صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مناسب‌سازی شبکه شاد برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه

۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴:۰۱
کد خبر: ۶۸۰۲۱۸
وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولین گفت که مناسب‌سازی شبکه شاد برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه جز اولویت‌های آموزش و پرورش است.

-  محسن حاجی میرزایی در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولین گفت: در آموزش و پرورش وظیفه داریم شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا این افراد به راحتی بتوانند از حقوق خودشان برخوردار شوند. تحقق این امر، مستلزم نگاه منعطف به کودکان و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و توجه به تفاوت‌های فردی آنان است.

وی تاکید کرد: هدف اصلی آموزش و پرورش استثنایی، در بحران کرونا، پوشش حداکثری دانش‎آموزان و استمرار فعالیت‎های آموزشی، پرورشی و توانبخشی با استفاده حداکثری از فناوری‎های نوین و قابلیت‎های فضای مجازی است. تا آثار منفی شیوع این بیماری بر دانش‎آموزان بانیاز‌های ویژه را به حداقل رساند. بر همین اساس مناسب‌سازی شبکه شاد برای ارائه خدمات و سرویس به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه جزء اولویت‌های این وزارت قرار گرفته است. متن پیام وزیر آموزش آموزش و پرورش به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقیکُم

به راستی که گرامی‌ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست. (سوره حجرات آیه ۱۳)

یادگیری مهم‌ترین و راهبردی‌ترین امکانی است که به افراد مجال بروز و ظهور و شکل دادن به زندگی خود را می‌دهد تا هویت و شخصیت خود را بسازند و در زندگی اجتماعی از حاشیه‌نشینی، استیصال و انزوا بیرون بیایند؛ روی پای خود بایستند و به یک شهروند مؤثر در جامعه تبدیل شوند. فرصت یادگیری حق مسلم انسان‌ها است. اساس بی‌عدالتی‌های اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی دارد؛ بنابراین نابرابری در این سطح به نابرابری در سطوح دیگر ازجمله؛ قدرت و ثروت منجر می‌شود. فرصت آموختن از مهم‌ترین حقوق مردم است و برای کسانی که این محرومیت را دارند یا نیاز‌های متفاوتی دارند، این نیاز جدی‌تر و اولویت بیشتری دارد. از آن جا که همه معلولیت‎ها نمایان نیستند و آثار همه معلولیت‎ها نیز قابل مشاهده نیست، تدوین سازوکار‌های کافی برای پاسخگویی کامل به نیاز‌های افراد دارای معلولیت (چه معلولیت‎های آشکار و چه پنهان)، بسیار ضروری است. بر همین اساس در آموزش و پرورش وظیفه داریم شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا این افراد به راحتی بتوانند از حقوق خودشان برخوردار شوند. تحقق این امر، مستلزم نگاه منعطف به کودکان و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و توجه به تفاوت‌های فردی آنان است.

از سویی دیگر شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، بر زندگی و سلامت افراد دارای معلولیت در سراسر جهان تأثیر زیادی گذاشته است. با در نظر گرفتن این موضوع که‎بسیاری از افراد دارای معلولیت، شرایط زمینه‌ای خاصی دارند و آسیب‎پذیرترند، بیش از سایرین نیاز‌های بهداشتی دارند؛ بنابراین برای دستیابی به بالاترین استاندارد بهداشتی، از بین بردن موانع دسترسی معلولان به مراکز بهداشتی – درمانی، کاهش هزینه‎های آن و تأمین نیاز‌ها و تجهیزات بهداشتی آنان ضرورتی جدی است و هدف اصلی آموزش و پرورش استثنایی، در بحران کرونا، پوشش حداکثری دانش‎آموزان و استمرار فعالیت‎های آموزشی، پرورشی و توانبخشی با استفاده حداکثری از فناوری‎های نوین و قابلیت‎های فضای مجازی است. تا آثار منفی شیوع این بیماری بر دانش‎آموزان بانیاز‌های ویژه را به حداقل رساند. بر همین اساس مناسب‌سازی شبکه شاد برای ارائه خدمات و سرویس به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه جزء اولویت‌های این وزارت قرار گرفته است.

در سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ بسته‌های تحولی در نظر گرفته شده جهت گیری‌های روشنی به سمت هدف‌های روشن و مشخص دارد و سعی شده است با تدوین بسته‎های تحولی تحقق پذیر، مشارکت‎پذیر، مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از حیث کیفی توسعه آموزش‎های دیجیتالی و الکترونیکی، آموزش‎های مهارتی چندگانه، گسترش و توسعه نهضت زبان اشاره و خط بریل، مداخلات بهنگام، توسعه مشارکت‎ها، توسعه مدارس انطباقی، توسعه آموزش‎های فنی و حرفه‎ای، توسعه مراکز آموزشی و توان‎بخشی مشکلات ویژه یادگیری و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانش‎آموزان بانیاز‌های ویژه و افزایش سطح پوشش تحصیلی به ویژه در پیش دبستان، اقدامات مؤثری را اجرا و تحولات خوبی برای دانش‎آموزان با نیاز‌های ویژه ایجاد نماید.

دستیابی به اهداف والای تعلیم و تربیت افراد با نیاز ویژه، مستلزم برنامه‎ریزی دقیق و اجرای مناسب است و این امر با اهتمام و همیاری تمامی مسوولان، نهاد‌ها و انجمن‌های غیردولتی امکان پذیر خواهد شد. در این راستا حمایت، مشارکت و سخاوت خیرین ارجمند نیز یاریگر جسم و روح این عزیزان است، تا با مشارکت در "نهضت توان‎افزایی" و استاندارد سازی فضا، تجهیزات آموزشی و توانبخشی، کتب درسی، والدین و آموزش، شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش‎آموزان را ایجاد کنیم و بیش از پیش بتوانیم، زمینه‌های توانمندسازی و ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت، را رقم بزنیم و استعداد‌های این عزیزان را شناسایی و پرورش دهیم. "روز جهانی معلولین" فرصتی برای بازشناختن توانمندی‌های چشمگیر این عزیزان است که در پرتو همت‌های بلند و عزمی استوار به آن دست یافته‌اند.

اینجانب ضمن گرامی داشت این روز، از زحمات بی شائبه اولیای گرانقدر دانش‎آموزان، حامیان و خیرین سخاوتمند، مسئولان و خادمین، معلمان، مربیان صبور و دلسوز، کارکنان پرتلاش، خلاق و ایثارگر حوزه آموزش و پرورش استثنایی که در پیشبرد اهداف آموزشی، پرورشی و توانبخشی کودکان و دانش‌آموزان با نیاز ویژه، متعهدانه و دلسوزانه گام برمی‌دارند، سپاسگزاری می‌نمایم و از پروردگار متعال سعادت و بهروزی را برای آنان خواستارم.

امید است در سایه نظام جمهوری اسلامی که به تأکیدات دین مبین اسلام و بزرگان دین، گام‌های ارزنده‌ای در جنبه‎های تدوین قوانین، حمایت‌های حقوقی و اقدامات عملی برای این عزیزان برداشته و در راه استقلال و توانمندسازی آنان تلاش‌های زیادی نموده است، با اندیشه‎های نو و افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی، ترکیب ظرفیت‎ها، تقسیم کار و انجام فعالیت‎های مکمل، در جهت رشد کمی و کیفی آموزش و پرورش و خدمت به این عزیزان گام‎های مؤثری برداشته شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *