صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاینه فنی خودرو و معضل همیشگی مردم

۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱:۱۷
کد خبر: ۶۸۲۸۳۱
معاینه فنی خودرو برای مردم هزینه‌های سنگینی را تحمیل می‌کند، در حالی که مشکل جای دیگری است.
- در حالی که اوضاع اقتصادی به خاطر سوء مدیریت‌ها فشار زیادی را به مردم وارد کرده، هزینه‌هایی، چون معاینه فنی خودرو‌ها نیز به آن افزوده شده و باعث گشته تا مردم برای رفع ایراداتی که مراکز معاینه فنی بر روی خودرو‌ها می‌گذارند، هزینه سنگینی را متقب و متحمل شوند.

معاینه فنی برای کاهش آلودگی هوا و امنیت خودور‌ها انجام می‌شود، اما بر اساس آنچه که تاکنون از سوی مسئولین ذیربط اعلام شده، آلایندگی موتورها، خودرو‌های غیر استاندارد، خودرو‌های فرسوده، ابوبوس‌های شهری و کارخانه‌های اطراف تهران سهم بسیار بیشتری در آلودگی هوای تهران دارند.

مراکز معاینه فنی خودرو اصلی‌ترین ایرادی که به خودرو‌های مراجعه کننده وارد می‌کنند، ایراد در اگزوز و کاتالیست آن است.

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت اگزوز و کاتالیست خودروها، تعویض آن برای هر فردی که خودرو دارد، کار سختی است چرا که باید برای خرید آن چند میلیون هزینه کند.

برای چنین شرایطی، دولت‌ها و خودروساز‌ها تسهیلاتی قائل می‌شوند تا هم مردم رغبت پیدا کنند تا در زمان مقرر اقدام به تعویض کاتالیست کنند و هم در جلوگیری از آلودگی هوا مشارکت داشته باشند.

اما مسئله اصلی در آلایندگی خودرو‌های داخلی بی کیفیت بودن و غیر استاندارد بودن خودرو‌های تولید داخل است.
اگر خودرو‌های تولید داخل که تازه تحویل مشتریان شده و صفر کیلومتر است به مراکز معاینه فنی خودرو ارجاع داده شود، نمی‌تواند از آزمایش تست آلایندگی بیرون بیاید، هر چند برای خودرو‌های صفر کیلومتر دو سال تنفس داده شده است، اما به خاطر کیفیت پایین خودروها، آلایندگی آن‌ها محرز است و بسیاری از خودرو‌های تولید داخل از همان ابتدا آلاینده هستند.

پس اگر کیفیت خودرو‌های تولید داخل ارتقاء یابد، هم در جلوگیری از افزایش آلایندگی‌ها کمک خواهد کرد و هم هزینه‌های اضافی به مردم تحمیل نمی‌کند.

در همین زمینه بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفته؛ «در ایران شاهد آن هستیم که خودرو پس از چند سال فعالیت، شرایط استاندارد اولیه خود را از دست می‌دهد و آلایندگی آن افزایش می‌یابد.»
 
بیشتر بخوانید:

وی افزود: در ایران شاهد هستیم که خودرو پس از دو سه سال فعالیت، شرایط استاندارد اولیه خود را از دست می‌دهد و آلایندگی آن افزایش می‌یابد، ۶۰ درصد خودرو‌هایی که عمر کمتر از ۴ سال دارند در آزمون معاینه فنی مردود شده‌اند، این نشان می‌دهد که یک مشکلی در خودرو وجود دارد که آلایندگی آن افزایش یافته است و کیفیت اولیه خود را ندارد و همین امر منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود.

با این وجود، چرا باید مردم هزینه کم کاری و بی کیفیتی خودرو‌های تولید داخل را بپردازند؟

شهرداری متولی معاینه فنی خودرو‌ها است و این وظیفه بر عهده این سازمان قرار داده شده است که البته درآمد خوبی هم برای آن ایجاد کرده، اما در برخی مراکز مشاهده شده که با دریافت مبلغی معاینه فنی داده می‌شود و حتی برخی از تعمیرکاران بت نصب کاتالیست کرایه‌ای با دریافت مبلغی، اقدام خلافی را انجام می‌دهند.

در هر صورت باید پذیرفت روش معاینه فنی خودرو نتوانسته کارایی داشته باشد چرا که هم اکنون آمار‌ها نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد خودرو‌های تهران توانسته‌اند معاینه فنی برتر را به دست آورند و ۴۱ درصد خودرو‌های مراجعه کننده مردود شده‌اند این در حالی است که ۶۰ درصد خودرو‌های صفر کیلومتر نیز نتوانسته‌اند معاینه فنی دریافت کنند.


نظرات بینندگان
مسعود
|
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
برای خودروهای صفر 4 سال تنفس داده شده نه 2 سال
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *