صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵:۰۲
کد خبر: ۶۸۳۳۷۲
سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال بعد از شیوع موج سوم بیماری کرونا بار دیگر تعطیلی طولانی مدت را تجربه می کنند.

 - سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال بعد از شیوع موج سوم بیماری کرونا بار دیگر تعطیلی طولانی مدت را تجربه می کنند. 

سینما، اما از تیر ماه ۹۹ با بازگشایی سالن‌ها روبرو شد، اتفاقی که توانست در بدو امر امید تازه‌ای به علاقمندان به این هنر ببخشد، اما در نهایت با موج سوم بیماری بار دیگر هنر هفتم با افت در عرصه تولید و نمایش روبرو شد.

تصویربرداری «مخفیگاه» آغاز شد/ «یه وقت‌هایی لازمه زمین بخوری»

پروانه ساخت فیلم بلند «مخفیگاه» به کارگردانی بنیامین نادعلی و تهیه کنندگی هاشم علی اکبری و یوسف نادعلی صادر شده و تصویربرداری این فیلم با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شده است.

فیلم «مخفیگاه» اولین فیلم بلند بنیامین نادعلی در مقام کارگردان و یک فیلم اجتماعی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «از وقتی یادمه دارم واسه زندگیم رکاب می زنم ولی کم زمین‌ نخوردم، تازه فهمیدم خوبه یه وقتایی زمین بخوری که بفهمی راه رو داری اشتباه میری.»

امیررضا رنجبران، نهال دشتی، میلاد معیری، شایان فصیح زاده، امیر رئیسیان، سام دادخواه، روناک پوریادگار، مهدی امینی، حمید پری نژاد با حضور بهار قاسمی و علیرضا مهران از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش آفرینی کرده اند.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کنندگان: هاشم علی اکبری و یوسف نادعلی، دستیار و برنامه ریز: ارسلان ابراهیمی، منشی صحنه: رویا بابابیگی، مدیر تصویربرداری: بنیامین نادعلی، صدابردار: فرید پیرایش، طراح صحنه: آبتین برقی، طراح چهره پردازی: کوروش علیزاده، مدیر تولید: پروانه زبان فهم، انتخاب بازیگر: آیدا تبیانیان، مشاور رسانه: علی زادمهر، عکس: فاطمه اسماعیل نژاد.

«باد دوچرخه‌سوار» به جشنواره فیلم‌ ساردینیا ایتالیا رسید

پویانمایی «باد دوچرخه‌سوار» به کارگردانی نازنین سبحان‌سربندی به ۲ بخش رسمی بهترین فیلم کوتاه و بهترین فیلم انیمیشن پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه ساردینیا ایتالیا راه پیدا کرد.

فیلم‌های کوتاه راه یافته به بخش رسمی این جشنواره در سه گروه داستانی، انیمیشن و مستند با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

پویانمایی ۶ دقیقه‌ای «باد دوچرخه‌سوار» که از تولیدات سال ۱۳۹۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، روز ۲۳ آذر سال ۱۳۹۹ مصادف با ۱۳ دسامبر۲۰۲۰ در جشنواره فیلم ساردینیا به نمایش در می‌آید.

این انیمیشن که دهمین حضور بین‌المللی خود را در این جشنواره تجربه می‌کند، بر اساس یکی از داستان‌های کتاب «پی‌تی‌کو... پی‌تی‌کو و دو داستان دیگر» اثر فرهاد حسن‌زاده از انتشارات کانون ساخته شده است.

پیش‌تر نیز، پویانمایی «باد دوچرخه‌سوار» در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم کوتاه کورتی پونته (Corti a Ponte)، فیلم کودکان دشی‌یتکو (DYTIATKO) اوکراین، فیلم گلاسگو، فیلم تاملویدز، انیمیشن انیفست کانتربری، انیمیشن انیمک، انیمیشن نوئی‌مجیک نیز حضور داشته است.

در هفتمین دوره این جشنواره که سال ۲۰۱۲ برگزار شد نیز ۲ انیمیشن کوتاه «گرگ و میش» ساخته محمدعلی سلیمان‌زاده و «داستان زندگی پرثمر و افتخارآمیز مداد قرمز» به کارگردانی علیرضا چیتایی در بخش رقابتی حضور داشتند.

پانزدهمین جشنواره فیلم‌های کوتاه ساردینیا، از ۲۰ تا ۲۵ آذر سال جاری مصادف با ۱۰ تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ در شهر ساردینیا کشور ایتالیا، به دلیل شیوع ویروس کرونا به ‌صورت مجازی در حال برگزاری است.

پیش‌تر نیز نازنین سبحان‌سربندی انیمیشن‌های «قالی»، «اتحاد»، «نشانی»، «ماه مهربان» و «سایه‌ای که نور شد» را به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری ساخته است.

تصویربرداری «ناچاری» ادامه دارد/ انتشار اولین تصاویر

 فیلم بلند داستانی «ناچاری» به کارگردانی محمدرضا یکانی این روزها مراحل ابتدایی تصویربرداری را پشت سر می گذارد.

در خلاصه داستان این فیلم که با محتوای گذشت، ایثار و ستایش مقام مادر ساخته می‌شود، آمده است: «من بچه خودم رو می‌خوام این حق منه که بچه خودم را در کنارم داشته باشم من مادرشم.»

امیرمحمد زند، شیدا یوسفی، شهین تسلیمی، حشمت آرمیده، رایحه تیموری، اکرم علمدار و با معرفی منصور صوفی و روژین تیزهوش بازیگران اصلی این اثر را تشکیل می دهند و شروان یکانی، فاناز سلوکی، فریبرز یوسفی، مسعود شهری، محسن میرزایی، علی اصغر ایزی، راضیه شریفی، یاسر حیدری نیز دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

مدیر تصویربرداری: بهرام لطفی، مدیر تولید: رایحه تیموری، صدابردار: امیرحسین کریمی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: شروینه دیدنده، دستیاران کارگردان: حسین خنکا و مرتضی علیزاده، تدوین: رضا آقایی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه: امین کردبچه چنگی، منشی صحنه: سارای میرسعیدی، طراح صحنه: محمد یارمحمدی، طراح لباس: صنم حسین پور، چهره پرداز: شهره خراسانی، دستیاران تصویربردار: علی روحی و محمد رامین تیموری، عکاس: سارا ساکی، فیلمبردار پشت صحنه: امیرحسین احسانی، دستیار لباس: فاطمه یوسفی، دستیار صحنه: زینب یوسفی، دستیار صدا: امیرحسین قره داغی، دستیاران گریم: یوسف قصوری، علی اسماعیلی، فاطمه محمدی، تدارکات: نیما اسلامی، سجاد جنگی، امیرحسین قاضی، سینه موبیل: امیر صابر و حمل و نقل: عزت ا... خانمحمدی دیگر عوامل این اثر بلند داستانی هستند که محمدرضا یکانی را در مقام کارگردان یاری می کنند.

۳ فیلم سینمایی پروانه ساخت گرفتند/ مستانه مهاجر به «وحشی» رسید

 در آخرین جلسه شورای پروانه ساخت، برای فیلم های «جلال» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین همتی و تهیه کنندگی علیرضا قاسم خان، «وحشی» به نویسندگی و کارگردانی فاطمه سروش پیام و تهیه کنندگی مستانه مهاجر پروانه ساخت صادر شد.

همچنین «بی رویا» به نویسندگی و کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه کنندگی سعید سعدی مجوز ساخت گرفت.

وبینار «آینده سینمای ایران» برگزار شد/ حضور پررنگ زنان فیلمساز

وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور جمعی از سینماگران ایرانی و خارجی برگزار شد. به ابتکار مرکز ایران و فرانسه (سمن فرانسوی، تاسیسِ سال ۱۳۹۵) وبینار «آینده سینمای ایران» با حضور جمعی ازعلاقه مندان هنر، دست اندرکاران فرهنگی و سینمایی ایران و فرانسه ۱۹ آذر ماه برگزار شد.

مهمانان و سخنرانان این وبینار حسین نمازی نویسنده، کارگردان و مدرس سینما، رقیه توکلی فیلمساز و مدرس دانشگاه، آلن برونه نویسنده، سینماگر و کارشناس فرانسوی سینمای ایران، کارولین رونارد مدرس سینمای دانشگاه اکس مارسی فرانسه و مدیر دپارتمان هنر این دانشگاه بودند.

دبیری این وبینار هم به عهده سید وحید یعقوبی پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات فرانسه و عضو هیأت مدیره مرکز ایران و فرانسه بود.

در ابتدای این وبینار کارولین رونارد که دکترای پژوهشی خود را سابقا در زمینه زیبایی شناسی سینما و آثار عباس کیارستمی به انجام رسانده است، با اشاره به موفقیت‌های سینمای ایران در کشور فرانسه گفت: مخاطبان غربی علاقه بسیاری به سینمای مؤلف دارند و این به دلیل تاریخ نقد سینما در فرانسه و توجه به رمان‌ها و آثار ادبی است که در این بین سینمای ایران به عنوان یک سینمای مؤلف بسیار مورد توجه و پسند مخاطبان فرانسوی است.

وی با توصیف شرایط دشوار کنونی و مشکلات کشور ایران، سینمای ایران را بسیار با انرژی و فعال توصیف کرد و نکته حائز اهمیت را در این بین حضور زنان در این عرصه دانست.

آلن برونه در ادامه با اشاره به نقش زنان در سینمای ایران و برشمردن کارگردانانی نظیر تهمینه میلانی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده و نرگس آبیار، حضور جوانان را نقطه مثبت سینمای ایران دانست و در عین حال نقش مهم سینمای ایران را در غرب و به خصوص فرانسه ناکافی عنوان کرد.

این سینماگر فرانسوی با اشاره به نبود یک تشکل رسمی که متولی تولید مشترک فیلم‌های ایرانی باشد، افزود: متأسفانه سال‌ها است که یک سیستم کارآمد در عرصه تولید مشترک بین ایران و فرانسه وجود ندارد و این به دور از جایگاه واقعی روابط فرهنگی و سینمایی این ۲ کشور است.

وی یادآور شد: در موضوع تولیدات مشترک در مقایسه با موفقیت‌های سینما ایران شاهد پخش اندک این آثار در کشور فرانسه هستیم که یقیناً وجود یک قرارداد رسمی در این زمینه می‌تواند در آینده سینمای ایران در اروپا بسیار تأثیرگذار باشد.

در ادامه این وبینار رقیه توکلی با ارائه آماری از حضور کارگردانان زن ایرانی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تعداد آنان را قبل از انقلاب معدود برشمرد و افزود: خوشبختانه در این چند دهه و به ویژه دهه ۹۰ خورشیدی کارگردانان زن ایرانی توانستند اتفاقات مهم و خوبی رقم بزنند چنانچه در همین سال گذشته حدود ۸ فیلم توسط آنان ساخته شده است.

توکلی با اشاره به حضور اخیر خود در ۲ جشنواره کوتاه و مستند در ایران به عنوان داور، رشد و افزایش زنان کارگردان را بسیار قابل توجه و امیدوار کننده دانست و بیان کرد: از این نقطه نظر که محوریت اصلی غالب این فیلم‌ها زنان هستند و شناخت بیشتری نسبت به زنان دارند و به جزئیات دقیق‌تر می‌نگرند، ما در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌های خوبی از آنان در عرصه بین الملل خواهیم بود چنانچه آینده سینمای ایران را از این به بعد باید از آن زنان دانست.

در ادامه حسین نمازی سخنان خود را با موضوع تفاوت ساختاری سینمای ایران و غرب آغاز کرد و گفت: ایران فاصله چندانی با سینمای دنیا ندارد و سینما در ایران و غرب همزمان با یکدیگر متولد شده است اما از نظر شکل فیلمسازی ایران و غرب با یکدیگر متفاوتند. مثلاً فرهنگ فیلمسازی در ایران و غرب با یکدیگر فرق اساسی دارد مانند خلأ وجود صنعت فیلمسازی مثل بالیوود در هند و یا هالیوود در آمریکا که بسیار حرفه‌ای و روشمند به موضوع سینما در همه ابعاد می‌پردازند و یا مساله بودجه که اصلاً قابل قیاس نمی‌تواند باشد. با وجود چنین کمبودهایی حضور کلی سینمای ایران در عرصه بین الملل موفقیت آمیز است.

وی سپس به تأثیر حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های مختف پرداخت و توضیح داد: فیلم‌های ایرانی قبل از انقلاب تا حدودی متأثر از سینمای هند و کمی سینمای مصر بودند و دورن مایه‌های آن را عمدتاً عاشقانه عامه پسند و کمدی تشکیل می‌دادند. همچنین طیف روشنفکر آن زمان بیشتر متمایل به سینمای غرب بود. سرآغاز این موضوع را می‌توان فیلم «گاو» دانست که بسیار مورد توجه جشنواره‌های خارجی قرار گرفت و این شروعی بود موسوم به موج نوی سینما که بُعدهای کارگردانان دیگر را انگیزه مند برای حضور در فستیوال‌های گوناگون خارجی کرد.

در بخش دیگر این وبینار رقیه توکلی کارگردان فیلم «مادری» با اشاره به تأثیرگذاری منفی همه گیری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، آینده را ناامید کننده دانست و گفت: اکنون وضع اقتصادی در ایران هم در بدترین حد ممکن قرار دارد، هم به دلیل تحریم‌ها هم به جهت کرونا که دست به دست هم داده و این شرایط شامل سینمای ایران هم می‌شود با این وجود اکنون با برگزاری چند جشنواره که به صورت آنلاین برگزار می‌شود متوجه سیل فیلم‌هایی هستیم که توسط جوانان ساخته می‌شوند، فیلم‌های خوبی که از سوی دیگر بسیار امیدوار کننده هستند.

توکلی با توصیف حضور پررنگ بانوان تحصیلکرده بیان کرد: به لطف فضای مجازی از لحاظ فرهنگی خانواده ها آمادگی بیشتری درباره حضور زنان در سینما پیدا کردند و زمینه برای زنان علاقه مند به کار سینما فراهم شده است و در دهه اخیر با توجه به حضور پررنگ بانوان ایرانی در سینما، الگوسازی خوبی اتفاق افتاده چنانچه بسیاری از دختران ایرانی را انگیزه مند در این راه ساخته است.

کارولین رونارد استاد هنر دانشگاه اکس مارسی فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود تحول در زیباشناسی سینما را عموماً متأثر از تحول فناوری دانست و گفت: در این صنعت با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و اقبال به سمت فضای مجازی بسیاری از این عناصر دچار دگرگونی شده اند.

نمازی در بخش پایانی این وبینار درباره آینده سینمای ایران متذکر شد: سینما هم مانند بسیاری از مسائل درگیر مسائل سیاسی شده مانند لطماتی همچون تحریم‌های فلج کننده آمریکا و تحریم‌های دارویی که آسیب اصلی آن متوجه مردم عادی است نه دولت. بنابراین طبیعی خواهد بود حتی در زمینه تولیدات سینمایی هم مبادله‌ای صورت نگیرد که بخش عمده آن دلایل سیاسی و سیاست زدگی امور است تا نهایتاً متأسفانه دنیا از یکسری از فیلم‌های ایرانی محروم بماند.

در پایان این وبینار، علیرضا خلیلی رئیس مرکز ایران و فرانسه ضمن تشکر از همه سخنرانان و حاضران در این کنفرانس تصویری از ابتکار این مرکز در برگزاری یک فستیوال بزرگ سینمایی ایران در فرانسه در سال آتی قرار خبر داد.

وبینار «آینده سینمای ایران» با پرسش و پاسخ میان حاضران و سخنرانان تمام شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *