آلودگی هوای شهرهای صنعتی تا چه زمانی ادامه دارد؟
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک آلایندگی (وسایل نقلیه) و منابع ساکن (نیروگاهها، جایگاههای عرضه سوخت، صنایع و ...) میباشد.
سید محمد مهدی میرزایی قمی، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتوگو با میزان در خصوص آلودگی هوای تهران و شهرهای صنعتی به میزان گفت: برای محاسبه آلودگی هوا بخصوص در تهران، در خصوص وسایل نقلیه، عواملی مانند کیفیت سوخت، تکنولوژی خودروها، شرایط نگهداری آنها (انجام معاینه فنی منظم و مستمر) در انتشار آلایندگی موثر است؛ و در خصوص منابع ساکن آلایندگی نیز، نوع سوخت مصرفی نیروگاهها و صنایع و اجرای طرح کهاب و مصوبات موجود جهت کنترل حدودمجاز انتشار، میتواند به کاهش آلایندگی کمک قابل توجهی نماید.
میرزایی قمی در پاسخ به این موضوع که آلودگی هوای شهرهای صنعتی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: بایستی به این نکته اشاره نمود که تنها راه موثر، علمی و ثابت شده در این خصوص، کنترل آلایندگی در منبع انتشار است؛ لذا تا زمانی که انتشار آلایندگی به روشهای استاندارد و وفق ابلاغیههای سازمان حفاظت محیط زیست، کنترل نشود؛ آلودگی هوا ادامه پیدا میکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کیفیت سوخت بنزین و گازوییل عرضه شده در جایگاههای عرضه سوخت در کلانشهرها، در وضعیت مطلوبی است. از سویی اجرای طرحهای ممنوعیت تردد مانند LEZ (وفق مصوبه سال ۱۳۹۵ هیات وزیران)، تأثیر قابل توجهی در کاهش آلایندگی ناشی خودروها دارد.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم عنوان کرد: لذا اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی بصورت پایسته و مستمر و اجرای طرحهای محدودیت تردد، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا است. از سویی در حال حاضر سهم قابل توجهی از ناوگان خودرویی کشور در حال حاضر سن بالایی دارند که این امر منجر به افزایش مصرف سوخت و انتشار آلایندگی میشود. موضوعی که تنها با نوسازی و بهسازی ناوگان قابل کنترل و مهار است.
همچنین تاکید کرد: بدیهی است با افزایش تردد خودروها غلظت آلایندهها بهویژه ذرات معلق و گازهای آلاینده، افزایش پیدا کند. همچنین توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها بایستی در اولویت قرار گیرد. این موضوع با توجه به مشکلات اقتصادی ممکن است زمانبر بوده و طی سنوات آتی انجام گیرد.
میرزایی قمی بیان کرد: در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست راهکارهایی مانند تعویض کاتالیست تاکسیها و تجهیز ناوگان دیزلی به فیلتر ذرات را توصیه مینماید که علاوه بر اثربخشی بسیار بالا از نظر کاهش آلایندگی، از نظر اقتصادی نسبت به طرحهای نوسازی صرفه اقتصادی بالاتری دارد.
وی اظهار کرد: از سویی استفاده از سوخت مازوت یا گازوییل با محتوای گوگرد بالا برای نیروگاههای اطراف کلانشهرها، در تشدید آلودگی کلانشهرها موثر است؛ لذا تخصیص سوخت گاز طبیعی به نیروگاههای اطراف کلانشهرها در نیمه دوم سال بایستی با توجه به وضعیت جوی، کاهش دما و وارونگی هوا، از سوی وزارت نیرو و وزارت نفت در اولویت قرار گیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *