صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اهمیت افتتاح راه آهن خواف - هرات/ نمی‌توان مناسبات تهران و کابل را خارج از سند راهبردی متصور بود

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۸۳۵۹۹
دسته بندی‌: سیاست
سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: خارج از یک سند راهبردی نمی‌توان مناسبات میان ایران و افغانستان را در ابعاد مختلف آن پیشبرد، چرا که مسائل مختلفی میان این دو کشور همسایه وجود دارد.
ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با میزان، در خصوص روابط میان ایران و افغانستان به عنوان دو کشور مهم منطقه‌ای متعاقب سفر‌های انجام شده برخی مقامات دو طرف در ماه‌های اخیر، اظهار داشت: در اینجا دو موضوع قابل بررسی است که یکی سفر انجام شده در قالب اجرایی کردن سند گفت‌وگو‌های راهبردی میان ایران و افغانستان است که این جزو وظایف و مسئولیت‌های وزارت امور خارجه دو طرف هست که راه‌های عملیاتی شدن این سند را مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: موضوع دوم این است که مناسبات دو کشور ایران و افغانستان باید در راستای یک چشم انداز راهبردی پیگیری شود.

ظهره‌وند تصریح کرد: زمانی هست که روابط دو کشور می‌تواند کوتاه مدت تلقی شده و با فراز و نشیب‌هایی در طول زمان مواجه شود، اما روابط میان دو همسایه از جمله میان ایران و افغانستان با اشتراکات که از آن برخوردار هستند، متفاوت است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه خارج از یک سند راهبردی نمی‌توان مناسبات میان ایران و افغانستان را در ابعاد مختلف آن پیشبرد، افزود: مسائل دو کشور افغانستان و عراق هر روز از ضریب درهم‌تنیدگی بالاتری برخوردار می‌شوند و به همین دلیل باید چشم انداز راهبردی در روابط و مناسبات ایران با این دو کشور وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که افتتاح راه آهن خواف هرات چه تاثیری می‌تواند بر اقتصاد دو کشور ایران و افغانستان داشته باشد، تصریح کرد: این پروژه را باید یک موضوع راهبردی میان دو کشور ببینیم که می‌تواند در رشد و توسعه تعاملات اقتصادی میان تهران و کابل تاثیرات بلند مدتی داشته باشد.

ظهره‌وند بیان کرد: هرچند که دو فاز از سه فاز این پروژه در دولت‌های نهم و دهم تکمیل شد، اما نهایی شدن فاز سوم و افتتاح این پروژه راهبردی میان دو کشور، در دولت دوازدهم صورت گرفت.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: با افتتاح این پروژه، افغانستان می‌تواند از یک ظرفیت و بار ترانزیتی بالاتری برخوردار باشد و نقش و جایگاه منطقه‌ای آن افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: افغانستان می‌تواند بستری باشد برای بخش مهمی از راه ابریشم شرق به غرب که به اعتقاد من اگر آن‌ها هوشمندانه عمل کنند می‌توانند چینی‌ها را متمایل کنند به اینکه در مسیر‌های دلخواه افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: اگر راه ابریشم ریلی و پس از آن ترانزیتی نفت و گاز مورد بهره برداری بهتر قرار بگیرد، افغانستان می‌تواند وارد فاز جدیدی از رشد و توسعه اقتصادی شود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *