راه آهن بین المللی خواف_هرات بهره برداری شد| برقراری اتصال ریلی ایران و افغانستان برای اولین بار
- سعید رسولی با اشاره به افتتاح خواف – هرات که با دستور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، درخصوص ارزش اقتصادی این خط و میزان ترانزیتی که در آن انجام خواهد گرفت، اظهار داشت: افتتاح راه آهن خواف – هرات یک خبر مسرت بخشی است که در واقع دو کشور فارسی زبان، زبان و همسایه ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی به هم متصل میشوند و با دستور روسای جمهور این دو کشور به طور رسمی اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: در این زمینه هفته گذشته قطار آزمایشی باری و مسافری را در این مسیر سیر دادیم و همه شرایط برای شروع عملیات رسمی مبادله ریلی مهیاست. این پروژه که تا ایستگاه روزنک ۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان است خط ریلی آن ساخته شده است. از خواف تا این منطقه ۷۸ کیلومتر در خاک ایران و ۶۸ کیلومتر در خاک افغانستان است.
وی افزود: ادامه این خط ۸۰ کیلومتر است که تا فرودگاه شهر میرسد که این قطعه هنوز ساخته نشده است. این ششمین مرز ریلی کشورمان خواهد بود که این خط یک فرصت خوب برای افغانستان فراهم میکند که از این طریق به آبهای آزاد دسترسی پیدا کرده و در مروادات با کشورهای ترکیه و کشورهای CIS بارهای صادراتی خودش را از طریق ایران ترانزیت کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ارزشمند ایران میتواند فرصتی برای کشورهای محصور در خشکی مثل افغانستان برای مبادله با دیگر کشورها باشد، گفت: در این خط ظرفیت ۱.۷ میلیون تن ترانزیت از ترکیه به افغانستان و از کشورهای CIS و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.
وی افزود: بخش خصوصی و شرکتهای حمل و نقل ریلی و همچنین بخش بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مفصلی را در این خصوص شروع کرده اند که سهم بیشتری از این مسیر ترانزیتی را به کشورمان اختصاص دهیم. در بحث صادرات و واردات بین دو کشور برآورد ۳ میلیون تن بار در شرایط موجود وجود دارد که البته این خط ظرفیت ۶ میلیون تن دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد اینکه ۸۰ کیلومتر باقی مانده تا فرودگاه هرات چه موقع تمام میشود، گفت: این پروژه در این تفاهم نیست و خود افغانستان مسئولیت ساخت آن را دارد و ایران بخش خودش را کامل کرده است. ظرفیت کنونی ساخته شده ۶ میلین تن است که امکان توسعه دارد. این مساله در طرح توسعه افغنستان در ادامه مسیر به مزار شریف وجود دارد و میتواند یک کریدور بسیار خوبی برای ارتباط چین با ایران و ترانزیت به اروپا را از این مسیر نزدیک فراهم کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن درخصوص دیگر خطوط ریلی فعال که ایران را به کشورهای همسایه متصل میکند، گفت: در این زمینه خط ریلی میرجاوه – پاکستان، سرخس و اینچه برون با ترکمنستان را شاهد هستیم. همچنین خط رشت آستارا که قطعه ۱۶۴ کیلومتری آن ساخته نشده، اما خط ریلی کشور آذربایجان به منطقه آستارا وارد شده و آنجا یک بارانداز است. با توجه به تاکید ریاست جمهوری این کریدور مهمی است که در روز اتصال رشت به شبکه ریلی دستور دادند که این پروژه با همت و تلاش بالا دنبال شود.
وی افزود: البته محور رشت به کاسپین و انزلی ظرف ۲ سال انجام میشود که با سرعت خوبی در حال کار بوده و به زودی به بهره برداری میرسد. همچنین در مسیر ترکیه از مرز رازی اتصال ریلی وجود دارد و پروژه دیگر شلمچه به بصره است که فاصله یک نیاز به ساخت یک مسیر ۳۲ کیلومتری و یک پل دارد تا ازطریق شبکه ریلی به عراق و سوریه اتصال پیدا کنیم و تا دریای مدیترانه ادامه پیدا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص استفاده از ظرفیتهای داخلی در حمل و نقل ریلی تصریح کرد: از ابتدای امسال هرماه مراسم افتتاح و آغاز بهره بداری از ناوگان تولید داخل را داشته ایم. در این زمینه از سال گذشت هیچ ناوگان خارجی وارد کشور نشده است و در سال ۹۸ که به سال رونق تولید نامگذاری شده بود تولید ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی باری، مسافری و لکوموتیو ساخته و به شبکه ریلی اضافه شد.
وی ادامه داد: در سال جاری هم از ابتدای سال تا ۵۲۱ دستگاه انواع ناوگان ریلی ساخته و به شبکه ملحق شده و ماههای آینده هم این مراسم برگزار میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادام هگفت: در این خصوص باید یک خبر خوب هم طبق منویات مقام معظم رهبری که اعلام کرده اند خبرهای خوب باید اعلام شود، را باید به هموطنان عزیزمان بگوییم. دو هفته پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی اولین لکوموتیو ساخت داخل در کارخانه واگن پارس ساخته و رونمایی شد. این مساله باعث شد که خط تولید واگن پارس بعد از ۱۰ سال راه اندازی شود و سفارش در این زمینه انجام و مشغول ساخت هستند.
وی افزود: برای اینکه سهم داخلی ساخت لوکوموتیو بیشتر شود، تلاش شد شاسی آن که اصلیترین قطعه لکوموتیو است در شرکت مپنا و واگن پارس به همراه بسیاری دیگر از قطعات ساخته شود. در این زمینه در حوزه لکوموتیو ۶۵ درصد قطعات داخلی سازی شده که ظرفیت خوبی است و میتوان نام ملی روی آن گذاشت چرا که در حوزه ماشین آلات و ساخت آن اگر میزان بالای ۶۰ درصد باشد میتوان آن را ملی دانست.
وی تصریح کرد: در بحث واگن باری نیز در شرکت راه آهن روزهای سه شنبه ریلی با طعم فناوری را داریم که با توجه به وضعیت کرونا همه از طریق مجازی در آن شرکت دارند. در این سه شنبه از چرخ منوبلوک واگنهای باری که ۱۰۰ درصد وابسته بودیم و وارد میشد که ساخت داخل است رونمایی شد. با همت تولیدکنندگان داخلی و حمایت راه آهن و استقبال شرکتهای ریلی این اتفاق افتاد و سفارش برای ساخت ۵۰۰ دستگاه از این چرخ داخلی به امضا رسید.
رسولی در پایان گفت: در این راستا همین طور شاهد ساخت سیستم ترمز فنوماتیک واگنهای باری ساخت داخل هستیم که قرارداد تجاری ساخت ۱۰۰ دستگاه آن امضا شد و به این ترتیب جشن خودکفایی ساخت واگن باری را گرفتیم که امیدواریم در این مسیر به سرعت در بخش مسافری و لکوموتیو هم این اتفاق را شاهد باشیم.