صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

لزوم هوشیاری مردم نسبت به تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۸۲۲۱۸
عموما کالا‌های ارایه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که تخفیفات بالا در قیمت اجناس خود اعمال می‌کنند مشکلاتی نظیر قیمت بالا یا کیفیت پایین دارند. رییس گشت تعزیرات حکومتی تهران به مردم در رابطه با این تخفیفات هشدار می‌دهد.

_ صفحه اینستاگرامی روزنامه همشهری نوشت: تبلیغات برای فروش کالا با تخفیف‌های ٢٠تا ٥٠درصدی به رویه‌ای جاری در برخی فروشگاه‌های بزرگ تبدیل شده، اما درنهایت مشتریان پس از مقایسه قیمت و کیفیت کالا‌های خریداری شده با محصولات مشابه در مغازه‌های خرده‌فروشی، متوجه بالا بودن نرخ این اقلام شده یا پس از خرید متوجه پایین بودن کیفیت، وزن یا اشکال در تاریخ مصرف این کالا‌ها می‌شوند.

ادعای ارایه تخفیف‌های بالا در فروش کالا در شرایطی است که حتی برخی از این فروشندگان برای قرار دادن محصولات شرکت‌های تولیدی در قفسه فروش خود، مبالغی را از این تولید‌کنندگان دریافت می‌کنند که از آن به‌عنوان شلف‌فروشی یاد می‌شود.

ناصر مدیحی، رییس گشت تعزیرات حکومتی تهران ارایه تخفیف‌های ویژه با استفاده از فروش فله و بسته‌بندی را مصداق گرانفروشی کالا دانست و گفت: درباره این محصولات هشدار‌های لازم را می‌دهیم. مردم هم باید نسبت به اینگونه تخفیف‌ها هوشیار باشند.

اصغر نعمتی، رییس هیأت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: در حوزه حراج در ایران برخلاف سایر کشور‌های دنیا مقررات و رویه‌های قانونی دارای ضمانت اجرایی نداریم؛ قوانینی که معمولا در اصناف و تشکل‌های خصوصی برای حفظ منافع مصرف‌کنندگان و حتی رقبا وضع و اجرایی می‌شود و معمولا وجود ابهامات در زمینه تخفیف و حراج در جوامع پیشرفته در درازمدت به اعتبار برندهای_بزرگ عرضه‌کننده کالا لطمه می‌زند.

محمد محمدی، مدیرکل پیشین سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، متأسفانه برخی فروشندگان کالا نسبت به ارایه تخفیف‌هایی اقدام می‌کنند که در برخی موارد تا چندبرابر سود مصوب خرده‌فروشی نیز می‌رسد. این امر نشان‌دهنده آن است که قیمت مصرف‌کننده لحاظ شده برای اینگونه کالا‌ها و خدمات، واقعی نیست. متأسفانه سال‌هاست که برخی فروشندگان با درج قیمت غیرواقعی و تخفیف‌های صوری به‌دنبال کسب سود بیشتر با فریب مشتری هستند و این شیوه فساد در فروش کالا و خدمات رایج شده است.

حراج کالا با ارایه تخفیف‌های معمولی و ویژه متفاوت است؛ زیرا در حراج فصلی یا معمولی، فروشندگان کالا‌هایی که مد، سبک، فصل یا تاریخ مصرف آن در حال اتمام است را با دریافت مجوز از اتحادیه صنفی ذیربط با قیمت کمتر به مشتریان عرضه می‌کنند، اما در برپایی حراج باید مدت زمان فروش کالا مشخص بوده و واحد‌های صنفی نیز مجوز برپایی حراج را در محل کسب و برپایی حراج به‌گونه‌ای درج کنند که در معرض دید مشتری باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *