صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«کلوپ» در مسیر تبدیل شدن به یک برند تبلیغاتی

۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰:۰۲
کد خبر: ۶۸۵۷۵۵
یورگن کلوپ با قهرمانی متعدد، به پدیده‌ای در جهان فوتبال تبدیل شده و اکنون با قرارداد‌های تجاری متعدد به یک چهره تبلیغاتی تبدیل شده است.

- ورزش سه نوشت: این مربی کاریزماتیک آلمانی، اما پیش از این هم یک چهره تبلیغاتی بود. او حالا قرارداد‌های تجاری متعددی دارد که بر خلاف بازیکنان، برای یک مربی فوتبال اتفاق رایجی نیست.

اغلب مربیان فوتبال درآمدشان محدود به دستمزدی است که از باشگاه کارفرمای خود دریافت می‌کنند. درآمد‌های تجاری معمولاً سهم کمتری از کل درآمد آن‌ها دارد. هر چند یورگن کلوپ که قراردادش با لیورپول را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کرده، با دستمزد سالیانه ۱۰ میلیون پوند جزو پردرآمدترین مربیان انگلیس است، اما نکته قابل توجه درمورد سرمربی سابق بوروسیا دورتموند، میزان درآمد‌های تجاری اوست.

کلوپ کارش را به عنوان مربی سال ۲۰۰۱ در باشگاه کوچک ماینس شروع کرد و این تیم را با فوتبالی شگفت‌انگیز و نو در آلمان، به دسته اول بوندس‌لیگا رساند.

او سال ۲۰۰۸ سرمربی بوروسیا دورتموند شد و با این تیم دو سال پیاپی بالاتر از بایرن مونیخ قهرمان آلمان شد. در نهایت هم در سال ۲۰۱۵ به لیورپول رفت و جانشین برندن راجرز شد و بعد از قهرمانی در اروپا به انتظار ۳۰ ساله این باشگاه پرطرفدار برای قهرمانی در لیگ برتر پایان داد.

*جراحی زیبایی برای برندسازی

در این ۱۸ سال کلوپ با فوتبالی جذاب و موفق، واکنش‌های پرشورش کنار زمین، رفتار خودمانی و راحت و اظهارنظر‌های صادقانه و روراست، طنز دلنشین و سخنان نغزش، به یک برند شخصی جذاب تبدیل شده است.

او آگاهانه به این برند می‌رسد و آن را مدیریت می‌کند. به عنوان نمونه کلوپ در دوران مربیگری بوروسیا دورتموند همواره کلاهی به سر داشت که روی آن کلمه "Pöhler" نوشته شده بود. حتی اغلب آلمانی‌ها هم باید معنی این لغت را جست‌وجو کنند. در زبان محلی منطقه کارگری "رور" که دورتموند هم در آن واقع شده، به بازیکنان فوتبال خیابانی "پولر" گفته می‌شود. او با این کلاه سعی داشت بر وجه خودمانی و فوتبالی شخصیت‌اش تاکید کند.

کلوپ در این مدت حتی تلاش کرده با تغییر هدفمند ظاهر خود به این برند شخصی بیشتر هم برسد و آن را را از لحاظ زیبایی‌شناسی نیز جذاب‌تر کند. چند سال پیش او ابتدا مو کاشت و سپس دندان‌هایش را با عمل زیبایی سفید کرد. حتی مدل قالب‌های عینک اش هم به‌روز‌تر است. همه این اقدامات هدفمند و در جهت بهبود این برند شخصی جذاب بوده است.

برند یورگن کلوپ حالا آن قدر جذاب است و در بازار جواب می‌دهد که شرکت‌ها تمایل دارند از طریق پیوند با این برند در بازاریابی به اهداف خود برسند.

کلوپ در یکی از تبلیغات بانک آلمانی فولکس‌بانک سال ۲۰۱۲ بعد از دومین قهرمانی‌اش با بوروسیا دورتموند گفته بود: "من به این اعتقاد ندارم که ترس از شکست تو را بیشتر از اشتیاق به بردن به یک برنده تبدیل می‌کند. این اشتیاق به بردن است که طمع را در تو بیدار می‌کند. "

هرچه که گذشته کلوپ جذابتر هم شده است. این بخشی از مربیگری و ذات و نمایش در فوتبال است.

*نجوای کلوپ پول می‌سازد

حالا این یورگن کلوپ است که شرکای تجاری خود را انتخاب می‌کند. چیزی که برای یک مربی فوتبال مساله رایجی نیست. چندین شرکت بزرگ با کلوپ محصولات خود را تبلیغ می‌کنند. در پیام‌های بازرگانی میان برنامه شبکه‌های تلویزیونی آلمان او همواره حضور دارد. یک بار تبلیغ شرکت مدیریت دارایی را می‌کند، یک بار تبلیغ خودرو و ماشین ریش‌تراشی، گاهی تبلیغ نوشابه و جدیداً هم تبلیغ بازی کامیپوتری "فوتبال منجر".

شرکت نوشابه‌سازی آلمانی "اردینگر" به نوشته رسانه‌های آلمانی سالی دو میلیون یورو به کلوپ می‌دهد که برای قرارداد تجاری یک مربی فوتبال مبلغ بسیار بالایی به حساب می‌آید.

تبلیغات و برنامه‌های بازاریابی اسپانسر‌های کلوپ هم همواره هماهنگ با شخصیت او تعریف می‌شوند. معروف‌ترین شریک تجاری کلوپ، خودروساز آلمانی "اوپل" است که بعد از قهرمانی لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا، کنار عکسی از او طنزآمیز نوشت: "او آقای خاص ماست. "

اشاره این تبلیغ به کنفرانس مطبوعاتی‌ای بود که کلوپ در آغاز کارش در لیورپول داشت و گفت از او نباید انتظار معجزه داشت و با کنایه به ژوزه مورینیو که در چلسی گفته بود "آقای خاص" است، خود را "آقای معمولی" معرفی کرده بود.

شرکت آلمانی مشاوره مدیریت دارایی DVAG هم ایده عجیبی در قرارداد با کلوپ داشته و آن را صرفاً به تبلیغات خدمات خود در رسانه‌ها محدود نکرده است.

کلوپ با این شرکت توافق کرده تا "کوچینگ" (هدایت) کارمندانش را هم برعهده بگیرد. این شرکت برای کارمندان و مشتریان خود یک سری همایش آموزشی تحت عنوان "نجوای کوچ" برگزار کرد. در اولین سمینار این سری یورگن کلوپ سخنرانی و آن را گشایش کرد.

قرارداد جنجالی با آدیداس، در تضاد با لیورپول!

اما شاید بحث‌برانگیزترین قرارداد تبلیغاتی شخصی یورگن کلوپ، توافقش با تولیدکننده ورزشی آلمانی آدیداس باشد. او که پیش از این با پوما، دیگر شرکت آلمانی و بعد از آن با کمپانی ورزشی آمریکایی نیوبالانس قرارداد داشت، سه ماه پیش با آدیداس قرارداد جدیدی بست.

این توافق ممکن است در ماه‌های آینده بحث‌های زیادی ایجاد کند، چون از این فصل اسپانسر تامین‌کننده پوشاک باشگاه لیورپول، کارفرمای کلوپ، شرکت آمریکایی نایکی، رقیب اصلی شرکت آدیداس است. این دو کمپانی سابقه‌ای دیرینه در این دارند که به بازار‌های یکدیگر حمله می‌کنند و بار‌ها پیش آمده که نایکی حامی مالی شخصی بازیکنانی شود که در تیم‌های با لباس آدیداس بازی می‌کنند و بالعکس. اما چنین تقابلی کمتر بین سرمربی یک تیم با باشگاه پیش آمده بود.

آدیداس در حالی با کلوپ قرارداد بسته که کنار زمین و در حین حضور‌های رسمی به عنوان سرمربی لیورپول، او اجازه نخواهد داشت برند آدیداس را به نمایش بگذارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *