صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

«تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا» منتشر شد/انتشار اولین تجربه سالنامه‌نگاری تئاتر ایران

۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰:۰۱
کد خبر: ۶۸۳۳۷۱
پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویداد‌های مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند، اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.
 - پس از شیوع موج سوم بیماری کرونا و تعطیلی دوباره تمامی تماشاخانه‌های تئاتر، این هنر با سکون غیر قابل منتظره‌ای روبرو شد، هر چند بسیاری از هنردوستان تئاتر با ایجاد رویداد‌های مجازی سعی در زنده نگه داشتن این هنر طی هشت ماه اخیر داشتند، اما ضرر وارد شده بر تئاتر بسیار بالا بود.
 
بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد.  

«تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا» منتشر شد/ ضرورت‌های مدیریت رسانه

در کتاب «تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا» که به تازگی منتشر شده است شهرام گیل‌آبادی نویسنده اثر به کنش متقابل میان رسانه و مخاطب تفسیرگر پرداخته و مدل ارتباط مشارکتی- مردمی را برای مدیریت رادیو و تلویزیون ارائه داده است.

آنطور که در مقدمه این کتاب گفته شده، مدل «تقارن هم‌سو و دورِهم‌گرا» در زمره دیدگاه‌های معناکاوانه و تفسیری قرار می‌گیرد که اعتقاد دارد پیام، فرآورده‌ای فرهنگی است که از متن برمی‌آید، با ویژگی‌های زندگی روزمره مخاطبان گره خورده و با قواعد زندگی روزمره تولید می‌شود و در زمینه آن فهم می‌شود.

این دیدگاه برخلاف دیدگاه‌های رایج در مدل‌های انتقالی است که به ارسال پیام از جانب فرستنده به گیرنده،‌ رمزگذاری و رمزگشایی پیام‌ها، چگونگی به‌ کارگیری کانال‌های ارتباطی و انتخاب مؤثرترین شیوه برای انتقال پیام اشتغال خاطر دارند و ارتباطات را فرآیندی می‌دانند که از طریق آن، پیام در فضا و مکان منتقل و توزیع می‌شود.

به باور نویسنده، مدل‌های اقتدارگرا، مصلحت‌اندیش و مناسکی در رادیو و تلویزیون، موجب یکسویه‌نگری و از دست رفتن سرمایه‌های هر رسانه مانند مخاطبان آن می‌شود. در مقابل مخاطب در مدل‌های مردم‌گرا و مشارکتی، احساس ارجمندی داشته و این مدل‌ها اعتمادسازی در بین آنها در برخواهند داشت.

این کتاب در ۵ فصل، به ضرورت طراحی مدلی برای مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای، عناصر و ویژگی‌های مدل تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا، تکوین مدل‌های ارتباطی و گذار تاریخی آنها و اهمیت مدل‌های هم‌گرا در رویکردهای ارتباطی می‌پردازد.

«تقارن هم‌سو و دورِ هم‌گرا» در ۱۴۳ صفحه به نویسندگی شهرام‌گیل‌آبادی عضو هیأت‌ علمی دانشگاه صدا و سیما و مدیرعامل خانه تئاتر توسط نشر سیمای شرق، منتشر شده است.

این کتاب در قطع رقعی و به‌ قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

اولین تجربه سالنامه‌نگاری تئاتر ایران منتشر شد

«کتاب سال تئاتر ایران ۱۳۸۵» به کوشش تقی اکبرزاده و زیرنظر مجید سرسنگی به عنوان اولین تجربه سالنامه نگاری تئاتر توسط انتشارات نمایش منتشر شد.

«کتاب سال تئاتر ایران ۱۳۸۵» به عنوان اولین تجربه در زمینه سالنامه‌نگاری تئاتر ایران که به مستندسازی فعالیت های آفرینشی، پژوهشی و آموزش تئاتر ایران در تمام مراکز فعال نمایشی در سال ۱۳۸۵ می پردازد توسط دفتر انتشارات و پژوهش اداره‌ کل هنرهای نمایشی (انتشارات نمایش) منتشر شد.

تاکنون هیچ کتاب سالی درباره تئاتر ایران به زبان فارسی منتشر نشده است و «کتاب سال تئاتر ایران ۱۳۸۵» اولین کتاب سال تئاتر ایران با اطلاعاتی همچون فعالیت‌های نمایشی مراکز تئاتر ایران در سال ۱۳۸۵ شامل ۵۴۸ مرکز اصلی و وابسته و اطلاعات فعالیت‌های آفرینشی، آموزشی و نگارشی و ۵۷۷۲ عنوان فعالیت نمایشی است.

این کتاب با نگاه توسعه‌محور به تئاتر ایران تدوین شده است و ساختار آن به‌گونه‌ای است تا در تأمین اطلاعات بخش ایران نشریات چندگانه ITI کاربرد داشته باشد.

این کتاب محصول پژوهش‌های پیشینی است که فرآیند آماده‌سازی آن در سال‌های گذشته تدبیر شده بود و اکنون امکان چاپ آن فراهم شده است.

«کتاب سال تئاتر ایران ۱۳۸۵» در ۷۳۲ صفحه و با بهای ۵۰۰۰۰ هزار تومان توسط انتشارات نمایش و به کوشش تقی اکبرزاده زیر نظر مجید سرسنگی به چاپ رسیده است.

«چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» منتظر حضور متقاضیان می‌ماند

«چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» که به منظور گسترش ادبیات نمایشی در حوزه نمایش‌های ایرانی، با همکاری کانون نمایش‌های آیینی‌وسنتی انجمن هنر‌های نمایشی ایران، برگزار می‌شود تا ۱۵ دی ماه منتظر حضور متقاضیان می‌ماند.

بازی‌نامه‌های ارسالی جهت شرکت در «چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» باید براساس شاخص‌های نوشتاری یکی از گونه‌های شناخته‌شده نمایش‌های آیینی‌وسنتی ایرانی نوشته شده باشد و هرچند موضوع آثار متقاضی آزاد است اما رعایت اصول بازی‌نامه‌نویسی و قواعد نمایش ایرانی برای نگارش الزامی‌ست.

همچنین آثاری می‌توانند متقاضی حضور در این مسابقه باشند که تا پیش از این در مسابقات نمایشنامه‌نویسی حائز رتبه نشده یا به چاپ نرسیده‌اند.

متقاضیان می‌توانند تا تاریخ ۱۵ دی‌ماه با مراجعه به بخش ویژه «چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» بر روی تارنمای «ایران‌تئاتر» به نشانی http//:theater.ir نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

معرفی مدیر بخش تحلیل و بررسی آثار جشنواره تئاتر «مقاومت»

 با حکم حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» مصطفی محمودی منتقد، مدیر فرهنگی و مدرس دانشگاه به‌ عنوان مدیر نشست‌های تحلیل و بررسی نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره برگزیده شد.

نشست‌های تحلیل و بررسی نمایش‌های شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» به‌صورت آنلاین (برخط) از روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه همزمان با آغاز جشنواره، از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور منتقدان و کارشناسان تئاتر کشور برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای تماشای این نشست‌ها می‌توانند به صفحه تماشاخانه سرو در اینستاگرام به نشانی tamashakhaneh_sarv@ مراجعه کنند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر «مقاومت» با دبیری حمید نیلی و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ماه به ۲ شیوه زنده و آنلاین برگزار خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *