وقتی دورکاری تجمع افراد را افزایش و فاصله گذاری اجتماعی را از بین میبرد!
دورکاری کارمندان بانکها سبب شده است ازدحام ارباب رجوعها بیشتر و امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی کمتر شود.
_ روزنامه صبحنو نوشت: هر چند دقیقه یکبار سر و صدای اعتراض بلند میشود، «میگویند، فاصله اجتماعی را رعایت کنید! بعد دو تا باجه گذاشتهاند تا کار مردم را راه بیندازند!» یکی دیگر میگوید: «از ۸:۴۵ صبح اینجا هستم، الان ساعت نزدیک ۱۰ هست و هنوز نوبتم نشده!» کارمندان بانک، اما انگار گوششان به صدای این اعتراضات عادت کرده است. چیزی نمیگویند، حتی چند کارمند بیکار آن طرف باجه هم دست به کار راهانداختن کار ارباب رجوع نمیشوند و فقط تماشا میکنند. تقریبا هر ۱۵ دقیقه یک شماره اعلام و بانک شلوغ و شلوغتر میشود و دیگر خبری از فاصله اجتماعی نیست. همه کیپ تا کیپ نشستهاند. تعداد کارمندان بانک نسبت به ارباب رجوع بسیار کم است و حتما این موضوع به تشدید بیماری کووید ۱۹ دامن میزند. به نظر میرسد کاهش ساعت کاری بانکها و شیفتبندی شعب، باعث تشدید این ازدحام شده است.
چندی پیش احمد امیرآبادی از نمایندگان مجلس با انتشار عکسی از ازدحام جمعیت در یکی از شعب بانکها، اظهار کرد: «بانکها به دلیل رعایت بخشنامه یکسوم، با ازدحام مراجعان مواجه شدهاند که این موضوع، با طرح فاصلهگذاری اجتماعی مغایرت دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «یا بانکها را تعطیل کنید یا شعب را افزایش دهید؛ وقتی بانکها فعالیت کرده و چک کسبه را میپذیرند، کسبه هم مغازه را تعطیل نمیکنند.» به نظر میرسد صحبتهای این نماینده مجلس تقریبا درست به نظر میرسد چراکه بررسیهای میدانی ما نشان میدهد یکی از مراکز انتقال کرونا بدون شک میتواند بانک باشد.
دورکاری در بانک معنایی ندارد!
ساعت دقیقا ۸ صبح است. از اولین کسانی هستیم که در بانک حضور پیدا میکنیم. در کمتر از ۱۰ دقیقه جمعیت زیادی در بانک پیدایشان میشود. با تک و توک گپ و گفت میکنیم؛ مشکلات مربوط به رمز دوم یکبار مصرف (پویا)، نقد کردن چک، برگشت چک، واریز مبالغ بالا و درخواست وام از مهمترین دلایل حضور در شعب در زمان شیوع کرونا به نظر میرسد. مردم هر چند دقیقه یک بار به کم بودن تعداد پرسنل اعتراض میکنند و گاهی این اعتراض به دعوا میانجامد.
یکی از افرادی که تقریبا میانسال است، میگوید: «چرا تعداد پرسنل را زیاد نمیکنند؟ اصلا دورکاری در بانک چه معنی دارد؟ مثل این است که بگوییم پرستاران باید دورکار باشند! اتفاقا باید آنقدر تعداد خدمات دهنده را زیاد کنند که اربابرجوع وقت زیادی را در بانک نگذراند.» پسر جوانی هم میگوید: «حداقل تهویه مناسبی در بانک فراهم کنند؛ این محیط اصلا مناسب نیست! او با اشاره به چند کارمند بیکار پشت پیشخوان، میگوید چرا باید چند کارمند بیکار ما را نگاه کنند! چون اینجا یک بانک دولتی است، ما نباید انتظار خدماتدهی بالا داشته باشیم؟»
شیوه، شیوه قبلی است
برخلاف آنچه در دستورالعملهای بهداشتی گفته شده بود و مسوولان وزارت بهداشت تاکید کرده بودند، در این بانک نه خبری از محلول ضدعفونیکننده است و نه مراجعهکننده از خودکار شخصی استفاده میکند؛ هر چند در چند تابلو تاکید شده که خودکار همراه خود بیاورید، اما شیوه همان شیوه قبلی است! انگار نه انگار که خانی آمده و خانی رفته است! فقط یک پلاستیک جلوی صورت پرسنل و ارباب رجوع کشیده شده که آن هم به نظر میرسد برای سلامتی کارمندان است، نه اربابرجوع!
شاید بهتر است بانکها تعطیل شوند
برخلاف آن چیزی که ما انتظارش را داریم، یعنی بالارفتن خدماتدهی بانکها در زمان کرونا، اتفاقا کارمندان سیستم بانکی کشور خواهان تعطیلی بانکها در این دوران هستند. به نظر آنها ۷۰ درصد خدمات بانکی اینترنتی ارائه میشود و مردم بیدلیل به بانکها مراجعه میکنند. پس بهتر است بانکها تعطیل شوند. راستش با مشاهده وضعیت امروز ما هم طرفدار تعطیلی بانکها شدهایم چراکه این مراکز قطعا یکی از محلهای تجمع و انتشار ویروس هستند، آن هم با وجود درنظرگرفتن دو نفر خدماتدهنده برای تقریبا ۱۵۰ نفر.
این در حالی است که بنا بر آمار ارائهشده تاکنون ۱۲۵ نفر از کارمندان بانکها بهدلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادهاند و ۲۵ هزار نفر از کارمندان شبکه بانکی در کشور تاکنون به کرونا مبتلا شدهاند که از این تعداد هماکنون جمعی از کارمندان در بیمارستانها بستری هستند و جمعی نیز در قرنطینه خانگی به سر میبرند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *