صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بازنگری طرح جامع شهر تهران در شورایعالی شهرسازی

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸:۵۵
کد خبر: ۶۸۰۳۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نظام متمرکز مدیریت ترافیک و تشکیل نظام حمل‌ونقل حومه گفت: مدیریت ترافیکی کشور در حال حاضر با مشکل مواجه بوده و در میان ارگان‌ها فقط پلیس است که کار مدیریت ترافیکی را انجام می‌دهد.
به گزارش ٬ عباس آخوندی در شصت و چهارمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: مدیریت ترافیکی کشور در حال حاضر با مشکل مواجه بوده و در  میان ارگان‌ها فقط پلیس است که کار مدیریت ترافیکی را انجام می‌دهد و در سایر دستگاه‌ها مثل ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان راهداری اموری کارهایی همچون نگهداری محورها و ارائه آمار و اطلاعات صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید به کمک پلیس برای مدیریت ترافیک مدلی طراحی کند٬ افزود: اساسا باید مشخص شود براساس آمارها چه میزان تردد در روزهای عادی و روزهای تعطیل در محورهای مختلف صورت می‌گیرد و بر اساس این آمار تصمیم مدیریتی اتخاذ شود. اتخاذ این تصمیمات می‌تواند از کلانشهرها کلید بخورد و به سایر شهرها تسری یابد.

وی ادامه داد: بُعد ایمنی مدیریت ترافیک محورها می‌تواند در نشست‌های کمیسیون ایمنی بحث شود و در زیرمجموعه این بحث باید هماهنگی‌هایی با پلیس٬ هلال احمر و بخش بهداشت و درمان برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم صورت گیرد و شرایط طوری رقم بخورد که پس از این ما شاهد نظام متمرکز مدیریت ترافیک باشیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: پس از تکمیل طرح نظام مدیریت ترافیک برای تهران٬ سایر شهرها مثل مشهد٬ اصفهان٬ شیراز و غیره نیز می‌توانند در دستور کار قرار بگیرند و مسئولیت اصلی اجرای این طرح با پیگیری کمیسیون ایمنی راه‌ها بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود تا نظمی در خصوص حمل و نقل ایجاد شود.

وی مدل پاسخگویی راه‌های کشور به حجم تقاضاهای مردم را یکی از مباحث مهمی خواند که در نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد و گفت: مدلی که در سایر کشور برای برداشته شدن حجم تقاضا از جاده عملیاتی شد انتقال بار ترافیکی به ریل بود و در واقع با این حجم زیاد خودرو چاره دیگری برای حل این مشکل وجود ندارد.

آخوندی ادامه داد: زمانی که محوری مثل تهران-کرج روزانه ۲۲۰ هزار تقاضا دارد چاره‌ای جز انتقال بار ترافیکی به ریل وجود ندارد چون هر اقدامی دیگری برای توسعه جاده‌ها صورت گیرد رشد کمی خودروها از آن بیشتر خواهد بود و در این مسابقه خودرو همیشه برنده است.

حرکت روزانه ۶ رام قطار به سمت قم و بالعکس
وی با یادآوری اینکه در دو سال گذشته بحث توسعه حمل‌ونقل ریلی بارها مطرح شده است٬ افزود: پیش از این تقریبا در مسیر تهران-کرج سیری با قطار انجام نمی‌شد ولی امروز ۶ رام قطار در این مسیر در حال تردد بوده و این تعداد رو به افزایش است همچنین ۴ خطه کردن این مسیر در دستور کار قرار دارد تا ظرفیت بیشتری از جمعیت را به روی ریل انتقال دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قبلا در مسیر تهران-قم نیز یک رام قطار در حال تردد بود که این تعداد روزانه به ۶رام رسید و این آمار در حال افزایش است٬ گفت: علاوه بر این مسیرها چنین برنامه‌ای نیز برای مسیر حومه‌ای ورامین وجود دارد و فقط حومه شمال تهران مسیر ریلی ندارد.

وی با تأکید بر تشکیل نظام حمل‌ونقل حومه یادآور شد: زمانی که بیش از یک میلیون ترافیک در سطح حومه داریم نیاز به نظام حمل و نقل حومه احساس می‌شود و پاسخگویی به نیاز ریلی در حومه باید فراتر از مترو باشد به طوریکه خطوط ریلی از ورامین تا قزوین و از قم تا فیروزکوه یا حداقل تا دماوند را پوشش دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای توسعه ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار سنگین چندین هزار میلیاردی وجود دارد و هدف ما در گام نخست استفاده حداکثری از ظرفیت موجود است؛ در حال حاضر راه‌های ریلی حومه‌ای پرند٬ قم و قزوین آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند و چنانچه تقاضا در این مسیرها وجود داشته باشد آمادگی افزایش ظرفیت نیز وجود دارد.

آخوندی تأکید کرد: البته انتقال حجم ترافیکی به ریل نیاز به کارهای مکملی دارد و افزایش هزینه جاده‌ای یکی از راهکارهاست که البته هنوز فضای اجتماعی برای این مسئله آماده نیست.

استفاده 12درصدی از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کرج 
وی ادامه داد: از جهت فرهنگی نیاز است به کمک صدا و سیما رفتار حمل و نقلی مردم تغییر کند. اینکه مردم علاقه دارند با ماشین شخصی به قم٬ کرج یا هرجای دیگری بروند باید عوض شود. در حالیکه از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کرج در حد ۱۲ درصد استفاده می‌شود به راحتی می‌توان از این سرویس ریلی حومه‌ای استفاده کرد و از کرج به صادقیه و میدان راه‌آهن با ریل حرکت کرد؛ تبلیغ این مسئله باید از  صدا و سیما صورت گیرد و برای تغییر رفتار حمل و نقلی مردم باید وقت و برنامه متمرکز ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تحقق چنین اهداف بزرگی علاوه بر فراهم کردن زیرساخت‌های فنی نیاز به تغییر رفتار مردم نیز وجود دارد و دولت هم باید در بخش اقتصادی یاری‌دهنده چنین طرح‌هایی باشد.

وی با بیان اینکه اگر شرایط اجتماعی فراهم بود عوارض آزادراه تهران-قم باید به ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد٬ ادامه داد: با رقم ۵۰۰ تومان باری به ریل منتقل نمی‌شود همچنین برای مسیر تهران-کرج-قزوین نیز خط ریلی مناسبی وجود دارد که با تعیین عوارض معنی‌دار در محور جاده‌ای نیز می‌توان از ظرفیت مناسب ریلی این خط استفاده کرد.

آخوندی اظهار کرد: در حال حاضر دولت آمادگی اتخاذ چنین تصمیماتی مثل افزایش نرخ عوارض را ندارد و ابتدا باید از لحاظ فرهنگی شرایط فراهم شود. در حال حاضر  گرفتاری‌های زیادی برای مردم در محورهای حومه‌ای مثل تهران-کرج ایجاد شده است به طوری که دو ساعت رفت و دو ساعت برگشت مردم در ترافیک هستند و هرچه این تقاضا برای قطار افزایش یابد این آمادگی وجود دارد که افزایش ظرفیت دهیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در حال حاضر زیان‌های بسیار زیادی را به علت عدم استفاده مردم از قطارهای حومه‌ای متحمل می‌شویم و این زیان‌ها در صورتی است که در مسیر تهران-کرج ۲۲۰ هزار تقاضای روزانه برای مسیر جاده‌ای وجود دارد اما از ظرفیت حمل و نقل ریلی فقط ۱۲ درصد استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون مسیرهای حومه‌ای ریلی پرند٬ ورامین٬ قم٬ قزوین این  آمادگی را دارند تا بار را از روی دوش جاده بردارند٬ گفت: نیاز داریم بررسی مهندسی در جاده‌ها صورت گیرد تا در خصوص گلوگاه‌ها بررسی‌ها انجام شود.

آخوندی با اشاره به بازنگری در طرح جامع شهر تهران ادامه داد: مجموعه شهر تهران ۶۴ نقطه سکونتگاهی دارد که بین و درون آنها تردد روزانه انجام می‌شود. گروهی در حال بازنگری طرح جامع شهر تهران هستند که محوریت بازنگری حمل و نقلی است و طبقه بندی‌ها بر مبنای حمل و نقل صورت می‌گیرد محل تصویب آن نیز شورایعالی شهرسازی وزارتخانه است که عمده مباحث آنجا مطرح می‌شود ضمن اینکه این اقدام در پاسخ به مصوبه مجلس است.

وی افزود: از جمله خروجی‌هایی که بازنگری طرح جامع حمل‌ونقل باید داشته باشد ساماندهی حمل و نقل زمینی٬ ریلی و هوایی و نحوه قرارگیری باراندازهای شهر تهران است که اگر این ساماندهی‌ها صورت گیرد بار ترافیکی را کاهش می‌دهد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *