صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پای مازوت در میان است؟

۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰:۰۲
کد خبر: ۶۸۶۳۹۶
با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، دورکاری کارمندان و محدودیت‌های کرونایی، همچنان در شهر‌های بزرگ همچنان حال هوا بد است.

- روزنامه خراسان نوشت: حتما شما هم این روز‌ها از هوای آلوده‌ای که استشمام می‌کنید حس بدی دارید و سردرگم مانده اید که چرا در روز‌هایی که محدودیت‌های کرونایی است و طبق گفته مسئولان، تردد کاهش پیدا کرده همچنان حال هوا بد است!

اگر بخواهیم فقط درباره شهر تهران حرف بزنیم از ابتدای امسال تا دیروز، هوایش فقط ۱۵ روز پاک بوده و ۱۸۵ روز قابل قبول، درعوض ۷۴ روز هوای این شهر برای گروه‌های حساس ناسالم بوده و دو روز هم کلا ناسالم برای همه. حالا این سوال پیش می‌آید که چرا در سالی که با وجود ممنوعیت تردد شبانه خودرو‌های شخصی، دورکاری بخشی از کارمندان، تعطیلی برخی کسب و کار‌ها و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و در نتیجه کاهش رفت و آمد‌ها در شهر‌ها باز هم هوای آلوده شهر‌های بزرگ را رها نمی‌کند. امروز قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

سخت گیری‌های بیشتر

حسین شهید زاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران می‌گوید: استاندارد‌های محاسبه کیفی هوای شهر تهران از ابتدای امسال تغییر کرده و محاسبات سخت گیرانه‌تر شده به طوری که اگر غلظت آلاینده ذرات معلق پیش از این تا رسیدن به عدد ۱۵ پاک تلقی می‌شد اکنون این رقم به ۱۲ کاهش یافته، بنابراین دستیابی به روز‌های پاک سخت‌تر شده است.

متهمان سابق

یک زمانی انگشت اتهام به سمت بنزین‌های غیراستاندارد بود و زمانی هم به سمت خودرو‌های فرسوده و حتی نو که باز هم آلایندگی دارند و تقریبا این ترجیع‌بند همه اظهارنظر‌ها بود که وقتی هوا سرد می‌شود در شهر‌های پرجمعیت چاره‌ای جز به تماشا نشستن وارونگی دما و آلودگی هوا نیست. اما درکنار موتورها، تاکسی ها، خودرو‌های فرسوده و کامیون‌ها منابع ثابت هم نقش مهمی در آلودگی هوا دارند؛ منابعی مثل صنایع و نیروگاه‌ها که قادرند تا ۳۰ درصد ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون تولید کنند.

این را بگذارید کنار پالایشگاه‌ها و پایانه‌های اتوبوس که به ترتیب ۴ و ۲ درصد در آلوده کردن هوای تهران نقش دارند. حدود یک هفته پیش هم سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره آلودگی هوای تهران در توئیتر نوشت که «سهم قابل توجهی از ‫آلودگی هوای پایتخت یا ناشی از ‫کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های برق اطراف تهران یا ناشی از ‫فرسودگی ناوگان حمل ونقل است». ‬‬‬‬‬‬‬‬‬

پای مازوت در میان است؟!

برخی از کارشناسان و البته تعدادی از اعضای شورای شهر تهران دلیل آلودگی هوا را سوختن مازوت اعلام کرده اند. جام جم به نقل از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نوشته است که «چون به دلیل تحریم‌ها برای مازوت کشور خریداری نداریم و ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده، مجبوریم مازوت‌های مازاد را در شهر‌ها بسوزانیم».

شاید به همین دلیل هم زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خطاب به مسئولان گفته: «با چه تدبیری به جای ساخت و ایجاد انبار‌های جدید برای نگهداری مازوت از ریه‌های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود.» با این حال وزارت صمت، سازمان محیط زیست و شرکت پخش فراورده‌های نفتی تهران در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند.


برچسب ها: تهران آلودگی هوا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *