آموزش پژوهشمدار گام مهم در ایجاد تمدن نوین اسلامی/ کنکور مانعی برای پژوهشمحور شدن آموزش است
مدیرکل مراکز و مؤسسات مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی با تاکید بر رویکرد پژوهشمدار در آموزش برای ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: متأسفانه در بحث آموزش دوره متوسطه و دانشگاه، آموزش ما پژوهشمدار نیست. کنکور و سیستم سنجش کشور مانع بزرگی برای پژوهش محور کردن است که امیدواریم با مدیریت قوی بتوان آن را به درستی هدایت کرد.
- تفکر و تعقل در طول تاریخ منشا بسیاری از اکتشافات و اختراعات بوده و هست. تحقیق و پژوهش جایگاه خاصی در کشف علوم داشته و موتور محرک هر کشور در عرصههای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی به شمار میرود و برای پیشرفت و رشد جوامع در دنیا از اهمیت به سزایی برخوردار است.
از نگاه حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب؛ «پیشرفت علمی، پایه و لازمه قطعی پیشرفت همهجانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که میتوان از هویت و حیثیت و استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ نمود. پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّهی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد».
تحریریه سیاسی ، در سلسله گفتوگوهای خود در هفته پژوهش پای صحبت علی ملکی «مدیرکل مراکز و مؤسسات مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی» و استاد دانشگاه مذاهب اسلامی چالشهای روبه رو در حوزه پژوهش را مورد بررسی قرار داده است که در این مجال میخوانیم.
میزان: نقش پژوهش در گام دوم انقلاب از منظر جنابعالی چیست؟
ملکی: پژوهش یک روند هوشیارانه و خلاقانه و سامان بند برای یافتن انگاشتههاست و در بحث یاد دادن و پاسخ دادن میتواند تعریف شود. در کشورمان ایران پژوهشهای پایهای و بنیادین از جایگاه مطلوبی برخوردار است و مجامع علمی ما در بخش مقالات پژوهشی همیشه در رتبه بالایی قرار دارد. اما پژوهش کاربردی در کشور ما هنوز وضعیت و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار نیست. پژوهش کاربردی میتواند در قانون گذاری، تبیین و اجرا کاربرد داشته باشد.
یکی از بزرگترین و مهمترین شاخصههای گام دوم انقلاب پژوهش است، پژوهشگران میتوانند تحول اساسی در کشور به وجود بیاورند
یکی از بزرگترین و مهمترین شاخصههای گام دوم انقلاب پژوهش است، پژوهشگران میتوانند تحول اساسی در کشور به وجود بیاورند.
میزان: کاربرد پژوهش در توسعه کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
ملکی: پژوهش کاربردی در توسعه علمی، صنعتی، فرهنگی کشور بسیار چشمگیر است و نپرداختن به آن میتواند به عنوان سد و مانع برای توسعه صنعتی و فرهنگی و تمدن نوین اسلامی باشد و مانع تحقق آن بشود.
مسئله مهم در مقوله فرهنگی است وقتی که به فرهنگ میپردازیم تمدن نوین اسلامی یکی از مسائل مهم جلوه میکند. پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه فرهنگی محسوب میشود و غفلت از آن توسعه پایدار که از شاخصهای تمدن نوین است هیچگاه به وجود نخواهد آمد.
عوامل مهم توسعه از جمله سختافزار، نرمافزار و نیروی انسانی است که در بحث پژوهش تاثیرگذار و سرنوشتساز تلقی میشود.
عوامل سختافزار همان امکانات فیزیکی و زیرساختهای بنیادی است که امکان انجام پژوهش در حوزههای مختلف را برای پژوهشگران فراهم میکند. متأسفانه مسئولان کشور در فراهم کردن این امکانات و زیرساختهای فیزیکی چندان موفق نبودند و این بخش مستلزم مدیریت و هزینه است.
امکانات نرم افزاری و جریان دانش بنیان پژوهشگران که از طریق مقالات در مجلههای عملی جهان چاپ و منتشر میشود و در این بخش جامع علمی کشور ما موفق عمل کرده و حرف برای گفتن داریم.
در بخش سوم نیروهای انسانی و پژوهشگران نیز در کشور ما از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و بیشتر امیدمان در بحث تحول در فرهنگ و ایجاد تمدن نوین اسلامی به این پتانسیل است. در این موضوع موفق بودهایم و جوانان مستعد و خلاق و باهوشی در حوزههای علمی و فرهنگی داریم و پژوهشگران در صورت امکان سخت افزاری میتوانند تحول علمی در بحث فرهنگی داشته باشند تا تمدن نوین اسلامی را تحقق بخشند.
میزان: چالشهایی که نظام پژوهش در کشور با آن روبه رو است چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟
ملکی: رویکرد پژوهشمدار در آموزش گام مهم برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است. متأسفانه در بحث آموزش دوره متوسطه و دانشگاه، آموزش ما پژوهشمدار نیست. کنکور و سیستم سنجش کشور مانع بزرگی برای پژوهش محور کردن است که امیدواریم با مدیریت قوی بتوان آن را به درستی هدایت کرد.
سند تحول آموزش و پرورش امروز باید بازبینی شود. مشکل اساسی ما به سیستم آموزش و سنجش کشور مرتبط است. به خصوص در دوران متوسطه دانش آموزان را بیشتر به سمت موفقیت در آزمون هدایت میکنیم و کمتر به پژوهش دانشآموزان توجه میشود.
میزان: کرونا در چرخش پژوهش طی یکسال گذشته چه تاثیراتی در پی داشت؟
ملکی: کرونا در طی سال گذشته علیرغم تمام مشکلاتی که برای بشریت ایجاد کرد یک فرصت بسیار مهم و ارزشمند را در حوزه آموزش ایجاد کرد. میتوانیم در حوزه آنلاین و مجازی رشد خوبی داشته باشیم هزینهها را کمتر کنیم و آموزش را از حالت فیزیکی به حالت آنلاین تغییر دهیم.
در یکسال گذشته و با وجود کرونا فرصتی برای جامعه علمی کشور به وجود آمد و به صورت آنلاین در این حوزه پیشرفت کردیم
طی ۲۰ سال گذشته تلاش میکردیم استفاده از فضای مجازی را برای آموزش مرتفع کنیم که حاصل نمیشد، اما در یکسال گذشته و با وجود کرونا فرصتی برای جامعه علمی کشور به وجود آمد و به صورت آنلاین در این حوزه پیشرفت کردیم. مهمترین نکته در پژوهش سوالی است که در ذهن پژوهشگر است و سوال همیشه از مطالعه و تأمل به وجود میآید نه صرفا از حضور فیزیکی، کسی که اهل تحصیل و پژوهش باشد سوالی که در ذهن او ایجاد شده است را به هر طریقی به پاسخ میرساند.
- بیشتر بخوانید:
- ترور شهید «فخریزاده» نشان از مسیر درست پژوهش در کشور است
نظرات بینندگان
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *