به دلیل بسیار ارزان‌تر بودن از رنگ‌های صنعتی و آلوده به فلزات سنگین مانند جیوه، سرب و آرسنیک استفاده می‌شود که سرطان زایی اثبات شده دارد و سلامت مصرف کننده را به خصوص در آینده به خطر می‌اندازد.

۳- در بسیاری از موارد به ویژه در کالا‌های رنگی به دلیل ارزانی از حلال‌های بسیار خطرناک استفاده می‌شود که تهدیدی جدی است برای سلامت مصرف کننده فریب خورده.

۴- به علت رعایت نشدن استاندارد‌های ذکر شده در بند یک متقلبان برای فرار از بروز آلودگی‌های احتمالی مجبورند یا از مقادیر بالای نگهدارنده یا از انواع ممنوعه آن استفاده کنند که در هر دو صورت بسیار خطرناک است.

روش‌های شناسایی اجناس زیر پله‌ای

ارتقای فناوری متاسفانه باعث شده قاچاقچیان و جاعلان، توان جعل بسیار دقیق کالا‌ها را که مشابهت فراوانی با کالای اصلی دارد، داشته باشند. جاعلان به انواع ماشین‌های چاپ، بسته بندی، طراحان زبده، اسانس‌های مشابه و... دسترسی دارند و در برخی از مواقع کالای جعل شده حتی برای تولید کننده اصلی کالا نیز در نگاه اول قابل شناسایی نیست و با بررسی تخصصی و کارشناسانه می‌توان به تفاوت‌های موجود پی برد. با این حال برای شناخت کالای اصل از کالای تقلبی راه‌هایی وجود دارد که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته همیشه به تفاوت قیمت فاحش میان دو نمونه مشابه شک کنید.

محصولات سلامت محور:

۱- برای پیگیری محصولات سلامت محور از جمله دارو، مواد غذایی و لوازم آرایشی تولید داخل، کافی است کد دو رقمی را که برای مجوز ساخت روی محصول درج شده پیگیری کنید. این کد منحصر به فرد برای دانشگاه علوم پزشکی هرشهر است. به عنوان مثال کد ۴۰ مربوط به کاشان و کد ۳۹ مختص قم است. اگر پیش کد محصول با محدوده آدرسی که روی برچسب درج شده مطابقت نداشته باشد می‌توان به مجوز آن شک کرد.

۲- برای محصولات وارداتی هم باید شماره پیگیری ۱۶ رقمی درج شده روی لیبل مجوز بهداشتی را که روی تمام محصولات سلامت محور وارداتی درج شده برای شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرد و منتظر پاسخ ماند در صورت تایید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که به پیامک شما پاسخی داده نشد، بهتر است با شماره تلفن گویای ۶۱۸۵- ۰۲۱ یا وب سایت www.ttac.ir برای تعیین اصالت کالا مراجعه کرد.

لوازم خانگی:

۱- در محصولات لوازم خانگی حتما شماره سریال درج شده روی محصول را با شماره سریال روی کارتن مطابقت دهید در صورت مغایرت، مطمئن باشید که شما در حال خرید جنس تقلبی هستید.

۲- اجناسی که روی آن‌ها عکس پرچم سازنده کشور به صورت چاپی یا برچسب خورده باشد قطعا فیک محسوب می‌شوند، زیرا هیچ برند معتبری، عکس پرچم را روی کالای خود نمی‌زند.

۳- زدن برچسب‌های اضافی و زیاد و فانتزی روی بدنه دستگاه حاکی از فیک بودن کالاست.

۴- اگر دیدید کیفیت چاپ متن روی دستگاه پایین هست و با ناخن پاک می‌شود قطعا فیک است، زیرا محصولات اورجینال در هر برندی با بهترین کیفیت چاپ زده می‌شوند.

نظارت‌ها را بیشتر کنید

از آن جایی که روز به روز کلاهبرداران برای فروش کالا‌های تقلبی شان دست به کار‌های جدیدی می‌زنند و همچنین پیدا کردن افراد و شرکت‌های پشت این کسب و کارها، کار راحتی نیست به نظر می‌رسد باید کمیته ویژه‌ای برای این موضوع در نظر گرفت. در ضمن می‌توان با استفاده از ظرفیت خود اتحادیه‌ها و رصد تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام می‌شود، در راه کاهشِ محصولات تقلبی گام برداشت قبل از آن که خدای نکرده اتفاق بدی رخ دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *