صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آمار دقیقی از تردد و حمل و نقل در تهران نداریم

۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹:۵۶
کد خبر: ۶۸۷۱۲۲
آرش حسینی میلانی گفت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حدود ۲۱ ایستگاه سنجش آلودگی و سازمان محیط‌زیست نیز تعدادی ایستگاه دارد، اما متاسفانه این آمار با میزان و وضعیت ترافیک و حمل و نقل پشتیبانی نمی‌شود و برای سیاستگذار و تصمیم‌گیر و دستگاه‌هایی که در حوزه کنترل ترافیک شهر تهران فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند به صورت علمی اثربخشی سیاست‌هایی که اعمال می‌شود و کاستی‌های آن را ارزیابی کنند.
سید آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، درخصوص دلایل روند رو به تزاید آلودگی هوا در تهران به میزان گفت: مسئله آلودگی هوا در تهران تا حدودی تابع شرایط جوی است. تهران به خاطر موقعیت توپوگرافی که دارد و اینکه در احاطه کوه‌ها قرار گرفته، امکان تخلیه این آلودگی از شهر وجود ندارد و طبیعتا ظرفیت تهویه طبیعی این شهر وابسته به نوع شرایط اقلیمی است.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر آلودگی هوا اظهار داشت: امسال هواشناسی هشدار داده بود که پاییز خشک‌تری را نسبت به گذشته در پیش خواهیم داشت که از این موهبت طبیعی برخوردار نبودیم و همین مسئله بر افزایش تعداد روز‌های ناسالم موثر بوده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به افزایش تعداد خودرو‌های فرسوده در شهر تصریح کرد: تعداد وسایل حمل و نقلی فرسوده اعم از موتورسیکلت‌ها، خودرو‌های دیزلی سنگین و همینطور سواری‌های فرسوده متاسفانه در شهر در حال افزایش هستند و آلایندگی این‌ها چند برابر خودرو‌های عادی است. تعداد این ناوگان فرسوده به این دلیل که چرخه اسقاط خودرو در کشور متوقف شده و این‌ها مثل سابق از مجموعه خارج نمی‌شوند، طبیعتا آلایندگی تولید شده توسط آن‌ها در شهر تاثیر می‌گذارد.

حسینی میلانی ادامه داد: بحث سومی هم که این روز‌ها مطرح است استفاده از سوخت‌های غیرپاک مانند گازوئیل بی‌کیفیت و مازوت در صنایع اطراف تهران است که اگر اینطور باشد این مسئله هم در آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به شرایط کرونایی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط کرونا از یک طرف ما مثل سابق ظرفیت حمل و نقل عمومی را به صورت کامل نمی‌توانیم استفاده کنیم و بازدارندگی طرح ترافیک در شهر از دست رفته و مردم به ناچار بیشتر از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند. با وجود خلوتی نسبی در روز‌های نخست ماه آذر باز هم شاهد روز‌های آلوده بودیم که این نشان می‌دهد پارامتر‌های مختلفی برای این قضیه وجود دارد.

رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری با بیان اینکه در بحث ترافیک و حمل و نقل ما باید به یک حد مناسبی از آگاهی چه در سطح عمومی و چه در سطح تخصصی برسیم، ابراز داشت: وقتی که در شهر وضعیت قرنطیه اعلام می‌شود، اقتضا آن است که ترافیک در سطح شهر کاهش پیدا کند. متاسفانه آمار دقیق و قابل اتکایی از تردد و حمل و نقل در کل شهر به ویژه در مناطق مرکزی منتشر نمی‌شود یا وجود ندارد که بتوانیم آن آمار‌ها را با وضعیت آلایندگی‌ها مرتبط کنیم.

حسینی میلانی با بیان اینکه ما شبکه خوبی برای پایش وضعیت آلودگی هوا داریم، ابراز داشت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حدود ۲۱ ایستگاه سنجش آلودگی و سازمان محیط‌زیست نیز تعدادی ایستگاه دارد، اما متاسفانه این آمار با میزان و وضعیت ترافیک و حمل و نقل پشتیبانی نمی‌شود و برای سیاستگذار و تصمیم‌گیر و دستگاه‌هایی که در حوزه کنترل ترافیک شهر تهران فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند به صورت علمی اثربخشی سیاست‌هایی که اعمال می‌شود و کاستی‌های آن را ارزیابی کنند.

وی با اشاره به تذکر خود در شورای شهر بیان کرد: این موضوعی است که من در تذکری که در جلسه علنی شورای شهر داشتم، بر آن تاکید کردم که حتما ما باید شاخصی مشابه شاخص کیفیت هوای تهران (یا همان که به اختصار AQI نامیده می‌شود) باید برای ترافیک هم شاخص TQI را داشته باشیم. من البته اطلاع دارم که مقدمات تولید این شاخص فراهم شده و امیدوارم هر چه سریع‌تر شاخص منتشر شود و در بین مردم آگاهی‌رسانی مطلوبی صورت بگیرد.

این عضو هیات رییسه شورای شهر افزود: در این صورت ما می‌توانیم در درجه اول رفتار‌های ترافیکی خودمان را بشناسیم که بعد بتوانیم مدیریتش کنیم، چون اگر شناخت روی رفتار ترافیکی وجود نداشته باشد اینکه بتوانیم اثربخشی به موقع آن‌ها را بسنجیم، دور از انتظار خواهد بود.
 
بیشتر بخوانید:

حسینی میلانی درباره گمانه‌زنی‌هایی که در مورد استفاده از سوخت‌های آلاینده در صنایع اطراف تهران به وجود آماده یادآور شد: مرجع رسمی اینکه اعلام کند آیا سوخت ناپاک مانند مازوت یا گازوئیل غیراستاندارد در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و کارخانجات استفاده می‌شود، سازمان حفاظت از محیط زیست است. اتفاقا در مورد اعلام این موضوع هم مسئولیت حقوقی دارند و باید بر اساس پایش‌هایی که خودشان دارند، این مسئله را اعلام کنند. در سال گذشته و در فصل سرما براساس آنچه که سازمان محیط‌زیست اعلام کرد، در صنایع و نیروگاه‌های جنوب تهران از مازوت استفاده شده بود. درباره تعداد روز‌هایی که مازوت یا گازوئیل استفاده شده و حجم و کیفیت این گازوئیل اتفاقا افکارعمومی و رسانه‌ها باید پیگیری کنند تا مشخص شود در سال گذشته کمیت این شاخص‌ها به تفکیک هر یک از صنایع چقدر بوده است.
 
حسینی میلانی ادامه داد: البته شهرداری از طریق بند بیست ماده پنجاه و پنج می‌تواند با صنایع مزاحم در بافت شهری برخورد کند و در سال گذشته هم نمونه‌هایی بوده که صنایع مزاحم را که بیشتر در کلاس کوچک یا متوسط بوده‌اند را از بافت شهری خارج کرده است، ولی صنایع بزرگ قطعا نیاز به برنامه‌ریزی راهبردی و تامین اعتبارات دارد.

وی با بیان اینکه یکی از راهکار‌های این موضوع، استفاده از منابعی است که خوشبختانه برای صندوق ملی محیط‌زیست اخیرا ایجاد شده است، یادآور شد: این صندوق از طریق منابعی که در اختیار دارد می‌تواند وام‌های ارزان قیمت بدهد برای اینکه این جابه‌جایی صنایع صورت بگیرد. برخی از این صنایع می‌توانند با تغییر و اصلاح فرایند‌ها به فعالیتشان ادامه دهند، اما این موضوع سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبد. استانداری و سایر دستگاه‌ها باید برای این مساله برنامه ریزی داشته باشند و تلاش کنند که آثار زیان بار این صنایع را کاهش دهند.

به گفته سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط‌زیست، امسال زمستان سردتری در پیش است و احتمال اینکه به دلیل شرایط سختی که کشور دارد، ما با افت بیشتر فشار گاز مواجه شویم، بیشتر است و طبیعتا تامین سوخت گاز برای بخش شهری اولویت دارد و ممکن است صنایع و نیروگاه‌ها تحت همان فشاری که پارسال بودند، قرار بگیرند. طبیعتا در این شرایط احتمال مازوت‌سوزی و استفاده از گازوییل کم‌کیفیت وجود دارد.

وی اضافه کرد: نکته‌ای هم که من در شورای شهر متذکر شدم به جنبه پیشگیری موضوع برمی‌گردد. به خصوص اینکه در آذر ماه مشاهده شد، در برخی از ایستگاه‌های مناطق جنوبی شهر ناگهان میزان دی اکسید گوگرد ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش پیدا کرده که این ممکن است مرتبط با منابع آلاینده ثابت کوچک و پراکنده هم باشد.

حسینی میلانی با بیان اینکه نگرانی‌ای که در شورای شهر مطرح است آن است که با توجه به تدام همان روند‌هایی که در سال گذشته بوده و بعضا ممکن است امسال تشدید شود استفاده از سوخت مازوت ممکن است رخ دهد، عنوان کرد: نکته دوم این است که الان استانداری تصویب کرده در صنایع و نیروگاه‌ها از گازوئیل با کیفیت خوب استفاده شود که این خیلی مهم است، زیرا باید آسیب‌های محیط زیستی را به حداقل رساند. این مطالبه همه مردم و شورای شهر است که سازمان محیط زیست این مسئله را پیگیری کند که حتما از سوخت پاک یا حداقل از سوخت تمیزتری استفاده شود.

وی با بیان اینکه در آذر ماه شواهدی در مناطق جنوبی شهر برای استفاده از سوخت‌های ناپاک مشاهده شد که ما براساس آن هشدار دادیم، گفت: فعلا مسئولان سازمان محیط‌زیست می‌گویند تاکنون از مازوت استفاده نشده که این یک اطمینان خاطر موقتی ایجاد می‌کند، ولی قطعا در زمستان نیاز است تا سازمان حفاظت از محیط‌زیست اولا پایش و مانیتورینگ را به صورت جدی انجام دهد و بعد نتایجش را به صورت شفاف به مردم اعلام کند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر نظارت همه‌جانبه بر صنایع آلاینده اطراف تهران تصریح کرد: سازمان محیط‌زیست در کارخانجات اطراف تهران، پایش آنلاین دارد و در دودکش این کارخانه‌ها سنسور قرار داده و در لحظه میزان آلاینده‌ها دیده شود، این اطلاعات بسیار مهم است و باید منتشر شود تا بدانیم مثلا فلان کارخانه سیمان میزان تولید دی اکسید گوگردش در حد مجاز است یا خیر. این باعث اطمینان خاطر است که قطعا صنایع منبع آلودگی نیستند و این‌ها از گاز با کیفیت استفاده می‌کنند. اما اگر این اطلاعات منتشر نشود و شفاف‌سازی صورت نگیرد، مردم حق خواهند داشت که بپرسند این آلودگی‌ها از کجا آمده است.

حسینی میلانی با بیان اینکه تمام تقصیر آلودگی هوا متوجه صنایع بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: ما تعداد زیادی صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی در حریم جنوبی شهر تهران داریم که این‌ها اتفاقا به خاطر کوچک بودن و پراکندگی ممکن است در وهله اول به چشم نیایند، ولی این صنایع کوچک اگر از سوخت مازوت استفاده کنند، چون تعدادشان قابل توجه است در آلودگی هوا می‌توانند سهم داشته باشند. اگر سازمان محیط‌زیست کمبودی از نظر تجهیزات لجستیک و اعتبارات در زمینه پایش و مانیتورینگ دارد، ما در شهرداری و شورای شهر می‌توانیم کمک کنیم تا بتوانیم از این فصل سرد و سخت در این شرایط شیوع کرونا به سلامتی عبور کنیم.

وی درباره مقررات مربوط به جانمایی مراکز صنعتی و کارخانه‌ها در حریم شهری ابراز داشت: بسیاری از صنایع در دهه‌های گذشته در فاصله ایی مشخص از مرکز تهران مستقر شدند و در آن زمان‌ها محدوده تهران به گستردگی امروز نبوده، اما با گسترش بافت شهری و همسایگی با این صنایع ما با مشکلات و پیامد‌هایی مواجه شدیم. برخی از این صنایع هم فرسوده هستند و چندین دهه از عمرشان گذشته است. در تمام دنیا متولیان صنعت هزینه و فایده را می‌سنجند که اگر بخواهند یک صنعت فرسوده و آلاینده‌ای را در کنار شهر نگه دارند که آسیب‌های بهداشتی به مردم وارد می‌کند آیا این به صلاح شهر هست یا خیر.

رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در همه جا متولین این امور برنامه‌هایی برای جابه‌جایی این صنایع دارند، عنوان کرد: در کشور ما هم دولت باید کمک کند و منابع ارزانی را به این موضوع اختصاص مدهد تا این صنایع جابه‌جا شوند و در یک محدوده‌های ایمن‌تری نسبت به شهر‌ها قرار بگیرند. در مورد صنایع تهران هم واقعا بعضی از آن‌ها فرسوده هستند و دولت باید یک برنامه‌ریزی جدی برای این‌ها داشته باشد. این‌ها البته خارج از محدوده شهری هستند و هیچ یک از صنایع اینچنینی مجاز به فعالیت در محدوده شهری نیستند، ولی به دلیل مجاورتی که دارند فضای شهری تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *