تفکیک رشته مربی امور تربیتی از مشاوره
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تفکیک رشتههای مربی امور تربیتی و مشاوره را از مهمترین اقدامات در آموزش و پرورش دانست.
- جلسه تدوین برنامه درسی رشته جدید برنامه ریزی امور تربیتی با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در آسیبهای اجتماعی، مهدی نامداری پژمان، مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان، اکبر سرداری معاون امور تربیتی و سایر مدعوین در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل شد.
در این جلسه علیرضا کاظمی افزود: در گذشته با حذف رشته امور تربیتی در حق بخش امور تربیتی اجحاف شده بود و این بخش واقعا تضعیف شد که با احیای آن مهمترین اتفاق در این حوزه رخ داده است، زیرا تفکیک رشتههای امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر الزامی بود.
وی ادامه داد: افرادی که در این رشته ورود پیدا میکنند باید با دیدگاههای روانشناسی آشنا باشند و بخش اعظم فعالیتهای ما فعالیتهای قرآنی است بهتر از دانشجویان این رشته بیشتر از دانشجویان در سایر رشتهها مسلط به قرآن باشند و از دانش تفسیر و قرائت بهرهمند باشد و البته روخوانی و روانخوانی قرآن جزء بدیهیات این رشته است.
کاظمی اضافه کرد: یکی از نقشهای مربی امور تربیتی استفاده از عوامل مدرسه برای نیل به اهداف تربیتی است پس این نکته باید در آموزش این نوع دانشجویان بسیار پررنگتر دیده شود.
در ادامه جلسه مسعود شکوهی گفت: بنا به ضرورت تفکیک رشتههای امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر در دانشگاه فرهنگیان با تلاشهای مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی و دانشگاه فرهنگیان مصوب شد که رشتههای مربی امور تربیتی و مشاوره ایجاد شدند.
وی ادامه داد: با تشکیل یک کارگروه در معاونت و دانشگاه فرهنگیان و پیگیریهای صورت گرفته طرح اولیه آماده شده است و با توجه به اهداف تعریف باید بتوانیم مربی را تربیت کنیم که بتوانند به صورت تخصصیتر دانش آموزان را در حد تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کنند؛ و از نارساییهای این بخش کاسته شود.
همچنین مهدی نامدار پژمان، مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در این جلسه گفت: جای دو تبریک وجود دارد که به معاونت پرورشی و فرهنگی گفته شود تبریک اول دریافت ردیف استخدام سه هزار دانشجو و تبریک دوم تفکیک رشتههای امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر بود
وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامههای خاص همکاری نزدیک دانشگاه فرهنگی و معاونت بود که در دانشگاه فرهنگیان ۵۰ برنامه درسی در سطح مهارت آموزی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بازنگری شد که این اتفاق بی نظیر بود.
نامداری اضافه کرد: در جایی که با پرورش و هویت افراد سر و کار داریم باید برنامهها را به صورت ویژهتر ببینیم.
وی افزود: نقطه تمایز این برنامه با ۴۹ برنامه دیگر کار تحقیقاتی و پژوهشی ابتدایی بود که به یک مدل دست پیدا کردیم و سپس سرفصلها نگارش شده است.
مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: این مدلها بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین، سند جامع علمی کشور و همچنین شرح وظایف مربیان امور تربیتی طراحی شده است این اسناد بازخوانی و نشانه یابی شدند و مصادیق عینی تدوین شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، وی گفت: مربی امور تربیتی نظامات فکری اش باید به گونهای باشد که شاکله فکری او به سمت و سوی تربیت اسلامی باشد و زمینه فکری هم داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/
در این جلسه علیرضا کاظمی افزود: در گذشته با حذف رشته امور تربیتی در حق بخش امور تربیتی اجحاف شده بود و این بخش واقعا تضعیف شد که با احیای آن مهمترین اتفاق در این حوزه رخ داده است، زیرا تفکیک رشتههای امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر الزامی بود.
وی ادامه داد: افرادی که در این رشته ورود پیدا میکنند باید با دیدگاههای روانشناسی آشنا باشند و بخش اعظم فعالیتهای ما فعالیتهای قرآنی است بهتر از دانشجویان این رشته بیشتر از دانشجویان در سایر رشتهها مسلط به قرآن باشند و از دانش تفسیر و قرائت بهرهمند باشد و البته روخوانی و روانخوانی قرآن جزء بدیهیات این رشته است.
کاظمی اضافه کرد: یکی از نقشهای مربی امور تربیتی استفاده از عوامل مدرسه برای نیل به اهداف تربیتی است پس این نکته باید در آموزش این نوع دانشجویان بسیار پررنگتر دیده شود.
در ادامه جلسه مسعود شکوهی گفت: بنا به ضرورت تفکیک رشتههای امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر در دانشگاه فرهنگیان با تلاشهای مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی و دانشگاه فرهنگیان مصوب شد که رشتههای مربی امور تربیتی و مشاوره ایجاد شدند.
وی ادامه داد: با تشکیل یک کارگروه در معاونت و دانشگاه فرهنگیان و پیگیریهای صورت گرفته طرح اولیه آماده شده است و با توجه به اهداف تعریف باید بتوانیم مربی را تربیت کنیم که بتوانند به صورت تخصصیتر دانش آموزان را در حد تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کنند؛ و از نارساییهای این بخش کاسته شود.
همچنین مهدی نامدار پژمان، مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در این جلسه گفت: جای دو تبریک وجود دارد که به معاونت پرورشی و فرهنگی گفته شود تبریک اول دریافت ردیف استخدام سه هزار دانشجو و تبریک دوم تفکیک رشتههای امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر بود
وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامههای خاص همکاری نزدیک دانشگاه فرهنگی و معاونت بود که در دانشگاه فرهنگیان ۵۰ برنامه درسی در سطح مهارت آموزی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بازنگری شد که این اتفاق بی نظیر بود.
نامداری اضافه کرد: در جایی که با پرورش و هویت افراد سر و کار داریم باید برنامهها را به صورت ویژهتر ببینیم.
وی افزود: نقطه تمایز این برنامه با ۴۹ برنامه دیگر کار تحقیقاتی و پژوهشی ابتدایی بود که به یک مدل دست پیدا کردیم و سپس سرفصلها نگارش شده است.
مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: این مدلها بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین، سند جامع علمی کشور و همچنین شرح وظایف مربیان امور تربیتی طراحی شده است این اسناد بازخوانی و نشانه یابی شدند و مصادیق عینی تدوین شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، وی گفت: مربی امور تربیتی نظامات فکری اش باید به گونهای باشد که شاکله فکری او به سمت و سوی تربیت اسلامی باشد و زمینه فکری هم داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *