صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

زیان ۵۰۰ میلیارد تومانی 32 فرودگاه‌های غیراقتصادی

۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۸۲۰۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به زیان ۵۰۰ میلیاردی ایرلاین‌ها در طول برنامه پنجم توسعه برای پرواز به فرودگاه‌های غیراقتصادی و کمتر برخوردار گفت: تدوین و تنظیم طرح جامع حمل و نقل هوایی، تمرکز سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های صحیح در سازمان هواپیمایی کشوری و تاسیس بانک توسعه حمل و نقل هوایی در جهت حمایت‌های مالی از الزامات برنامه ششم توسعه است.
به گزارش ، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به الزامات برنامه ششم توسعه در صنعت هوانوردی گفت: تعقیب اصلاح ساختار سازمان هواپیمایی کشوری باید نخستین اولویت در تدوین این برنامه در حوزه هوانوردی باشد و به نوعی به منظور حضور بیشتر بخش‌خصوصی در حوزه هوانوردی مقررات‌زدایی شود.

وی با بیان اینکه قانون هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۲۸ به تصویب مجلس رسید گفت: سیستم اداری و مالی سازمان هواپیمایی کشوری نیز تابع قانون خدمات کشوری است که این قانون امکان جذب کارشناسان خبره در صنعت هوانوردی را سلب کرده و با ظرفیت فعلی امکان به کارگیری نخبگان در این صنعت وجود ندارد. بنابراین باید در این بخش اصلاح ساختار صورت گیرد.

اسعدی سامانی تدوین و تنظیم طرح جامع حمل و نقل هوایی، تمرکز سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های صحیح در سازمان هواپیمایی کشوری و تاسیس بانک توسعه حمل و نقل هوایی برای جلب حمایت‌های مالی را از الزامات برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: با توجه به انتخاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری اگر این اقدامات به عنوان اولویت در دستور کار باشد می‌توان شاهد تحول اساسی و رویکرد جدید در صنعت هوانوردی کشور باشیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار تاسیس بانک توسعه حمل و نقل هوایی شد و افزود: در همین راستا پیشنهادی از سوی انجمن برای تشکیل این بانک ارائه شده است. در دنیا یکسری موسسات پولی و بانکی نسبت به خرید هواپیما اقدام می‌کنند و آنها را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهند؛ در این شرایط علاوه بر توسعه ناوگان هوایی، بانک نیز از سود فعالیت پروازی ایرلاین بهره‌مند می‌شود اما متاسفانه این سرمایه گذاری‌ها در کشور ما رخ نمی‌دهد و بانک‌ها عمدتا به ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها روی آورده‌اند.

وی افزود: اگر بخشی از نقدینگی در صنعت هوانوردی از طریق سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها تامین شود شاهد تحول عظیمی در صنعت خواهیم بود.

سامانی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی در طول برنامه پنجم توسعه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بابت پروازهای تکلیفی به مناطق کمتر برخوردار و فرودگاه‌های غیراقتصادی زیان کرده‌اند گفت: این پروازهای نه تنها برای ایرلاین‌ها سودی نداشته است بلکه برای این پروازها بر اساس تکیلف سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی متضرر شده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: دولت آمریکا برای برخی مناطق پروازی غیر اقتصادی، به ازای هر مسافر ۲۰۰ دلار یارانه به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می‌کند.

به گفته سامانی در حال حاضر ۳۲ فرودگاه کمتر برخوردار و غیراقتصادی در کشور وجود دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *