صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین اخبار از جشنواره تئاتر عروسکی/کتاب «مهارت کارگردان» منتشر شد

۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۸۶۸۹۶
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

- پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویدادهای مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

کتاب «مهارت کارگردان» منتشر شد

کتاب «مهارت کارگردان: کتابچه راهنمای تئاتر» به نویسندگی کیتی میچل کارگردان صاحب نامه تئاتر انگلستان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کتاب «مهارت کارگران: کتابچه راهنمای تئاتر» نوشته کیتی میچل (کارگردان نام‌دار انگلیسی) با برگردانِ فارسیِ سکینه عرب‌نژاد و ویرایش تخصصی و ادبی رضا کوچک‌زاده توسط کانون کارگردانان خانه تئاتر منتشر شد.

این کتاب که یکی از منابع معتبر در حوزه کارگردانی تئاتر محسوب می‌شود زیر نظر شورای پژوهش کانون کارگردانان خانه تئاتر در ۴۹۰ صفحه از سوی انتشارات نوآزما و با همکاری خانه تئاتر و کانون کارگردانان منتشر و از هفته‌ی آینده به بازار نشر عرضه می‌شود.

چگونه نمایشنامه‌ای از رادی را کارگردانی کنیم

مسعود طیبی کارگردان و نویسنده تئاتر تجربیات خود از همنشینی با اکبر رادی و کارگردانی آثار او را در قالب کتاب «بر صحنه آبی: چگونه نمایشنامه‌ای از اکبر رادی را کارگردانی کنیم؟» گردآوری کرده است که به تازگی توسط انتشارات نشرنو وارد بازار کتاب شده است.

این مدرس دانشگاه درباره ضرورت تالیف این کتاب گفت: تا به حال به نحوه کارگردانی، شیوه و ساختار کارگردانی آثار اکبر رادی پرداخته نشده است در حالی که در همه دنیا درباره چگونگی کارگردانی آثار بزرگان درام خود کتاب‌های فراوانی نوشته و یا می‌نویسند. اکثر کتاب‌هایی که درباره رادی نوشته شده معطوف به تحلیل آثار درام و نمایشنامه‌های او است اما به طور خاص به چگونگی کارگردانی آثار وی نمی‌پردازد.

وی افزود: کتاب حاضر بر مبنای ۲ محور، بررسی علمی آثار رادی از منظر کارگردانی که قبلاً بسیار محدود بدان پرداخته شده و همچنین بیان تجربیات خود من از کارگردانی نمایشنامه‌های این استاد بزرگ نمایشنامه نویسی نوشته شده است.

طیبی در بخشی از این کتاب به تمایز ادبیات نگارشی اکبر رادی با سایر نمایشنامه نویسان اشاره کرده و کلام آهنگین رادی را که بر بستر وسیع دایره واژگانی او گسترده است، عامل موثری در به تصویر کشیدن شخصیت‌های متمایز در نمایشنامه‌های او توصیف می‌کند.

اکبر رادی (۱۳۱۸ - ۱۳۸۶) نویسنده معاصر ایرانی اهل رشت، جامعه شناس و نمایشنامه‌نویس چیره دستی بود که در آثارش به مسائل اجتماعی زمان خود توجهی عمیق و موشکافانه داشت.

مسعود طیبی تاکنون نمایش‌های «در مه بخوان»، «آهنگ های شکلاتی»، «کاکتوس»، «صیادان»، «خانمچه و مهتابی» و … را از این نمایشنامه‌نویس روی صحنه برده است.

همکاری موسسه هنرمندان پیشکسوت و موسسه فرهنگی «اکو»

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشسوت در دیدار با سرور بختی، رییس موسسه فرهنگی اکو با توضیحاتی درباره اعضای این موسسه اظهار کرد: اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت، هنرمندان رشته‌های مختلف در حوزه‌های ادبیات، نمایش و سینما، موسیقی، هنرهای زیبا و هنرهای سنتی و غیره هستند که بالای ۶۰ سال سن دارند و گواهینامه درجه یک هنری را از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در ایام شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا شاید بتوان از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز بیشتر استفاده کرد اظهار کرد: می‌توان برنامه‌هایی را طراحی کرد تا دوستان هنرمند کشورهای مختلف با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند و انتقال تجربه صورت گیرد. از این رو که نمی‌توان فعالیت‌های فرهنگی و هنری را تعطیل کرد. مردم با وجود بیماری کرونا و ماندن در قرنطینه احساس نیاز بیشتری می‌کنند، پس بهتر است خوراک فرهنگی و هنری بیشتری ارائه کرد که با ذات آن‌ها نیز همسازی دارد.

حسینی‌پور با اشاره به نحوه همکاری‌های مشترک موسسه هنرمندان پیشکسوت با موسسه «اکو» توضیح داد: برگزاری بزرگداشت برای مفاخر کشورهای مختلف که مردم روی آن‌ها اجماع داشته باشند یکی از موارد همکاری این دو موسسه است. به هر ترتیب در ایران ظرفیت فرهنگی و هنری بسیار گسترده‌ای وجود دارد و انتظار نیز می‌رود که همیشه در این حوزه خلاقیت موجود باشد. هر اندازه دولت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کنند در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است؛ ما هرچه داریم از نسل‌های گذشته داریم و موظف هستیم آن را حفظ کرده و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

تعریف همکاری‌های مشترک فرهنگی در روزهای کرونایی

سرور بختی مدیر موسسه «اکو» نیز در سخنان خود با اشاره به اهداف تعیین شده در اساسنامه این مجموعه فرهنگی گفت: هدف ما این است که ارتباط گسترده‌ای را میان فرهنگیان کشورهای مختلف که مشترکات فرهنگی بین آن‌ها وجود دارد برقرار کنیم. ما باید از این مشترکات فرهنگی که میراث گرانبهایی است درست استفاده کنیم تا به همراهی مردم به صلح بیشتری دست یابیم. موسسه فرهنگی اکو در این مسیر با موسسه‌های فرهنگی کشورهای مختلف همچون موسسه هنرمندان پیشکسوت که از موسسه‌های مرجع و شناخته شده ایران بزرگ است همکاری خواهد کرد. این وظیفه ماست و ما از چنین همکاری‌هایی استقبال کرده و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های یکدیگر برای رسیدن به اهداف خود بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا نمی‌تواند برنامه‌های فرهنگی را به سمت تعطیلی ببرد بیان کرد: ما نیز برای اینکه در این ایام از فعالیت باز نمانیم تمام نشست‌ها، میزگردها، معرفی کتاب، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های خود را به صورت مجازی برگزار کردیم و امیدواریم با همکاری موسسه هنرمندان پیشکسوت سلسله برنامه‌هایی این چنینی را در سطح بزرگ‌تری برگزار کنیم. به عنوان نمونه گالری موسسه اکو به صورت مجازی آمادگی برگزاری نمایشگاه‌هایی را با حضور هنرمندان ایران و تاجیکی دارد.

رییس موسسه فرهنگی اکو همچنین عنوان کرد: ما برای همکاری با موسسه هنرمندان پیشکسوت و برگزاری مراسم مختلف آماده هستیم. در همین راستا می‌توانیم از برنامه‌های شما حمایت اطلاعاتی نیز داشته باشیم و برنامه‌های موسسه هنرمندان پیشکسوت را به کشورهای مختلف اطلاع رسانی کنیم.

اعلام مهلت ارسال پایان‌نامه‌های برتر به جشنواره نمایش عروسکی

مهدی حاجیان دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک مهلت ارسال پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی را تا ۲۰ دی‌ماه اعلام کرد.

وی ضمن اعلام این خبر افزود: ستاد برگزاری جشنواره این بخش را به منظور حمایت از دانش‌آموختگان نمایش عروسکی و تسهیل ورود آنها به عرصه نمایش حرفه‌ای در نظر گرفته است.

حاجیان با اشاره به شیوه شرکت در بخش پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی ادامه داد: همانگونه که در فراخوان جشنواره اعلام شده است، دانشکده‌های تئاتر سراسر کشور می‌توانند پایان‌نامه‌های برتر نمایش عروسکی دانشجویان خود را که در فاصله زمانی یکم شهریور ۱۳۹۷ تا پایان اسفند ۱۳۹۸ ارائه شده است جهت انتخاب نهایی به ستاد جشنواره معرفی کنند.

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک درباره نحوه ارسال پایان‌نامه‌های برتر نیز توضیح داد: متقاضیان این بخش می‌بایست ۵ نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری نمایش خود را در فرمت قابل پخش به همراه تاییدیه مدیر گروه دانشکده به دبیرخانه ارسال کنند.

راه‌های برقراری تماس با دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک واقع در تهران، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، کوچه مهبد، پلاک ۱۰، طبقه دوم، شماره تماس‌های ۰۲۱۶۶۷۵۶۴۹۶ و ۰۲۱۶۶۷۱۰۷۰۲ و ۰۹۳۵۳۸۰۱۹۸۲ و سایت https://tehranmobarak.theater.ir/ است.

در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از سلامت گروه‌های نمایشی و مخاطبان، بیشتر بخش‌های هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیری زنده‌یاد گلزار محمدی در اسفندماه سال جاری، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار می‌شود.


برچسب ها: تئاتر تئاتر شهر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *